Від конфлікту до співробітництва. Урок для учнів 4-го класу

Обладнання: плакати із зображенням казкових героїв, анкета, таблиця займенників, розрізані картинки, картки з прислів'ями, відеозапис.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда

При гадайте, який важливий документ з прав дитини було прийнято 20 листопада 1989 року?

Які основні статті Конвенції ви знаєте?

А ще краще пригадати права дитини вам допоможе гра «Що ти за герой?»

ІІ. Гра «Що ти за герой?»

Учень має відгадати, яким казковим героєм він є, називаючи права, які, на його думку, були порушені стосовно нього. Клас відповідає «так» чи «ні». Наприклад:

  • Право на відпочинок? (Так.)
  • Право на життя? (Ні.)
  • Дитина не повинна бути примусово залученою до праці. (Так.)

III. Вимірювання «температури прав дитини» в класі

Учні заповнюють анкету, питання якої складено на основі Конвенції ООН про права дитини, підсумовується кількість балів. Максимально можлива температура - 36 градусів прав дитини.

Учитель. Отже, в нашому класі всі здорові, усім тепло і затишно. Дуже важливо, щоб така обстановка й надалі існувала в нашому класі. Тому сьогодні ми поговоримо про дуже важливі та цікаві речі, які хоч і не мають прямого відношення до граматики, але все ж таки пов'язані із цією таблицею.

IV. Робота з таблицею займенників

Я маю право... ___ Ми маємо право...
Він (вона) має право... ___ Вони мають право...
Ти маєш право... ___ Ви маєте право...

Діти працюють у групах. Кожна група має свою назву («Я», «Ти», «Ми»...). Можна задати ряд питань (Чи мають право вчитися, відпочивати, писати листи друзям?).

Діти, поглянувши на таблицю і подумавши, наводять конкретні приклади, що пояснюють, які права можуть мати «Я», «Ти», «Він»... Кожна група наводить приклад тільки для того займенника, яким вона позначена, і записує його на дошці поруч із таблицею:

Я маю право на свободу спілкування.
Ти маєш право на харчування.
Він (вона) має право на освіту.
Ми маємо право на читання улюблених книг.
Ви маєте право жити в сім'ї зі своїми батьками.
Вони мають право на відпочинок.

Питання до групи «Ви»:

- Хіба Ви не маєте права на читання улюблених книжок, на відпочинок?

Питання до групи «Ти»:

- Хіба тільки Вони мають право жити в сім'ї зі своїми батьками?

Питання до групи «Він»:

- Чи тільки Я маю право на свободу спілкування?

Висновок

Кожен має право. - Усі мають права.
- Чому?
- Усі рівні.
- Дуже важливо про це пам'ятати, адже ви живете в суспільстві і поруч з вами живуть такі ж самі люди, як ви, які теж мають права. Уявіть собі ситуацію: Іванко стомився і вирішив відпочити, адже він має таке право?
- Так.
- Він може, коли йому захочеться, наприклад, на уроці, встати і погратися.
- Ні.
- Чому?
- Має поважати права інших дітей.

Висновок

Кожен повинен поважати права кожного!

- А що може статися, якщо ми не поважатимемо права інших?
- Виникне суперечка або конфлікт.
- Що може стати причиною?
- Що робити в такій ситуації?
- Можна кожному і далі наполягати на своєму.
- Можна домовитись і працювати разом, таке розв'язання суперечки називається співробітництвом.

V. Сценка «Ми розбили склянку з чаєм»

Учитель. Часто ми можемо бачити в класі чи в їдальні таку сценку:

- Ти розбив!
- Ні, ти розбила!
- Ти штовхнув!
- А ти впустила!
- Ти тюхтій.
- А ти незграба.
- Баобаб!
- Ти баобаба!
Вже школярка,
Наче хмарка - очі повні сліз.
Школярка дмухає
На пальчик свій.
- Обпекла?
- А ти радій!
Та школярик посмутнів:
- Я... ти вибач, не хотів, я штовхнув.
- А я впустила.
- Я розбив.
- Це я розбила.

Учитель. Як вчинили герої сценки?

Давайте сьогодні перевіримо, що ж краще: працювати разом, співробітничати чи й далі продовжувати конфліктувати.

VI. Гра «Хто швидше?»

Учитель. Уявімо собі, що Олексій і Богдан посварилися і не захотіли миритися, кожен наполягав на своєму, а Руслан і Мишко знайшли спільну мову. Хлопчикам треба розфарбувати квітку, але Олексій і Богдан будуть працювати окремо, поодинці, а Руслан і Мишко разом. Перевіримо, хто швидше і краще справиться із завданням.

Висновок

VІІ. Робота з оповіданнями

Учитель. Перед вами на аркуші невеличкі казочки «Два цапки» і «Дві кізочки». Прочитайте їх.

Чи однаково вчинили герої цих казок?
Хто з них вчинив правильно?
Чому ви так думаєте?
Хто виграв у ситуації, що склалася?
Отже, що краще?

Висновок

VIII. Робота з розрізаними картинками

Робота в групах. Кожна група отримує конверт з розрізаними картинками.

Учитель. Хто зображений на цих картинках? Так. Два віслючка паслись на полі, їхні мотузки заплутались в одну. Раптом вони побачили дві копиці сіна, їм захотілося поїсти. Складіть картинки в такому порядку, як, на вашу думку, діяли віслючки. Допоможіть їм вийти зі скрутної ситуації і не залишитись голодними.

(Картинка.)

Учитель. Отже, як вони дійшли згоди?

Висновок

IX. Робота з прислів'ями

Учитель. З'єднайте праву і ліву частини приспівїв, підкресліть ті з них, які, на вашу думку, стосуються теми нашого уроку.

- Там, де лад, але справа краще.
- Порада добра - будеш гарний усім.
- Бійся поганої звички, що тобі не любе.
- Не роби іншому того, як на світі жить.
- Не сварися ні з ким, як ворога.
- Книга вчить, там і клад.
Як ви розумієте ці прислів'я?

X. Підсумок уроку

Учитель. Отже, що краще, конфлікт чи співробітництво? Чому? Багато віршів, оповідань, пісень складено про дружбу, про співробітництво. Закінчити наш урок я хочу однією з них. Це пісня, яку ви співали на святі Букварика в першому класі. Подивіться цей відеозапис, підспівуйте, якщо пам'ятаєте слова, упізнавайте себе, своїх друзів, коли ви були ще зовсім маленькими і лише вчилися розуміти один одного, дружити, спілкуватися. За ці роки ви змінилися, але залишилося головне - ви однокласники, ви друзі, а отже, будь-який конфлікт ви зможете вирішити.

Автор: С. Виклюк