План-конспект бінарного уроку-лекції з української та зарубіжної літератури "Модернізм як художньо-естетична система"

Мета уроку:

  • активізувати і закріпити знання учнів, набуті в попередні роки про літературні течії і напрямки у курсі української та зарубіжної літератури;
  • з’ясувати причини появи, філософські засади, основні ознаки та етапи розвитку модернізму у мистецтві та лі тературі (зарубіжній та українській);
  • розкрити особливості основних напрямів і течій раннього модернізму;
  • розвивати практичні навички аналізу символістських поезій та зразків імпресіонізму в українській та зарубіжній літературі; вміння спів ставляти різні напрями в літературі та живописі;
  • розвивати навички самостійної роботи з науковою та довідковою літературою; філологічну чутливість під час аналізу художнього тексту;
  • виховувати в учнів високу духовність, непересічні моральні цінності.

Тип уроку: бінарний урок. Лекція – візуалізація з елементами евристичної бесіди.

Методична мета: методика проведення бінарного уроку.

Обладнання:

  • портрет П. Бодлера, З. Гіпіус, П. Верлена, П. Карманського, В. Пачовського, Б. Лепкого, К. Дебюссі, Р. Штрауса, М. Равеля, Ф. Ніцше, А. Шопенгауера, А. Бергсона;
  • картини художників: П. Серюзьє "Меланхолія"; Д. Уінстлер "Гармонія в голубому і сірому тонах"; О. Новаківський "Втрачені надії", "Дві баби роздумують над смертю"; Г. Клімт "Поцілунок"; М. Врубель "Демон"; П. Гоген "Звідки ми прийшли? Хто ми? Куди йдемо?"; Г. Моро "Орфей", "Видіння". П. де Шаванн "Сон". К. Моне "Імпресія. Схід сонця", "Скелі в Ест рема", "Собор в Руані в сонячному сяйві"; Ж. Сьора "Мис дю Ок в Гранкасі"; В. Гог "Автопортрет", "Соняшники", "Пшеничне   поле"; К. Піссаро "Бульвар Монмартр. Захід сонця";
  • музичні твори ( в записі): К. Дебюссі "І місяць  не сходить на зруйнований храм". "Місячне сяйво (з дитячим хором", "Рух"; Р. Штраус "Увертюра до опери "Міщанин  - дворянин"; М. Равель П’єса у формі  хабанери;
  • виставка журналів "Великие художники" ( символісти та імпресіоністи);
  • виставка творів письменників-символістів та імпресіоністів;
  • папки для індивідуальної роботи, в яку входять: план уроку, схеми "Модернізм", "Основні ознаки модернізму", "Літературознавчий словничок", листівка "основні ознаки декадансу", таблиця порівняльна "Реалізм. Імпресіонізм", тексти поезій та уривки з прозових творів для аналізу, стаття "Які особливості українського модернізму?";
  • тести для перевірки засвоєння матеріалу на уроці ( на комп»ютері);
  • Таблиця для заповнення на уроці "Модерністські течії у мистецтві та  літературі кінця ХІХ – початку ХХ століття".

Візуальні типи навчального матеріалу: схеми, слайди, відеоролики.

Випереджаюче навчання:

  • укласти словничок літературознавчих термінів, пояснити їх значення;
  • вивчити напам’ять поезії поетів-символістів.

Література:

  • Українське мистецтво та архітектура кінця ХІХ – поч.. ХХ ст.. К. Наукова думка, 2000. с. 9-27; с. 186-194;
  • Альбоми «Великие художники»: ч.1 Винсент Ван Гог, ч.2. Клод Моне, ч.3 Поль Гоген, ч.4 Огюст Ренуар, ч.9 Камиль Писсаро, ч.11 Жорж Сёра, ч.12 Джеймс Макнейя Уинстлер, ч.13 Набиды, ч.14 Гюстав Моро и символисты;
  • Ковальова О. Леся Українка: вибір модернізму. Дивослово. № 11- 2001;
  • Покумань Г. Цей багатобарвний мистецький світ. – Українська мова і література в школі  № 4,5 – 2001;
  • Клочек Г. Опозиція чи традиція?. – Українська мова в середніх школах, ліцеях, гімназіях. 2004 № 4;
  • Демчик О. Нестандартні уроки з української літератури ( 9-11 клас). Тернопіль "Підручники-посібники", 2000;
  • Старовойт І.С.,  Сілаєва Т.О., Орендарчук Г.О. Філософія. Тернопіль – 1997;
  • Бодлер і модернізм. Матеріали до уроків. В журн. "Тема" № 1 – 2001;
  • Музыкальный  энциклопедический словарь. М., "Советская энциклопедия" , 1991 г;
  • Шутько Р.Б. Матеріали до уроків зарубіжної літератури 10 кл. Харків, "Торсінг", 2000 - 192 с.

Автор: Александрова Т. В., викладач української мови та літератури, Кременчуцьке педагогічне училище ім. А. С. Макаренка. (співавтор Грисенко Л. П.).

Завантажити>>>

Попередній перегляд

Триває завантаження