Мова і мовлення. Узагальнення матеріалу
Робота над матеріалом уроку
Узагальнення знань про мову
Прочитайте записаний на дошці текст і доповніть його.
Наша Батьківщина - Україна. Живуть у ній багато різних народів. Говорять вони своїми рідними мовами.
Росіяни
- російською.Болгари - ___
Угорці - ___
Поляки - ___
Але всі вони мусять добре знати українську мову - мову Батьківщини, у якій живуть.
- А які мови ви ще знаєте? А чому треба дуже добре знати українську мову?
Запишіть речення: Українська мова - це мова нашої держави.
Узагальнення про мовлення.
Подивіться на цю схему й доповніть її.
Мовлення потрібне для того, щоб про щось розповісти
(попросити)
(запитати)
Утворіть групи (по чотири учні) і складіть речення, у яких про щось розповідаєте. Яке речення вам сподобалось? (Кращі речення заслуховується й одне з них записується.)
Так учні складають речення, у яких про щось запитується, виражаються емоції, прохання.
Зробіть висновок, для чого людям потрібне мовлення.
Узагальнення про усне і писемне мовлення
Подивіться на два малюнки і скажіть, хто з цих учнів користується усним мовленням, а хто писемним.
Мал. Хлопчик пише
Мал. Дівчинка розповідає
Зробіть висновок, яке мовлення усне, а яке писемне.
Про яке мовлення можна сказати: лагідне, тихе, голосне?
Аудіювання
- Послухайте текст і скажіть, скільки в ньому речень. Які знаки поставите в кінці речень?
Ми їздили в Київ. Київ - дуже гарне місто. Розкинулось воно на березі Дніпра.
Іринко, продиктуй цей текст так, щоб учні правильно його записали.
Подумайте, як прочитати ці речення, щоб у кінці їх треба було поставити знак питання. Який ще знак може ставитися в кінці речень?
Вправа на вживання звертання і слів ввічливості
Поєднайте слова першого і другого стовпчиків і скажіть їх правильно.
Ірино Петрівна | добрий ранок |
Пригадайте, як виділяється на письмі звертання.
Запишіть перше й останнє речення. Яке з цих речень можна записати із знаком оклику?
Гра „У їдальні" (попередження русизмів у мовленні учнів)
Учитель готує до уроку предмети: склянки, виделки, серветки, рушничок, тацю, кухлики.
Уявіть, що ви (чотири учні біля дошки) чергові в їдальні. Попросіть один одного ці речі розкласти, приготувати, повісити до приходу учнів.
Запис цих слів у зошити. Позначення наголосу.
Підсумок уроку
-Яку тему ми з вами закінчили вивчати? Скільки мов у світі: (Багато.) Яка мова є державною в Україні? Яке мовлення буває залежно від того, говоримо ми чи пишемо?
Подивіться на цю схему і скажіть, де треба розмовляти тихо. Чому?
Як треба розмовляти?
у трамваї
у лікарні
у лісі
у музеї
на стадіоні
Яким голосом зверталася мачуха до Попелюшки? (Злим.) А батько? (Лагідним.) А як вам треба розмовляти один з одним? (Лагідно, спокійно.)
Послухайте вірш.
Сійся-радися,
Ніжне „будь ласка",
Вдячне „спасибі",
„Вибач" тремтливе -
Слово у серці,
Як зернятко в ниві.
„Доброго ранку!",
„Світлої днини" -
Щедро даруй його
Людям, дитино!
Мова барвиста,
Мова багата,
Рідна і тепла,
Як батьківська хата.
В. Гринько
Автор: Автор: О. Лобчук