Узагальнення вивченого про наголос, наголошені й ненаголошені голосні
Мета: закріплювати знання про наголошені та ненаголошені склади і звуки; вчити розпізнавати іменники, прикметники, дієслова.
Розвивати вміння розпізнавати наголошений звук та склад, мовлення, увагу, пам'ять.
Виховувати працьовитість, культуру праці, повагу до твар
ин.Тип уроку: урок - Казка
План і хід уроку
І Організація класу
Продзвенів уже дзвінок
Всіх покликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо-
працювати починаймо.
- Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок - казка. Ми сьогодні завітаємо у гості до героїв улюблених мультфільмів та казок.
- Але що це? (йде дощ)
- Нас супроводжувати буде герой одного із мультфільмів, який народився з дощу. Хто це? (Капітошка)
- Який у нього настрій? Я бажаю вам протягом уроку мати хороший настрій, гарно працювати та отримати чудові оцінки.
- Тому дивізом на урок ми візьмемо такі слова
Думати швидко
Виконувати чітко
Творчо працювати
Каліграфічно писати.
ІІ Актуалізація опорних знань
- А щоб розпочати нашу подорож Капітошка пропонує подумати. Тому він підготував вам розминку
«Мозкова атака»
- З чого складається наше мовлення?
- Які ви знаєте речення за метою висловлювання?
- З чого складається речення?
- На що можемо поділити слова?
- Який склад називається наголошеним?
- Який звук називається наголошеним?
- Як називаються склади на які не падає наголос?
- Що ж із цим завданням ви справились. Розпочнемо нашу подорож.
Подорожувати будемо на рідній хмаринці Капітошки.
- А ось і перший будиночок. Але ми не можемо ввійти, бо щоб отримати дозвіл відчинити двері ми маємо виконати бажання господаря і провести каліграфічну хвилинку.
Написання букв та буквосполучень (написання в повітрі, у зошиті)
В ід мі де ед
- Які з'єднання у буквосполучень?
- Назвіть склади, які ми записали. Введіть ці склади у слова.
- Ось ми і відчиняємо двері, а перед нами господар дому. Хто це? (Ведмідь)
- Що цікавого у слові Ведмідь? (це словникове слово)
- Як ми будемо писати Ведмідь чи Видмідь?
- Запишіть у зошити слово Ведмідь правильно, з буквою е.
- Наш Ведмедик у школі чув цікаве слово «сенкан» але не знає що воно означає. Скажіть що це таке? (відповіді)
- Складіть сенкан із нашим словниковим словом. (на парті картки як складати сенкан)
- Складіть речення із словом ведмідь.
(Запис на дошці 1 дитиною. Підкреслити головні члени речення. Яке це речення за метою висловлювання? Позначити наголоси в словах)
- Ведмедик дякує вам за допомогу. А ми продовжуємо подорожувати із Капітошкою. І він запрошує вас у гості до свого хорошого друга.
ІІІ Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- А перед тим як відправитись до наступного будиночка, пригадайте і скажіть якою була тема нашого попереднього уроку української мови?
Вам допоможе ребус (наголос, та слова з пропусками букв)
- А може ви скажете над якою темою ми будемо працювати сьогодні? (закріплення вивченого про наголос)
- Для чого нам це знати?
ІV Робота над темою уроку
- А ось і будиночок друга Капітошки. Але і тут нас чекає завдання - пропуск.
Це дистанційний диктант
(одна дитина на дошці записує слова)
Шофер, вишня, директор, метро, комбайн, вовк, льон, столяр, Шепетівка.
- Поставте наголос в усіх словах.
(Перевірити, поставити оцінки. Для дитини, що писала на дошці додаткові запитання, оцінка)
- Ім'я друга Капітошки заховалось у дистанційному диктанті. Це назва тваринки. (Вовк)
- Отже ми прийшли у гості до Вовчика (малюнок)
Вовчик дуже любить читати книги і зараз нам пропонує попрацювати з нашим підручником.
Вправа 115 с. 50
(читає завдання дитина)
- Списати слова, які відповідають на питання яка?
- Назвати слова протилежні за значенням.
- Пояснити значення виділених слів.
- Пригадати, які різні предмети називають словом «котики»? (малюнки)
- Як називаються слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різні значення? (багатозначні)
- Вовчик дякує вам за роботу, а ми рушаємо далі. А ви не стомилися? Давайте відпочинемо.
Фізкультхвилинка
- Ми з вами прибуваємо до наступного будиночка.
- Подивіться, тут навіть написано, хто в ньому живе.(Кулубок)
- Ви здогадалися хто це? А як ви вважаєте чи правильно написано його ім'я? Як правильно?
- Від якого слова походить назва цього казкового героя? (коло, і він круглий)
- На який склад падає наголос у слові Колобок? (на останній, третій)
- Давайте навчимо Колобка правильно записувати слова і ставити наголоси у них.
Робота в группах
- Поділіться у групи за кольором трикутничка, що лежить у вас на парті.
1 група - Прочитати слова, поставити у них наголос, відшукати зайве слово, пояснити чому воно зайве, склади з ним питальне речення.
Золотий, кам'яний, олені, новий, портфель, Галинка.
2 група - Вставити пропущені букви у словах, знайти слово у якому змінивши наголос, зміниться значення слова. Скласти спонукальне речення із цим словом.
М..лоток, кал..ндар, з..ма, з..мок, мрі.., чита..ня.
(коли діти відповідають прикріпити малюнок замка, замка)
3 група - Постав у словах наголос, назви наголошений склад. Знайди слово у якому звуків менше, ніж букв. Поясни чому?
Колобок, понеділок, вбрання, льон, брунька, холодний.
- Ось тепер Колобок не буде допускати помилок у словах, а його ім'я на табличці ми замінимо.(прикріпити правильно написане).
- Ми з вами так багато говоримо про наголос. А можливо він і не обов'язково має бути у словах? Чи все-таки він важливий? Як ви вважаєте?
- Ви знаєте, а ось у цьому будиночку живе мудра пташка, (показати малюнок сови) яка хоче розказати вам чи у всіх мовах наголос такий важливий як в українській.
Довідкове бюро (про наголос)
- Ось бачите, правильно поставлений наголос допоможе нам зрозуміти значення слів.
- Діти, скажіть будь ласка, до кого ми ходили в гості? З ким ми подорожували?
- Наші герої залишають нам послання і я пропоную вам його прочитати.(З пропусками букв)
Б..ЖА..МО У..ПІХ..В У Н..В..АННІ!
VІ Підсумок уроку
- Який склад називається наголошеним?
- Як називаються склади на які наголос не падає?
- Які завдання були найцікавішими?
Автор: Вчитель початкових класів НВК №2 м. Шепетівка Колосович О. О.