Мова і мовлення. Узагальнення матеріалу

Робота над матеріалом уроку

Узагальнення знань про мову

Прочитайте записаний на дошці текст і доповніть його.

Наша Батьківщина - Україна. Живуть у ній багато різних народів. Говорять вони своїми рідними мовами.

Росіяни - російською.

Болгари - ___

Угорці - ___

Поляки - ___

Але всі вони мусять добре знати українську мову - мову Батьківщини, у якій живуть.

- А які мови ви ще знаєте? А чому треба дуже добре знати українську мову?

Запишіть речення: Українська мова - це мова нашої держави.

Узагальнення про мовлення.

Подивіться на цю схему й доповніть її.

Мовлення потрібне для того, щоб про щось розповісти

(попросити)
(запитати)

Утворіть групи (по чотири учні) і складіть речення, у яких про щось розповідаєте. Яке речення вам сподобалось? (Кращі речення заслуховується й одне з них записується.)

Так учні складають речення, у яких про щось запитується, виражаються емоції, прохання.

Зробіть висновок, для чого людям потрібне мовлення.

Узагальнення про усне і писемне мовлення

Подивіться на два малюнки і скажіть, хто з цих учнів користується усним мовленням, а хто писемним.

Мал. Хлопчик пише

Мал. Дівчинка розповідає

Зробіть висновок, яке мовлення усне, а яке писемне.

Про яке мовлення можна сказати: лагідне, тихе, голосне?

Аудіювання

- Послухайте текст і скажіть, скільки в ньому речень. Які знаки поставите в кінці речень?

Ми їздили в Київ. Київ - дуже гарне місто. Розкинулось воно на березі Дніпра.

Іринко, продиктуй цей текст так, щоб учні правильно його записали.

Подумайте, як прочитати ці речення, щоб у кінці їх треба було поставити знак питання. Який ще знак може ставитися в кінці речень?

Вправа на вживання звертання і слів ввічливості

Поєднайте слова першого і другого стовпчиків і скажіть їх правильно.

Ірино Петрівна
Сестра
Іван Петрович
Сергій
Бабуся

добрий ранок
на добраніч
до побачення
привіт
дозвольте вам допомогти


Пригадайте, як виділяється на письмі звертання.

Запишіть перше й останнє речення. Яке з цих речень можна записати із знаком оклику?

Гра „У їдальні" (попередження русизмів у мовленні учнів)

Учитель готує до уроку предмети: склянки, виделки, серветки, рушничок, тацю, кухлики.

Уявіть, що ви (чотири учні біля дошки) чергові в їдальні. Попросіть один одного ці речі розкласти, приготувати, повісити до приходу учнів.

Запис цих слів у зошити. Позначення наголосу.

Підсумок уроку

-Яку тему ми з вами закінчили вивчати? Скільки мов у світі: (Багато.) Яка мова є державною в Україні? Яке мовлення буває залежно від того, говоримо ми чи пишемо?

Подивіться на цю схему і скажіть, де треба розмовляти тихо. Чому?

Як треба розмовляти?

у трамваї
у лікарні
у лісі
у музеї
на стадіоні

Яким голосом зверталася мачуха до Попелюшки? (Злим.) А батько? (Лагідним.) А як вам треба розмовляти один з одним? (Лагідно, спокійно.)

Послухайте вірш.

Сійся-радися,
Ніжне „будь ласка",
Вдячне „спасибі",
„Вибач" тремтливе -
Слово у серці,
Як зернятко в ниві.
„Доброго ранку!",
„Світлої днини" -
Щедро даруй його
Людям, дитино!
Мова барвиста,
Мова багата,
Рідна і тепла,
Як батьківська хата.

В. Гринько

Автор: Автор: О. Лобчук