Альтруїзм. Егоїзм

Цілі та задачі:

1. Проаналізувати поняття «егоїзм» та «альтруїзм».

2. Сформулювати властивості егоїста й альтруїста.

3. Проаналізувати, що заважає альтруїзму.

4. Пропагувати альтруїзм.

Методи: робота в парах, плетіння «мережі». p>

ХІД УРОКУ

Учитель узагальнює поняття «альтруїзм» та «егоїзм». Згадує знаменитих діячів-альтруїстів литовської культури: Симонаса Даукантаса («злиденна миша»), Казімераса Бугу (з литовської «заради себе колишнього»), Марію Пячкаускайте-Шатрієс Рагану (покровительствовала сиротам, боролась із неуцтвом, проповідувала моральність і тверезість) та ін. Учителю варто підкреслити, що допомагати іншим - це шляхетно, однак альтруїзм не повинен бути необдуманим, незваженим, безмежним, оскільки ті, хто бере, можуть почати паразитувати на ґрунті добродійності, зловживати нею. В учнів повинна скластись думка, що егоїзм породжується інстинктом самозбереження і що людське життя небезпечне, що вони самі повинні створювати умови для безпеки. Учитель повинен пояснити, що, виходячи з принципів моральності, турбота людини про саму себе, прагнення заробляти та жити в достатку не засуджуються, але проблема в тому, що для досягнення цих цілей найчастіше переступаються будь-які грані легальності й не кожний зберігає належну рівновагу між собою та іншими.

Завдання 1. Креслимо «мережу». Учні, працюючи в парах, пишуть у центрі аркуша слова «егоїст» та «альтруїст», записують якнайбільше слів, так чи інакше пов'язаних із цими поняттями, і з'єднують їх лініями. Потім шукають зв'язок між словами, з'єднуючи їх так, як їм здається вірно. Так виходить «мережа». Кожна пара представляє всьому класу свою «мережу». Потім можна на дошці накреслити загальну «мережу». Коли «мережа» накреслена, учні повинні виявити групи якостей альтруїста й егоїста, порівнюючи їх. Учням можна запропонувати ситуації, що дозволили би з'ясувати, ким є корумповані чиновники: егоїстами чи альтруїстами.

Запитання для дискусії:

1. У родині батьки із самопожертвою печуться про благополуччя свого нащадка, але дитина виростає несамостійною, невдячною, егоїстичною. Чому вона виросла такою?

2. Чому сьогодні важливо, щоб окремо взята людина усвідомлювала себе як представника людства, громадянина світу і своєю діяльністю захищала інтереси всього людства?

Учитель узагальнює думки, висловлені учнями.

Завдання 2. Учні самостійно формулюють визначення «альтруїзм» та «егоїзм», кращі формулювання записуються на дошці.

Автор: Г. Григонене