1599
Оцініть публікацію
1 з 5 на основі 1 оцінок

Трагедія Другої світової війни в літературі

Мета: ознайомити учнів із змістом творів, порівняти їх героїв; розкрити проблему "людина на війні", антивоєнне спрямування цих творів; виховувати непримиренність до війни як найбільшої аномалії у стосунках між людьми.

Хід уроку

>Обладнання: портрет Г.Белля (Всесвітня література, 1999, 4,  форзац).

Звучить пісня "Вставай, страна огромная!"

1. Вступне слово вчителя про Другу світову війну

2. Виступ учня з індивідуальним завданням: стисло передати зміст повісті В. Бикова "Альпійська балада".

3. Розповідь вчителя про художні особливості твору Бикова та запис опорного конспекту (Всесвітня література, 1999, 4, с. 39):

Пропоновані твори різняться художньою манерою їх авторів. "Альпійська балада" В. Бикова сповнена оптимізму, життєстверджуючого начала. Оповідання Г. Белля має ремарківську тональність: його героя можна віднести до "втраченого покоління". Та є в них спільне - антивоєнне спрямування, осудження жахів кровопролиття. Війна у них - світова трагедія, явище неприродне, антигуманне. Якими ж засобами досягнуто цієї мети?

У творі В. Бикова дві сюжетні лінії:

1) епізоди втечі та переслідування в'язнів;

2) історія кохання білоруського юнака Івана Терешка та прекрасної італійки Джулії. Любов змінила весь стан душі героя, відкрила перед ним красу і велич світу, справжню, хоч і коротку мить щастя.

Гуманізм твору: ставлення героя до людей, до коханої, навіть до ворогів.

Епілог - у формі листа Джулії до рідних Івана - це біль, це вирок війні, це зізнання в коханні до всіх живих.

Проблема: людина на війні, причому людина звичайна, рядова.

4. Читання уривку з тексту: лист Джулії

5. Висновок. Іван загинув з вірою, що людство знищить фашизм. Він до останнього подиху боровся не тільки за свою любов, людську гідність, а й за право майбутніх поколінь жити, спізнати "велику радість братерства, вільну, без кордонів любов". Любов, вільну від жахів війни, бо поняття ці несумісні. У цьому й полягає могутній гуманістичний пафос твору.

6. Вступне слово вчителя про Г. Белля (Всесвітня література, 1999, 4, с. 40):

- та ж проблема: "людина на війні", людина звичайна, рядова;

- особливість: герой не має імені (підкреслюється узагальнений характер образу).

7. Читання вголос оповідання Г. Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..." (хрест., с. 349-357).

8. Бесіда за змістом твору за запитаннями (хрест., с. 358).

9. Висновок: герой скалічений фізично і морально. Естетичне кредо письменника: "Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну війну, кажи правду, яка вона є, правду багряну, наче кров, наче спалахи гарматного вогню, наче зойки жаху".

10. Підсумок. Твори білоруса В. Бикова і німця Г. Белля, хоч і істотно різняться типами героїв, манерою їх зображення, перейняті потужним гуманістичним пафосом, гнівним осудом війни, її руйнівної суті, згубного впливу на людину; у запереченні війни як найбільшої аномалії у стосунках між людьми.