Робота із формулами та функціями в табличному процесорі
Тема. Робота із формулами та функціями в табличному процесорі.
Мета. Ознайомити учнів з методами уведення формул та функцій в табличний процесор. Вироблення умінь уведення формул та функцій в електронні таблиці.
Розвивати пізнавальний інтерес, уяв
лення про застосування електронних таблиць у різних предметних галузях, творчу активність.Виховувати інтерес до інформатики.
Обладнання. Табличний процесор Excel, на дошці записано 5 ситуацій, на столах лежать інструктажі з ТБ при роботі за комп'ютером.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань методом "Мозкової атаки"
- Що таке електронна таблиця
- Які основні функції ЕТ
- Як увести дані в ЕТ
- Як скопіювати дані.
- Які є типи даних
- Що таке метод авто заповнення?
ІІ . Інтерактивна гра "Знайди вихід"
Учням пропонується знайти вихід із ситуацій, що склалися при роботі з табличним процесором.
Ситуація 1. Після введення числа 2,5 на екрані з'явилося «2 березня». Що робити, і чому так сталося?
Ситуація 2. Після введення даних в другу колонку, частина слів, прописаних в першій колонці стала закритою другою колонкою. Що робити?
Ситуація 3. Після введення даних числа десь зникли і замість них висвітлився набір решіток. Що робити?
Ситуація 4. При введенні десяткових дробів, числа чомусь округлюються.
Ситуація 5. Як увести дані у вигляді заповнення арифметичною прогресією.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
Електронні таблиці дають змогу нам розв'язувати різноманітні задачі із різних предметних галузей. І однією із особливостей розв'язання таких задач - є уміння ввести формули чи функції в табличний процесор.
Формула починається символом "=" і є сукупністю операндів, об'єднаних знаками операцій і круглих дужок. Операндом може бути число, текст, логічне значення, адреси комірки (посилання на комірку), функція. У полі комірки після уведення формули може відображатися формула, або значення, обчислене за формулою.
Автозаповнення формулами виконується так само, як і авто заповнення числами. Його особливість полягає у необхідності копіювання посилань на інші комірки. У ході автозаповнення до уваги береться характер посилань у формулі: відносні посилання змінюються відповідно до відносного розташування копії й оригіналу, абсолютні - залишаються незмінними для прикладу уведемо в комірку С1 формулу =А1+В1. При копіюванні формули методом автозаповнення вправо або вниз, посилання змінюються за схемою:
Посилання у вихідну комірку | Посилання у наступну комірку | |
Заповнення вправо | Заповнення вниз | |
А1(відносна) | В1 | А2 |
$A1(абсолютна за стовпцем) | $A1 | $A2 |
A$1(абсолютна за рядком | В$1 | A$1 |
$A$1(абсолютна) | $A$1 | $A$1 |
У будь-яких версіях Excel для різних типів обчислень є безліч вбудованих функцій: математичних, статистичних, логічних, текстових і т.д.
Функція має ім'я і, як правило, аргументи, що записуються в круглих дужках, слідом за іменем функції. Дужки - обов'язкова приналежність функції, навіть, якщо в неї немає аргументів. Якщо ж аргументів декілька, то вони відокремлюються комою. Аргументами можуть бути числа, адреси комірок, діапазони комірок, арифметичні вирази і функції. Зміст і порядок проходження аргументів однозначно визначений описом функції, складеним її автором. Наприклад, якщо в комірці А7 записана формула =SIN(A6*A6) її значенням буде значення функції синуса комірки А6 у квадраті. Для спрощення введення функцій, спеціально передбачений Майстер функцій, який можна викликати натисканням кнопки f(x) рядка формул, або натисканням меню "Вставка-Функція". Найпоширенішими є математичні функції.
ІV. Повторення правил техніки безпеки.
Перед вами лежать ПТБ. Даю вам 3 хвилини на повторення.
V. Вироблення практичних навичок.
На минулому уроці ви зберігали файл "Успішність дівчат". Відкрийте його і заповніть дві останні колонки "Середній бал" та "Рейтинг". Для заповнення колонки "Середній бал" використайте функцію статистичну "Срзнач" і виділіть ті комірки, середнє значення із яких буде вибране. Скопіюйте комірки до кінця списку.
Рейтинг учнів визначаємо, використовуючи функцію =РАНГ (у статистичних). (Ранг числа - це його величина, щодо інших значень у списку. Якщо список відсортувати, то ранг числа буде його позицією). Для введення рангу у комірку J5 введіть формулу =РАНГ(G3;$G$3:$G$16). Далі скопіюйте комірки вниз.
При цьому у вас програма набуде вигляду:
успішність дівчат за І семестр |
|
|
|
|
|
| ||
Прізвище ім'я | алгебра | геометрія | інформатика | біологія | фізика | хімія | середній бал | рейтинг |
Антоненко Оксана | 7 | 8 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8,16666667 | 8 |
Барташ Ангеліна | 4 | 5 | 7 | 8 | 6 | 6 | 6 | 13 |
Ворона Анна | 5 | 5 | 6 | 9 | 6 | 6 | 6,16666667 | 12 |
Гайдай Ольга | 8 | 9 | 9 | 10 | 9 | 9 | 9 | 6 |
Дмитренко Олена | 11 | 10 | 11 | 11 | 10 | 11 | 10,6666667 | 2 |
Комарова Світлана | 7 | 6 | 8 | 9 | 8 | 8 | 7,66666667 | 10 |
Лапоть Катерина | 5 | 5 | 7 | 9 | 5 | 5 | 6 | 13 |
Миколаєнко Олена | 6 | 7 | 7 | 9 | 7 | 7 | 7,16666667 | 11 |
Носова Оксана | 8 | 9 | 9 | 10 | 8 | 8 | 8,66666667 | 7 |
Тимченко Тетяна | 9 | 10 | 10 | 11 | 10 | 10 | 10 | 3 |
Темницька Світлана | 9 | 10 | 10 | 11 | 10 | 10 | 10 | 3 |
Якименко Наталія | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 1 |
Яременко Олена | 10 | 9 | 10 | 8 | 9 | 9 | 9,16666667 | 5 |
Яковенко Світлана | 8 | 8 | 9 | 8 | 8 | 8 | 8,16666667 | 8 |
Збережіть та закрийте програму.
VІ. Підсумок уроку.
Дайте відповіді на запитання:
- Що таке формули в Excel?
- Що таке функція в Excel?
- Як вставити формулу?
- Як вставити функцію?
- З якими функціями ви ознайомилися на уроці?
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити розділ1 §3,4 п.4.4-4.5 (підручник І.Т.Зарецька, А.М.Гуржій, О.Ю.Соколов Інформатика, частина 2, К., "Форум", 2004)
Автор: Ященко Тамара Львівна