Краса осені (прикмети та ознаки)

Тема: Краса осені (прикмети та ознаки)

Мета: Ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені, вчити помічати їх в природі, розкрити походження назв місяців осені; розвивати уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, пам'ять; виховувати любов до природи.

Методично-дидактичне забезпечення: зошити, загадки, ілюстрації, осінні листки різних дерев, кольорові олівці, магнітофон, музичний запис «Пори року» П.І.Чайковського

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ:

І. Етап орієнтації

1.Організація класу

Вчитель:

Встаньте всі скоріше, діти!

Посміхніться всім миліше,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Продзвенів дзвінок - «дзелень»

2.Активізація опорних знань учнів

- Слово надаю синоптикам (чергові розповідають про погоду, заповнюють календар природи)

Постановка проблеми.

- Скажіть, чи хотілося б вам зараз одягнути купальні костюми і піти купатися та загорати?

Розв'язання проблеми

Чому ми не можемо цього зробити зараз? (холодно, сонце не гріє, вже не літо, т.д.)

Діти, а ви помітили, як змінилася природа з того часу, як ви пішли до школи?

Розповідь учителя

- Закрийте оченята і послухайте.

Початок осені завжди чарівний. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо голубе-голубе. Достигають цілющі плоди шипшини, виграють яскравими червоними барвами у сонячному промінні. Чується останній грім, що прощається з полями. Осінь, наче художник, велетенським пензлем розфарбовує у яскраві кольори плоди та листя. Ось так починається осінь. Пахне чебрецем, опеньками, спілими яблуками.

(Під час розповіді учитель розвішує на дошці ілюстрації осені та дістає кошик з якого виглядають калина, осіннє листя, квіти, гриби, чебрець)

II.Етап покладання мети

1.Визначення мети і завдань уроку

- Я думаю, ви здогадалися, що тема уроку пов'язана з прекрасною порою року і називається «Краса осені».

Вправа "Очікування"

(Діти передаючи по колу осінній листочок проговорюють свої очікування від уроку)

Учитель проговорює очікування останнім і підводить дітей до висновку:

- Ми ознайомимось з ознаками, прикметами осені, дізнаємось про осінні місяці, спробуємо відтворити уявлене за допомогою кольорових олівців. Я впевнена, що ви полюбите природу восени!

III. Етап проектування

Вчитель:

Ось на яких галявинках ми побуваємо, подорожуючи осінньою стежкою!

Галявини (план уроку)

1. Загадкова

2. Гра «Добери слово»

3. З листя золотого ми вінки сплітали,
Листок до листочка гарно добирали:
Липове - жовтеньке, з клена - червоненьке,
З білої берези листячко кругленьке

4. Народ скаже, як зав'яже

5. Мистецька

6. Гра «Так чи ні»

III.Етап організації виконання плану діяльності

1.Вивчення нового матеріалу

а) - Перша галявина, з якої ми почнемо мандрувати -«Загадкова» (с.42 №1)

- Про що ці загадки? (Загадки читаємо вголос.)

Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль -
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

- Які слова допомогли вам відгадати загадки? Підкреслимо їх. (розфарбувала, жовті шати одягає, жде білу сестрицю )

- Щоб потрапити на другу галявину, порахуйте скільки букв у слові ОСІНЬ, скільки звуків? (5,4)

б) - Друга галявина - інтерактивна  гра «Добери і покажи слово»

- Подивіться на ілюстрації, згадайте, що відбувається в цей час в природі. І пограємо в гру. Я буду читати речення, а ви додаєте те слово, якого не вистачатиме. Але замість того, щоб сказати слово, ви його спробуєте показати. Готові? Вперед!

Осінь. В золотистий колір вона пофарбувала... (дерева) Відлітають у теплі краї...(птахи). Часто іде... (дощ)

Підсумок гри: - Які ознаки осені ви помітили? (жовтіє листя, відлітають у теплі краї птахи, йдуть дощі)

2.Засвоєння знань, формування вмінь і навичок

а)- Третя галявина.

З листя золотого ми вінки сплітали,
Листок до листочка гарно добирали:
Липове - жовтеньке, з клена - червоненьке,
З білої берези листячко
кругленьке

Робота в зошитах (с. 43 №3)

- Сподіваюсь, що ви, готуючись до сьогоднішнього уроку, милувалися деревами, кущами, квітами, всією природою.

- Прочитайте завдання. (Розфарбувати листочки так, як це зробила Осінь-чарівниця)

- Щоб вам було легше виконати завдання, погляньте у кошик і знайдіть там листочки і квіточки. Візьміть кольорові олівці і надайте такого ж вигляду листочкам у зошитах.

Робота в парах

- Спробуйте визначити з яких дерев впали ці листочки. Покажіть однакові листочки:

за формою

за кольором

за розміром

б)- Четверта галявина. Народ скаже, як зав'яже

Вчитель: Матінко-осінь полями іде,
Трійко хлоп'ят за собою веде:
Вересень, жовтень - старшенькі,
А листопад ще маленький.
1 учень: Вересень каже: «На полі, в гаю,
Я подарунки усім роздаю:
Повні грибів мої жмені,
Яблука маю в кишені»
2 учень: Жовтень говорить: «А я, погляди,
В жовту одежу вдягаю сади,
З мряки заслону розстелю,
Сонце вкладу у постелю»
3 учень: А листопад: «А я з тихим плачем
Землю поллю безкінечним дощем,
Листя стрясу з деревини,
Вистелю гори й долини»

- Про які осінні місяці ви прослухали вірш?

Фізкультхвилинка

Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У травиці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата.
Потанцюєм трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово! А тепер - до праці знову!

- Діти, яку цікаву інформацію ви знайшли про назву місяців?
Вересень.

Слово «вересень» походить від назви вічнозеленого куща-вересу, який росте на Поліссі. Оскільки верес починає масово цвісти восени, то і перший місяць по літі назвали на його честь. Спершу вересень звався «ревун», «марев», тому що голосно перегукувалися олені. Пізніше називали «сівнем» - період сівби зернових, «маїком» - од зелені озимини. У давнину 14 вересня був перший день Нового року.

  • Лист лягає долілиць - на теплу зиму.
  • Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше прийде зима.

Жовтень.

Жовтнем ще відносно недавно в Україні називали дев'ятий місяць. Але у вжиткові була інша назва - «паздерник», що походить від промислу, що пов'язаний з переробкою льону та конопель. Пізніше десятий місяць жовтень ще називали «хмурень», «зазимник». А оскільки з жовтня починали справляти весілля, його охрестили і «весільником».

  • Грім у жовтні - на малосніжну, м'яку, коротку зиму.
  • Якщо до середини жовтня з беріз не осипається листя -сніг ляже пізно.

Листопад.

У давнину листопад називали «братчини». Це від давнього обряду, що звався «братчина». Його справляли в листопаді. Якщо сусіди хотіли заприятелювати між собою, то купували в пасічників бджолиний рій. З весни до осені гуртом доглядали його. Зібраний мед ділили порівну. На це свято збиралися сім'ями, гуляли, чи як казали в народі, браталися. Були ще назви: «листопадень», «падолист», «напівзимник».

  • Комарі в листопаді - м'яка зима.
  • Пізній листопад - до суворої і затяжної зими.

в) - П'ята галявина - мистецька, (с.46 №6)

- Якою ти уявляєш осінь?

- Послухай вірші та музичні твори про осінь.

- Намалюй до них малюнки

  • Читання віршів
  • Слухання уривків з альбому П.І.Чайковського «Пори року»
  • Словесне малювання образів (колективне)
  • Самостійна творча робота - малювання за уявою (під час роботи лунає музичний запис).
  • Презентація - захист своїх робіт за бажанням учнів

V.Етап контрольно-оцінювальний

1. Зошит, с. 47№7

а) - Я прочитаю вам оповідання, а ви слухайте уважно, які кольори у неба, листя, озимини.

б) - Читання оповідання вчителем

Осінній день

День був ясний, сонячний і теплий. Надворі стояла суша. Небо синіло, як літом. Сонце ходило на небі низько, але ще добре припікало косим промінням. Тихий вітер ледве ворушився. Половина листя на вербах уже пожовкла, але на тополях лист зеленів, ніби влітку. Якби не жовте листя в садах, то можна було б подумати, що надворі справжнє літо. Тільки зелена низька озимина нагадувала про осінь.

в) - Зафарбуйте відповідні кружечки

2. Групова робота

а) - Я пропоную вам об'єднатися у 3 групи. Кожна отримає завдання.

I група. - Зберіть осінній пейзаж. Гра «Пазли»

II група. - Виберіть назви осінніх місяців із карток 12 місяців

III група. - Оберіть ілюстрації, де зображена осінь.

б) Презентація групових робіт.

3. Підсумок уроку

Самооцінка

- Якщо ваші очікування справдились повністю, - підніміть зелену картку.

- Якщо ваші очікування справдились частково, - підніміть жовту картку. Як ви думаєте чого?

- Якщо не справдились - червону. Що потрібно зробити? Чого не вистачило для досягнення мети?

Автор: Василенко Ольга