Узагальнення вивченого про текст
Хід уроку
Опрацювання матеріалу уроку
1. Робота в парах з деформованим текстом
- Вирушаємо в мандрівку (під музику). Ми йдемо осіннім лісом. Віє теплий вітерець. Під ногами шурхотить прожовкле листя.
І тут з'являється Їжачок (учитель показує іграшку) і каже: „Щоб ви змогли продовжувати мандрівку, вам треба виконати моє прохання: із окремих речень скласти текст".У вас на парті лежать речення. Прочитайте удвох речення і складіть текст. Запишіть його.
Небо вкрили хмари. Настала осінь. Він зриває з дерев листя. Повіяв холодний вітер.
Доведіть, що ви склали текст. Для цього:
- доберіть заголовок;
- поясніть, як пов'язані речення за змістом;
- знайдіть, яке слово в тексті замінило слово „вітер".
Зробіть висновок, що ви знаєте про текст.
2. Робота над будовою тексту.
-Ми йдемо знову лісом, придивляємось до його осінньої краси. І раптом з'являється Ведмедик і гукає: „Ей, шановні учні, а чи не поясните ви мені, що означають слова: „зачин", „основна частина", „кінцівка"?" (Діти пояснюють.)
А тепер послухайте текст і скажіть, якої частини в ньому не вистачає.
Двоє товаришів
Один виліз на дерево, а другий впав і прикинувся мертвим. Підійшов до нього Ведмідь, понюхав і відійшов. Коли Ведмідь пішов, перший зліз з дерева і сміється:
- Ну, що ведмідь тобі на вухо говорив?
- Погані ті люди, які товариша в біді залишають.
- Чому ви думаєте, що не вистачає зачину? Подумайте, яким він може бути.
Пригадайте, яка кінцівка в тексті. Запишіть її під диктовку.
3. Складання текстів різних типів.
- Ми виконали завдання Ведмедика і рухаємося далі лісом. Осіннє повітря ще не зовсім холодне, нам легко дихати. І раптом із-за куща вибігає Лисичка (іграшка) і так хитро-хитро каже: „Дорогі діти, ви так милуєтеся лісом, а чи не хотіли б ви подивитися на мене, і розказати іншим дітям, яка в мене жовтогаряча шубка, пухнастий хвіст, які в мене чорні очки".
Поверніться один до одного і складіть текст-опис Лисички. Почніть так:
„Лисичка дуже гарна лісова тварина".
Опорні слова: шубка, хвіст, лапки, вушка, очі.
Учні розкажуть свої тексти, усі разом редагують їх.
- Це ми з вами описали зовнішні ознаки Лисички, а тепер давайте придумаємо випадок, який трапився з Лисичкою. (Учні складають розповідь.)
- Отже, ми з вами пригадали, що є тексти, у яких про щось розповідається, тексти, у яких щось або хтось описується. Але є ще тексти, у яких про щось міркується. Давайте поміркуємо, чому лисичку називають хитрою.
4. Виконання вправи 112
Ми йдемо далі. Приємний запах прілого осіннього лісу, легенький шуркіт сухого листя. І раптом вибігає переляканий Зайчик:
- Любі мої учні, а чи не чуєте ви, що десь здалеку наближається шторм.
- Ой, Зайчику, а чи буває в лісі шторм?
- Я не знаю, як воно називається, але мої вуха ловлять якийсь дивний шум.
Діти, а що таке шторм? А як називається сильний вітер у лісі, полі? (Буря.) А якщо така буря ламає дерева, зносить дахи? (Ураган.) Запишіть ці слова в зошит і скажіть, чи близькі вони за своїм значенням.
А тепер попрацюймо над вправою 112 і складімо текст про шторм на морі.
Учні колективно нумерують речення в тексті й самостійно його записують, добирають заголовок.
Підсумок уроку
- А тепер відповімо на запитання вправи 114, аби мешканці лісу переконалися, що ви добре розумієте, що таке текст.
Автор: О. Лобчук