Чудеса з Колобком. Майстер-клас із біопластики
Обладнання: солоне тісто, ножиці, стеки, клей ПВА, площина-заготовка, таблиці, дощечки для ліплення.
Форма організації навчального процесу: групова.
Використання засобів навчання: посібник
Ю. Петренко «Ліплення - перша сходинка до пізнання скульптури», К., «Плеяди», 2002; С. Плачинда «Словник давньоукраїнської міфології», К., 1993.Дотримання техніки безпеки: бесіда-засторога «Як користуватися колючо-ріжучими предметами?».
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний етап
Розподіл вихованців по групах. Визначення виду діяльності, матеріалів та інструментів, які допоможуть у роботі.
ІІ. Пізнавальний етап діяльності
Учитель. Сьогодні ми продовжимо знайомитися з міфами давньоукраїнського народу. І допоможе нам у цьому... Здогадайтеся, хто?
Вона - на писанках магічних
Оберігає кожен рід,
На українських знаках вічних
Рятує, пестить всенький світ.
Вона у Ярослава на гербі,
Вона - родини нашої княгиня,
Благає, просить Бога о добрі.
То хто ж вона?
Ім'я їй... (Берегиня.)
Я. Шекера
Справді, захисниця українського народу Берегиня, як і завше, перенесе нас у прадавні часи, туди, де на землях, на котрих нині живемо ми, тільки-но з'явились наші пращури - давні українці.
Як же все починалось?
І дитина
Був мертвий морок. Порожнеча.
Летіло Всесвіт-Око одиноко...
Спинилося; змережило сльозу - предтечу
Життя, зродився з неї Сокіл.
Я. Шекера
ІІ дитина
Він витворив пташино-божий Вирій,
Прадуб і озеро Живлющої води,
Добро і Зло блукали в пеклі й сині
Для вічної святої боротьби.
Я. Шекера
Учитель. Так усе й починалося. Сокіл-род породив двох велетнів: Білобога - володаря Світла, Добра та Краси та Чорнобога - володаря Пітьми, Зла й Погані. Породив і сказав: «Ви є Добро і Зло. Краса і Погань. І ви будете вічно. Бо ви є Життя. І ті, що прийдуть, не зазнають Добра без Зла і Краси без Погані, бо без цього не пізнають, що таке життя і навіщо жити в ньому».
З того часу так і ведеться. Із чорних сліз Чорнобога вродилися триглавий Змій-Дракон - головне військо Мороку та потворна жінка Мара, котра засіяла землю бур'янами та колючками. Сиділи вони у своїй пітьмі й з усієї сили заздрили, ненавиділи, лихо чинили...
У Білобога ж у Вирію вродились бог громовиці Перун і бог вітру Стриба, які вибивають із хмаринок дощ: без вітру й дощу немає життя на Землі.
Поряд із ними - матінка Коляда, яка породила Божича-Сонце та синє небо: без світла й тепла теж нема життя на Землі.
Тут живуть і Дажбог, котрий вкриває Землю лісами та гаями, та богиня Жива - саме життя, що засіває Землю житом, пшеницею і всякою пашницею.
...На святому лані
Богині стережуть земні джерела:
Водою з хвилями живими править Дана,
А Лада - веснами, вогнем веселим.
А навкруги витають дивні духи:
Житами розкошує рогатий польовик,
Русалок водяних тяга за вуха,
Господарює хвацько велет-лісовик...
Я. Шекера
А на полі, із зернинки, що висіяла богиня Жива, виріс маленький тендітний колосок, котрий дав усім живим істотам життя, бо жито - значить жити. Потягнулись до колосочка всі живі створіння: птахи, звірі, люди. Дякуючи йому, розрісся людський рід. Та ось тільки люди збирали з колоска зернинки та просто жували їх. Правда ж, не зовсім смачно?
І тоді з'явився на Землі дивний чоловік, котрий пообіцяв людям те зерно змолоти, зробити тісто і спекти в печі хліб.
Не сподобалось це Чорнобогові. Послав він Мару та Змія-Дракона спалити мудреця.
Тричі нещадний вогонь знищував працю чоловіка і тричі чоловік знову починав усе спочатку. Побачила наполегливість людини богиня Жива (боги завжди допомагають роботящим і наполегливим), допомогла: пригостила молодильним яблучком, нарекла богом Сварогом і ще й в одруження свою рідну сестру Берегиню дала.
І таки спік Сварог Першу Хлібину - запашну й золоту, як Сонце, - і виніс її людям. Вкусили люди теє диво й силу відчули в собі неймовірну, збагнули, що приніс Сварог їм велике щастя, і міць, і здоров'я, і довголіття.
А Берегиня взялась усе це Добро оберігати. Заповідала: ніколи, за при яких обставин не кривдити хліба.
Та якось в одному помешканні ніжна Матуся взялась навчати доньку господарювати.
- А можна я випечу колобка? - сором'язливо запитала дівчинка. - Смачнючий буде!
- Чого б і ні, - підохотила доньку ненька, добре знаючи, що граючись, малята набираються Розуму, а без Розуму ой як тяжко подолати Зло і Погань.
Взяла мала господиня до рук шматочок тіста та й зліпила з нього колобка.
- Плиг! - підскочив колобок на столі та й плюхнувся в сільничку.
Що робити? Солоне тісто ні людина, ні тварина з'їсти не зможе, а викидати - великий гріх!
- А що, коли використати неслухняного солоного колобка для навчання та розвитку малят? - запропонувала Берегиня.
Так і вчинили. І з тих пір в Україні господині почали ліпити із солоного тіста маленькі фігурки, які потім зберігали у своїх оселях роками, передаючи з покоління в покоління як маленькі обереги свого роду й перші паростки великого українського таланту.
Учитель непомітно вдягає на руку ляльку-колобка.
Колобок. Добрий день! Це я, колобок. Я дуже люблю ходити в гості та показувати різні фокуси. Я вмію творити чудеса: по-різному перевтілюватись. Ось цей гарний голуб - це я, оце кумедне жабеня - теж я. Я можу стати літачком і човником, рибкою й зайчиком, котиком і собачкою... Усього не перелічити.
Будь-який хлопчик чи дівчинка можуть стати витівниками й навчитись перетворювати простий, усім знайомий колобок на різні фігурки.
Спробуйте, пофантазуйте. Якщо забули, як ліпити, не біда. Помніть мене трішки, зігрійте у своїх долоньках, і ваші руки все згадають.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення завдань майстер-класу
Учитель. Діти! Сьогодні й до нас на урок закотився цей диво-колобок, і нині чудеса творити з вами розпочнемо з колобка ми. Спробуємо пізнати красу форми через просторові перетворення, підключивши свою уяву, фантазію та пам'ять, створимо власний спільний проект - картину-барельєф «Народження колоска»; хоча би злегка «доторкнемось» до витоків рідного народу.
А як приємно буде вашим друзям чи рідним отримати в подарунок декоративне панно-барельєф, що слугуватиме ще й оберегом!
Допоможуть нам у цьому незвичайні стеки, виготовлені з підручних матеріалів, які вдало передають фактурну поверхню виробу, й, звичайно ж, солоне тісто.
Засторога! Покажіть, як слід подавати один одному ножиці. Пригадайте, що стеки - колючі.
Учитель. А зараз до роботи. Перед вами - заготовка картини-барельєфа «Народження колоска» за щойно розказаною мною легендою. Придивіться уважно. Яких, на вашу думку, істот не вистачає на ній? Створіть їх власноруч і доповніть полотно.
Таблиці-опори підкажуть вам, як перетворити колобки на тих істот, які завітали на гостини до колоска, щоби привітати його з днем народження та й смачненькими зернятами поласувати.
ІV. Практична робота вихованців
Учитель допомагає індивідуально, націлює дітей на те, що таблиці не вимагають повного копіювання фігурок, а слугують лише для розвитку образного та асоціативного мислення. Елементи роботи у групах.
V. Моніторинг заняття
Презентація виробів. Вихованці прикріплюють клеєм ПВА свої фігурки на площину-заготовку та пояснюють, чому саме, на їхню думку, цій істоті місце на картині.
На наступному уроці, коли тісто добре висохне, діти розфарбують свої вироби та покриють їх лаком, що і стане заключним етапом роботи над барельєфом.
Автор: Ю. Петренко