Узагальнення вивченого про текст

Хід уроку

Опрацювання матеріалу уроку

1. Робота в парах з деформованим текстом

- Вирушаємо в мандрівку (під музику). Ми йдемо осіннім лісом. Віє теплий вітерець. Під ногами шурхотить прожовкле листя. І тут з'являється Їжачок (учитель показує іграшку) і каже: „Щоб ви змогли продовжувати мандрівку, вам треба виконати моє прохання: із окремих речень скласти текст".

У вас на парті лежать речення. Прочитайте удвох речення і складіть текст. Запишіть його.

Небо вкрили хмари. Настала осінь. Він зриває з дерев листя. Повіяв холодний вітер.

Доведіть, що ви склали текст. Для цього:

  • доберіть заголовок;
  • поясніть, як пов'язані речення за змістом;
  • знайдіть, яке слово в тексті замінило слово „вітер".

Зробіть висновок, що ви знаєте про текст.

2. Робота над будовою тексту.

-Ми йдемо знову лісом, придивляємось до його осінньої краси. І раптом з'являється Ведмедик і гукає: „Ей, шановні учні, а чи не поясните ви мені, що означають слова: „зачин", „основна частина", „кінцівка"?" (Діти пояснюють.)

А тепер послухайте текст і скажіть, якої частини в ньому не вистачає.

Двоє товаришів

Один виліз на дерево, а другий впав і прикинувся мертвим. Підійшов до нього Ведмідь, понюхав і відійшов. Коли Ведмідь пішов, перший зліз з дерева і сміється:

- Ну, що ведмідь тобі на вухо говорив?
- Погані ті люди, які товариша в біді залишають.
- Чому ви думаєте, що не вистачає зачину? Подумайте, яким він може бути.

Пригадайте, яка кінцівка в тексті. Запишіть її під диктовку.

3. Складання текстів різних типів.

- Ми виконали завдання Ведмедика і рухаємося далі лісом. Осіннє повітря ще не зовсім холодне, нам легко дихати. І раптом із-за куща вибігає Лисичка (іграшка) і так хитро-хитро каже: „Дорогі діти, ви так милуєтеся лісом, а чи не хотіли б ви подивитися на мене, і розказати іншим дітям, яка в мене жовтогаряча шубка, пухнастий хвіст, які в мене чорні очки".

Поверніться один до одного і складіть текст-опис Лисички. Почніть так:
„Лисичка дуже гарна лісова тварина"
.

Опорні слова: шубка, хвіст, лапки, вушка, очі.

Учні розкажуть свої тексти, усі разом редагують їх.

- Це ми з вами описали зовнішні ознаки Лисички, а тепер давайте придумаємо випадок, який трапився з Лисичкою. (Учні складають розповідь.)

- Отже, ми з вами пригадали, що є тексти, у яких про щось розповідається, тексти, у яких щось або хтось описується. Але є ще тексти, у яких про щось міркується. Давайте поміркуємо, чому лисичку називають хитрою.

4. Виконання вправи 112

Ми йдемо далі. Приємний запах прілого осіннього лісу, легенький шуркіт сухого листя. І раптом вибігає переляканий Зайчик:

- Любі мої учні, а чи не чуєте ви, що десь здалеку наближається шторм.
- Ой, Зайчику, а чи буває в лісі шторм?
- Я не знаю, як воно називається, але мої вуха ловлять якийсь дивний шум.

Діти, а що таке шторм? А як називається сильний вітер у лісі, полі? (Буря.) А якщо така буря ламає дерева, зносить дахи? (Ураган.) Запишіть ці слова в зошит і скажіть, чи близькі вони за своїм значенням.

А тепер попрацюймо над вправою 112 і складімо текст про шторм на морі.

Учні колективно нумерують речення в тексті й самостійно його записують, добирають заголовок.

Підсумок уроку

- А тепер відповімо на запитання вправи 114, аби мешканці лісу переконалися, що ви добре розумієте, що таке текст.

Автор: О. Лобчук