Зобов'язання. Соціальні ролі

Цілі:

1. Допомогти учням зрозуміти, як соціальна роль і конфлікт соціальних ролей можуть заохочувати корупцію.

2. Допомогти правильно вибрати пріоритетну роль у ситуації, сприятливій для корупції.

Методи: аргументована дискусія, аналіз.

>ХІД УРОКУ

Урок "Соціальні ролі" проводиться за підручником, але приклади міняються.

1. Для характеристики соціальних полів наводиться такий приклад: "Уявіть собі працюючого із самопожертвою медика-альтруїста, який також є обов'язковим батьком, главою родини, доходи якого - основне джерело існування для його родини".

2. У розмові про те, які бувають соціальні ролі (біологічні, родинні, професійні, вікові тощо), згадується, що роль лікаря (професійна) визначена клятвою Гіппократа, тобто в будь-якому випадку, у будь-яких ситуаціях надавати людям допомогу.

3. За ступенями важливості ролі можуть бути основними та другорядними. Наприклад, якщо для лікаря найважливішою роллю є роль батька, а професійна роль є другорядною, від цього буде залежати, як він виконає свою роль лікаря. Усі лікарі лікують людей, але одні роблять це, не щадячи себе, альтруїстично, а інші - лише формально.

4. У розмові про конфлікт ролей обговорюється, що відбувається, коли, наприклад, роль лікаря не збігається з роллю батька, який жертвує собою заради родини та дітей. Наприклад, син лікаря, який одержує не занадто великі доходи, хоче учитися за кордоном. Дитина дуже здатна до мистецтва, а освіту такого роду можна одержати лише у Франції. Але за навчання треба дорого платити. На карту поставлене майбутнє дитини: або її талант удасться розвинути і вона багато чого досягне, або вибере спеціальність, що не буде їй по душі, і буде почуватись нещасливою. Лікар-батько без праці міг би взяти на роботі хабар, щоб відправити сина учитись, але як тоді бути з клятвою Гіппократа й самовіддачею на благо пацієнтів?..

5. Пропонується дискусія. Клас поділяється на дві групи. Одна з груп повинна придумати аргументи для тези "Лікар повинен вимагати хабар", інша група - для зворотної тези "Лікар не повинен вимагати хабара".

6. По черзі висловлюються аргументи обох груп, вирішується, яких аргументів більше.

7. Обговорюється, в якому випадку була би заподіяна більша шкода.

8. Обговорюється, як учні почували б себе на місці сина й на місці пацієнтів.

9. Обговорюється співвідношення соціальної ролі й особистості. Важливо, щоб, виконуючи різні ролі, людина все-таки не втрачала своєї ідентичності, а також завжди знала, хто вона і які її цінності. Тоді у випадку виникнення конфлікту не буде складно вирішити, як поступити. Адже зріла та відповідальна людина живе, керуючись шляхетними цілями та справжніми цінностями. Під час обговорення прикладу можна згадати, що ще невідомо, як уже у зрілому віці син оцінить поведінку батька, якщо він скористається можливістю взяти хабар. Крім того, який приклад у такому випадку батько показав би дитині?

Автор: Р. Лукошене