Державний устрій, закони та звичаї Ліліпутії в романі Дж. Свіфта.
Тема: Державний устрій, закони та звичаї Ліліпутії в романі Дж. Свіфта.
Мета: прокоментувати ІІІ і ІУ розділи «Подорожей Гуллівера»; розкрити алегорію і сатиру, спрямовану на викриття суспільних недоліків Англії ХУІІІ ст; розвивати навички роботи в групі,
вміння аргументовано доводити свою думку, використовуючи цитати; виховувати негативне ставлення до насилля, приниження людини, свідоме ставлення до проблем суспільства.Обладнання: тести твору, ілюстрації до роману І. Вишинського та учнів, ілюстрація до історичної довідки про нагороди Англії; презентація «Джонатан Свіфт - видатний англійський сатирик», таблиці для проведення гри «Бінго», таблиці для самооцінювання роботи в групах.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь та навичок.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. На минулому уроці ми з вами отримали інформацію про новаторство Дж. Свіфта в літературі: викриття недоліків у суспільстві за допомогою фантастики. Сьогодні ми спробуємо з'ясувати, що визначає інтерес сучасників не тільки Свіфта, а й наших до цього роману, чому цей твір не втратив за багато десятиліть і століття своєї актуальності.
ІІ Актуалізація опорних знань
Гра «Бінго»
Сучасники називали «свіфтівським миром» політичну угоду між Англією і Францією у війні 1701-1713 рр. Чому? Наведіть приклади місцевого колориту у «Пригодах Гуллівера», які б свідчили, що саме Англія є прототипом зображуваного Впізнай героя. «..гордість і жах світу,... найвищий серед усіх синів людських, що ногами спирається на центр землі, а головою торкається сонця»
Як у романі пародіюються стосунки між католиками та протестантами? Хто й чому промовляє:
«Я рішуче відмовився бути знаряддям поневолення незалежного й відважного народу» Як наказ прем'єра Англії про грошову винагороду за голову злочинця виявив повагу ірландців до Свіфта?
Як називалося судно, на кому подорожував Гуллівер і яке розбилося біля берегів Ліліпутії?
Як життя Дж. Свіфта пов'язано із собором Св. Патріка у Дубліні?
Наведіть приклади комічного у творі
Аналіз засвоєння змісту тексту та фонових знань за підсумками гри
ІІІ Робота над новим матеріалом
Слово вчителя. «Пригоди Гуллівера» - це в першу чергу сатиричний твір, який задуманий був для викриття недоліків сучасної Свіфту Англії. Те, що неможливо було сказати відкрито, автор викривав через алегоричні образи. Фантастична країна Ліліпутія - чудова нагода розповісти про представників англійської влади, про політичну і релігійну боротьбу. «Зменшувальним склом», через яке можна роздивитися недоліки країни реальної, називає свій твір автор. Давайте послухаємо, які ж закони панували в Ліліпутії.
Доповідь першої групи про закони Ліліпутії.
Доповідач викладає матеріал, який дібрали члени групи у відповідності із завданням:
Закони Ліліпутії:
- Як закон ставиться до донощиків та шахрайства?(аналіз ілюстрації, що зображує богиню правосуддя)
- Як карають злочинця і за що нагороджують громадян?(супроводжується історичною довідкою про систему нагород в Англії, зображенням англійських орденів Бані, Підв'язки та Св. Андрія)
- Який із злочинів важчий: шахрайство чи крадіжка? Чому?
- Що впливає на отримання державної посади?(супроводжується ілюстраціями до роману)
- Про що свідчить ритуал присяги Гуллівера?
- Яку атмосферу у суспільстві створюють закони?
Учні знаходять засоби творення смішного в сценах, що аналізуються(гумор, сатира, іронія, сарказм)
Доповідь другої групи про значення образу імператора.
Доповідач знайомить з дібраним матеріалом про панування у суспільстві однієї особи - імператора, роль маніфесту як сатиричного засобу викриття пихатості й самозакоханості.
Доповідь супроводжується ілюстраціями до роману, виразним читанням маніфесту. Класу пропонується відповісти на запитання: Через які деталі звучить авторська іронія?
Слово вчителя. Епоха, у якій створено роман, називається Просвітництвом, а діячі культури були просвітителями. Свою головну мету вони бачили в тому, щоб навчати людей, через знання навчити їх керувати суспільством. Тому питання освіти займає неабияке місце у творі.
Доповідь третьої групи про систему освіти в Ліліпутії базується на перспективному завданні знайти відповідь на такі запитання:
- Коли батьки віддають своїх дітей у науку?
- Чи всі діти мають право отримувати освіту?
- Опишіть дитячі будинки в Ліліпутії. Чому вони поділяються на певні категорії?
- Розкажіть про виховання дітей кожної категорії, цитуючи відповідні фрагменти твору.
- Висловте своє ставлення до підходів у вихованні та навчанні дітей різного походження.
Знайти засоби творення смішного в сценах, що аналізувалися.
Доповідь групи відбувається у формі інтерв'ю журналіста з представниками влади, керівником дитячого будинку та мешканцем столиці Ліліпутії.
Доповідь четвертої групи про політичну боротьбу в Ліліпутії
Доповідач групи знайомить з двома існуючими партіями «гостроконечниками» та «тупоконечниками»та міркуваннями щодо аналізу їх позицій та прототипах - вігі і торі, католиках й протестантах; ролі Гуллівера у війні між Блефуску і Ліліпутією і реакції на це імператора.
ІІІ Підведення підсумків уроку
Слово вчителя. Попереду у Гуллівера ще багато цікавих подорожей: у країну велетнів, мерзенних істот єху, розумних коней, в яких виявиться бажання автора виправити недоліки суспільства. Для того, щоб виправляти недоліки, треба добре знати болючі місця, що заважають суспільству бути щасливим. Цим пояснюється інтерес до цього твору у сучасників? Які власні висновки ви зробили на цьому уроці?
Бесіда за запитаннями:
- Як ви вважаєте, чи потрібні суспільству закони? Аргументуйте свою думку.
- З якою метою автор докладно знайомить читачів із законами Ліліпутії?
- Які закони , на вашу думку, найважливіші для людей?
- Як своє місце в літературі Дж. Свіфт визначив у вірші:
Согласен я, декана ум
Сатиры полон и угрюм,
Но не искал он нежной лиры:
Наш век достоин лишь сатиры.
Всем людям мнил он дать урок,
Казня не имя, но порок,
И одного кого-то высечь
Не думал он, касаясь тысяч.
Хотел, чтоб в исправленьи зла
Его сатира помогла,
Сам презирая тех, кто грубо
И беспрестанно скалит зубы.
ІV Оцінка діяльності груп та окремих учнів з використанням таблиць самооцінювання.
V Домашнє завдання. Підготуватися до характеристики Гуллівера.
Автор: Кононенко В.М.