Ф. Кафка: Людина у цьому світі - самотня комаха (3 год.)
Мета: ознайомити учнів з основними біографічними відомостями про життя і творчість Ф. Кафки, характерними ознаками експресіонізму як модерністської течії, змістом оповідання "Перевтілення", концепцією світу і людини в ньому; розвивати навички аналізу художнь
ого тексту, вміння визначати приналежність конкретного твору до тої чи тої літературної течії, конспектувати бесіду.Випереджальне домашнє завдання:
- пояснити значення понять: абсурд, алогізм, суб'єктивістське світосприйняття;
- ознайомитися з життєвим та творчим шляхом Кафки;
- прочитати оповідання "Перевтілення".
Хід уроку
Установчо-мотиваційний міні-модуль
1 (10 хв.)
1. Перевірка домашнього завдання у вигляді самостійної роботи.
1 варіант
Поясніть, у чому незвичність головного героя роману "Пан". На прикладі одного з епізодів роману простежте мотиви дивних вчинків Глана.
2 варіант
Пан в давньогрецькій міфології - бог лісів і пасовищ, заступник пастухів і мисливців, веселий бог, який у супроводі німф блукає горами та лісами, танцюючи, граючи на сопілці. Поясніть, чому роман називається ім'ям цього бога.
Змістовно-пошуковий міні-модуль
2 (15 хв.)
2. Оголошення теми та мети уроку.
Франц Кафка (1883 - 1924).
3. Бесіда за питаннями підручника (1-7), с. 132.
3 (15 хв.)
4. Виступи учнів з індивідуальними завданнями (передати короткий зміст творів Кафки):
- роман "Процес";
- роман "Замок";
- новели.
Контрольно-смисловий міні-модуль
1 (20 хв.)
5. Робота над змістом новели "Перевтілення":
- визначте сюжет твору та його складові частини (3 частини);
- чому Кафка поділив оповідання на 3 частини? (Використав прийом трикратного (як у казці) обрамлення - висока художня майстерність Кафки);
- знайдіть спільне у структурі частин оповідання (Починаються з "появи" Грегора в спільній кімнаті і закінчуються його "вигнанням");
- хто головний герой новели?
- як до Грегора ставляться батько, мати, сестра?
- пояснити роль інтер'єру в оповіданні;
- пояснити назву оповідання.
2 (5 хв.)
Висновок. Перевтілення - це те, що відбувається з Грегором Замзою, з його кімнатою, зі ставленням родини до нього.
3 (15 хв.)
Що являє собою смерть Грегора? (Фізична смерть Грегора як остаточне його "вигнання" уже не з кімнати, а з життя - це закономірний підсумок ставлення родини до нього);
- але хіба не було у Замзи іншого виходу?
- назвіть казки, в яких люди перетворюються на потвор. Які умови зворотнього перетворення? (Якесь випробування, чарівне зілля, стати самим собою, переборення відрази з боку інших...);
- чи був такий шанс у Грегора? (Коли сталося нещастя, родина не змогла ставитися до Замзи як до людини);
- хто був найжорстокішим щодо Грегора і найбільше зненавидів його? (Сестра Грета).
Висновок. Грегор залишається один зі своїм нещастям, без підтримки найближчих людей, яким присвятив своє життя.
Адаптивно-перетворювальний міні-модуль
1 (10 хв.)
6. Якою вимальовується концепція світу і людини у творах Кафки?
Зображення трагічної самотності людини у ворожому їй світі є основою експресіонізму (відображення загостреного суб'єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське "я").
Світобачення Кафки - трагічне. Людина в цьому світі - самотня комаха, якій годі чекати від когось допомоги. Світ навколо неї - ворожий. Кафка вболіває за нещасну маленьку й нікчемну людину, яка, одначе, не заслуговує на зневагу, жорстоке, бездушне й байдуже ставлення. Адже почуття Грегора до своєї родини були благородні, він хотів їй добра.
- Чому такою трагічною була для Кафки правда життя? (з власного досвіду: стосунки зі своїм батьком).
Системно-узагальнюючий міні-модуль
2 (5 хв.)
7. Підведення підсумків:
- яка ж головна думка твору, яку проводить Кафка? (Безпорадність людини в цьому світі, неможливість змінити становище, в якому опинилася людина. Залишається тільки жалість, співчуття людині-комасі у жорстокому світі самотності);
- як ви розцінюєте таке світобачення письменника? Яким ви уявляєте світ і людину в ньому?
Контрольно-рефлексивний міні-модуль
5 (25 хв.)
8. Твір-роздум "Людина в цьому світі - самотня комаха" (за новелою Ф. Кафки "Перевтілення").