Природа наш спільний дім

Читання: В. Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово»

Екологія: Цілісність світу природи

ТЕМА: Природа - наш спільний дім

МЕТА: Активізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В.О. С ухомлинського; дати знання про те, що жива і нежива природа тісно пов'язані; формувати розуміння, що здоров»я людини пов'язане з добрим станом довкілля; розвивати вміння знаходити в тексті описи, міркування, удосконалювати вміння творчо працювати над текстом; вміти добирати слова для передачі краси природи; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уміння помічати та простежувати причинно - наслідкові зв'язки; вміти мислити, творити серед природи; розширити систему екологічного виховання молодших школярів; виховувати любов до різного слова розвивати зв'язки мовлення і читацькі навички; виховувати любов, бережливе ставлення до природи та екологічну культуру школярів.

Засоби:

Предмети: портрет В. Сухомлинського, виставка оповідань письменника для дітей; виставка дитячих малюнків за творами письменника; картки для розширення поля читання; мультимедійна дошка, мікрофон.

І. Організація класу. Привітання гостей

Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості - це свято. То ж давайте наш урок проведемо святково і подаруємо нашим гостям таке відчуття.

Учні: Доброго дня! Мовим за звичаєм.
Доброго дня! Всім ми зичимо.
Щастя й здоров»я Вам кожної днини.
Миру і злагоди в Вашій родині.

Вчитель: Спочатку дозволимо сісти дівчаткам, тоді хлопчикам. Спочатку краса, тоді сила.

Вчитель: Ось почули ми дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався -
До уроку приготувався.
Тож девіз тепер згадаймо.
І урок вже починаймо.

Девіз (хором) Красиво читаємо
Чітко розповідаємо
Мову свою розвиваємо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Діти, протягом тижня ми спостерігали за станом неба. Яке воно, весняне небо?

(Проект синоптиків - складання на дошці діаграми Вена)

Весняне небо надихнуло нас на роботу. Тож за діло! Весною природа оживає, все навкруги розквітає. Восени ми з вами посадили маленьку яблуньку (фото). А сьогодні на уроці допоможемо нашій яблуньці одягти весняне вбрання. За кожну правильну відповідь, за кожне виконане завдання ви берете яблуневу квіточку.

Критерії оцінювання

Відповідь творчого характеру (дослідницька, презентація) - велика квітка

Відповідь змістовна, повна - маленька квіточка

Відповідь неточна, неповна, з помилками - пуп»янок квітки

  • В кінці уроку ми підрахуємо к-сть квіток у кожного. То ж до справи!
  • Хто з українських письменників розкрив нам таємниці природи, своїми творами вчить нас, що «Природа - наш спільний дім» (В.О. Сухомлинський)
  • То ж пропоную вам згадати оповідання В. Сухомлинського і перевірити свої знання за допомогою гри «Збери назви оповідань» Працюємо групами, критерії оцінювання на листку. Перевірка - взаємовідвідування групами.
  • Гра «Мікрофон»

Який твір В. Сухомлинського найбільше сподобався і чому?

ІІІ. Практична робота учнів, спрямована на усвідомлення вивченого

1. Припущення дітей

  • Про що б ви хотіли сьогодні дізнатися з нового твору В.Сухомлинського. Щоб дізнатися з яким твором ми сьогодні познайомимось, згадаймо з яким розділом ми зараз працюємо?

2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  • Сьогодні ми з вами опрацюємо твір В.Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово»

3. Передбачення

  • Якщо текст має таку назву, про що може розповідатися в ньому?
  • Що ви очікуєте від уроку?

ІV. Робота з текстом

1. Читання оповідання вчителем.

  • Де і коли відбувається подія, описана в оповіданні?
  • Як звали вчительку?
  • В який клас ходили діти?
  • В яку пору року повела Катерина Іванівна дітей в поле?
  • Що вчилися робити діти?

2. Словникова робота.

3. Повторне читання оповідання «мовчки»

  • Визначте тип тексту:
  • Основні частини тексту

4. Читання оповідання вголос (завдання в групах)

  • Знайдіть і прочитайте:

Зачин

Основну частину

Кінцівку

5. Виберіть правильний заголовок до кожної частини

Фізкультхвилинка

(за віршем А.Костецького «Проста арифметика»)

6. Вибіркове читання

  • Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку.
  • Які слова з цього опису передають спокій, сум?
  • Яке завдання поставила учителька дітям?
  • Як поставилися до завдання діти?

7. Перевірка розуміння прочитаного

  • Чи можна сказати, що вчителька була задоволена відповідями дітей? Поясніть свою думку.
  • Хто із школярів добрав найвлучніше слово?
  • Яким Валя побачила небо?
  • Який у неї був настрій?
  • Яким діти побачили небо після Валиних слів?
  • А чому небо восени сумне, зажурене?

Прочитайте останній абзац

  • Як ви розумієте його зміст?
  • В прямому чи переносному значенні вжиті виділені слова?
  • Чому автор вжив слова в переносному значенні?

8. Робота з малюнком

  • Доберіть речення з тексту до малюнка

V. Закріплення вивченого

1. Творча робота з тестом

  • Змініть пору року в тих частинах оповідання, де це доречно
  • Яке оповідання вам більше сподобалося, чому?

Домашнє завдання.

1. Пофантазуйте і намалюйте своє весняне небо

2. Порівняльна характеристика неба восени і весною

  • Що спільного в небі в ці пори року?

3. Рольова гра «Репортер»

  • Зараз проведемо інтерв'ю (репортаж) «Яким хочуть бачити небо мешканці нашого краю?»

Мешканець: Я, мешканець міста Запоріжжя, хочу, щоб всі запоріжці дихали свіжим повітрям, щоб ніхто не хворів на рак і туберкульоз і щоб над нашим містом було завжди прозоре, усміхнене небо.

Хлопчик: Я хочу, щоб небо було світлим і прозорим, щоб більше було сонячних днів, тоді щодня влітку можна купатися і загоряти.

Дівчинка: Я хочу бачити небо блакитним і в ньому блакитних, а не сірих журавлів і щоб ми всі жили в мирі і злагоді.

Фермер: А я, як фермер, хочу, щоб небо було лагідним, щедрим, щоб дарувало багато сонця і дощів на пшеничні поля, щоб наш народ був багатим і заможним.

Наші екологи хочуть сказати своє слово: Проект екологів

Проект ботаніків

VІ. Рефлексія

- Підійшов час доглянути за нашим деревом. Порахуйте, скільки квіточок отримав кожен з вас (підраховують).

Поясніть, за що ви отримали квітку і яка квітка для вас найголовніша? (використовують критерії якісного читання)

- Діти, що, на вашу думку, ви не змогли виконати на уроці? Які завдання ви залишаєте на наступний урок?

  • Чи підтвердилися ваші сподівання від уроку?
  • Продовжить думку: «На уроці я: - дізнався...

- зрозумів...

- вчився...

- я хотів би...

Діти: - Ми хочемо сказати своє слово!

Пісні: «Запорізький вальс», «Гімн школи»

Автор: Сапунова Світлана Іванівна, вчитель - методист, ЗОШ № 1 ім. Т.Г. Шевченка