Природа наш спільний дім
Читання: В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово»
Екологія: Цілісність світу природи
ТЕМА: Природа - наш спільний дім
МЕТА: Активізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В.О. С
ухомлинського; дати знання про те, що жива і нежива природа тісно пов'язані; формувати розуміння, що здоров»я людини пов'язане з добрим станом довкілля; розвивати вміння знаходити в тексті описи, міркування, удосконалювати вміння творчо працювати над текстом; вміти добирати слова для передачі краси природи; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уміння помічати та простежувати причинно - наслідкові зв'язки; вміти мислити, творити серед природи; розширити систему екологічного виховання молодших школярів; виховувати любов до різного слова розвивати зв'язки мовлення і читацькі навички; виховувати любов, бережливе ставлення до природи та екологічну культуру школярів.Засоби:
Предмети: портрет В. Сухомлинського, виставка оповідань письменника для дітей; виставка дитячих малюнків за творами письменника; картки для розширення поля читання; мультимедійна дошка, мікрофон.
І. Організація класу. Привітання гостей
Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості - це свято. То ж давайте наш урок проведемо святково і подаруємо нашим гостям таке відчуття.
Учні: Доброго дня! Мовим за звичаєм.
Доброго дня! Всім ми зичимо.
Щастя й здоров»я Вам кожної днини.
Миру і злагоди в Вашій родині.
Вчитель: Спочатку дозволимо сісти дівчаткам, тоді хлопчикам. Спочатку краса, тоді сила.
Вчитель: Ось почули ми дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався -
До уроку приготувався.
Тож девіз тепер згадаймо.
І урок вже починаймо.
Девіз (хором) Красиво читаємо
Чітко розповідаємо
Мову свою розвиваємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, протягом тижня ми спостерігали за станом неба. Яке воно, весняне небо?
(Проект синоптиків - складання на дошці діаграми Вена)
Весняне небо надихнуло нас на роботу. Тож за діло! Весною природа оживає, все навкруги розквітає. Восени ми з вами посадили маленьку яблуньку (фото). А сьогодні на уроці допоможемо нашій яблуньці одягти весняне вбрання. За кожну правильну відповідь, за кожне виконане завдання ви берете яблуневу квіточку.
Критерії оцінювання
Відповідь творчого характеру (дослідницька, презентація) - велика квітка
Відповідь змістовна, повна - маленька квіточка
Відповідь неточна, неповна, з помилками - пуп»янок квітки
- В кінці уроку ми підрахуємо к-сть квіток у кожного. То ж до справи!
- Хто з українських письменників розкрив нам таємниці природи, своїми творами вчить нас, що «Природа - наш спільний дім» (В.О. Сухомлинський)
- То ж пропоную вам згадати оповідання В. Сухомлинського і перевірити свої знання за допомогою гри «Збери назви оповідань» Працюємо групами, критерії оцінювання на листку. Перевірка - взаємовідвідування групами.
- Гра «Мікрофон»
Який твір В. Сухомлинського найбільше сподобався і чому?
ІІІ. Практична робота учнів, спрямована на усвідомлення вивченого
1. Припущення дітей
- Про що б ви хотіли сьогодні дізнатися з нового твору В.Сухомлинського. Щоб дізнатися з яким твором ми сьогодні познайомимось, згадаймо з яким розділом ми зараз працюємо?
2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Сьогодні ми з вами опрацюємо твір В.Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово»
3. Передбачення
- Якщо текст має таку назву, про що може розповідатися в ньому?
- Що ви очікуєте від уроку?
ІV. Робота з текстом
1. Читання оповідання вчителем.
- Де і коли відбувається подія, описана в оповіданні?
- Як звали вчительку?
- В який клас ходили діти?
- В яку пору року повела Катерина Іванівна дітей в поле?
- Що вчилися робити діти?
2. Словникова робота.
3. Повторне читання оповідання «мовчки»
- Визначте тип тексту:
- Основні частини тексту
4. Читання оповідання вголос (завдання в групах)
- Знайдіть і прочитайте:
Зачин
Основну частину
Кінцівку
5. Виберіть правильний заголовок до кожної частини
Фізкультхвилинка
(за віршем А.Костецького «Проста арифметика»)
6. Вибіркове читання
- Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку.
- Які слова з цього опису передають спокій, сум?
- Яке завдання поставила учителька дітям?
- Як поставилися до завдання діти?
7. Перевірка розуміння прочитаного
- Чи можна сказати, що вчителька була задоволена відповідями дітей? Поясніть свою думку.
- Хто із школярів добрав найвлучніше слово?
- Яким Валя побачила небо?
- Який у неї був настрій?
- Яким діти побачили небо після Валиних слів?
- А чому небо восени сумне, зажурене?
Прочитайте останній абзац
- Як ви розумієте його зміст?
- В прямому чи переносному значенні вжиті виділені слова?
- Чому автор вжив слова в переносному значенні?
8. Робота з малюнком
- Доберіть речення з тексту до малюнка
V. Закріплення вивченого
1. Творча робота з тестом
- Змініть пору року в тих частинах оповідання, де це доречно
- Яке оповідання вам більше сподобалося, чому?
Домашнє завдання.
1. Пофантазуйте і намалюйте своє весняне небо
2. Порівняльна характеристика неба восени і весною
- Що спільного в небі в ці пори року?
3. Рольова гра «Репортер»
- Зараз проведемо інтерв'ю (репортаж) «Яким хочуть бачити небо мешканці нашого краю?»
Мешканець: Я, мешканець міста Запоріжжя, хочу, щоб всі запоріжці дихали свіжим повітрям, щоб ніхто не хворів на рак і туберкульоз і щоб над нашим містом було завжди прозоре, усміхнене небо.
Хлопчик: Я хочу, щоб небо було світлим і прозорим, щоб більше було сонячних днів, тоді щодня влітку можна купатися і загоряти.
Дівчинка: Я хочу бачити небо блакитним і в ньому блакитних, а не сірих журавлів і щоб ми всі жили в мирі і злагоді.
Фермер: А я, як фермер, хочу, щоб небо було лагідним, щедрим, щоб дарувало багато сонця і дощів на пшеничні поля, щоб наш народ був багатим і заможним.
Наші екологи хочуть сказати своє слово: Проект екологів
Проект ботаніків
VІ. Рефлексія
- Підійшов час доглянути за нашим деревом. Порахуйте, скільки квіточок отримав кожен з вас (підраховують).
Поясніть, за що ви отримали квітку і яка квітка для вас найголовніша? (використовують критерії якісного читання)
- Діти, що, на вашу думку, ви не змогли виконати на уроці? Які завдання ви залишаєте на наступний урок?
- Чи підтвердилися ваші сподівання від уроку?
- Продовжить думку: «На уроці я: - дізнався...
- зрозумів...
- вчився...
- я хотів би...
Діти: - Ми хочемо сказати своє слово!
Пісні: «Запорізький вальс», «Гімн школи»
Автор: Сапунова Світлана Іванівна, вчитель - методист, ЗОШ № 1 ім. Т.Г. Шевченка