Прийом на роботу
Предмет: громадянське виховання (суспільствознавство).
Цілі та завдання:
1. З'ясувати, якими повинні бути принципи прийому на роботу.
2. Поглибити поняття справедливості й неупередженості.
3. Створити умови для оцінки своїх якостей як м
айбутнього робітника.Посібники:
- розповідь "Майже детективна історія";
- вправа "Шановний директор школи...".
Методи: дискусія, аналіз, розповідь, робота в міні-групах.
ХІД УРОКУ
1. Групі зачитується розповідь "Майже детективна історія". Вислухавши її, кожний член групи може висловити своє припущення про те, що ж насправді відбулось, або поставити запитання. Учитель може відповідати на запитання лише словами "так" чи "ні" або "вірно" чи "невірно". Якщо група "застрягає", можна "підказати" їй таке:
- вік, зовнішність, одяг і походження людини не мають ніякого значення;
- усі кандидати заповнили заяви для прийому на роботу однаково добре;
- керівник не був ознайомлений з ними заздалегідь.
Учні розгадують ситуацію доти, доки не відгадають, що в дійсності могло відбутись, або поки не втомляться. У такому випадку вчитель висловлює вірну відповідь.
2. Учитель (або один заздалегідь призначений учень) на дошці повинен був записати всі висловлені групою здогадки. Далі вони проглядаються й обговорюються:
- у чому частіше підозрювалися роботодавець і людина, прийнята на роботу;
- на чому був заснований цей здогад.
3. Кожний учень має:
а) написати всі відомі йому або передбачувані способи пошуку керівниками нових працівників та їхнього прийому на роботу;
б) вибрати з даного списку способи, якими би вони самі скористатись, якби були роботодавцями;
в) вибрати способи, за допомогою яких вони хотіли б самі бути прийняті на роботу, якби займались її пошуком.
Відповіді записуються у представленій нижче таблиці (заповнення починається із центральної графи, потім у лівій і правій графах лише проставляються галочки).
4. Учні розсідаються маленькими групами, обмінюються своїми заповненими таблицями та зачитують їх.
5. Кожна із груп одержує завдання відповісти на запитання:
- Яким чином має здійснюватися прийом на роботу в державних установах?
- Чи мусять розрізнятися процедури прийняття на роботу в державних установах і на приватних підприємствах? Чому?
Відповіді й аргументи групи представляють класу.
6. Кожному учню видається копія вправи "Шановний директор...". Дається час подумати, як би він її заповнив. Інший варіант - анкету заповнює однокласник. Призначення вправи - критичний самоаналіз.
Додаток
Майже детективна історія
Це трапилось у першій половині XIX століття. Якась людина хотіла одержати роботу в невеликій установі. Про вакантне робоче місце вона прочитала в оголошенні. По приходу в гучну установу вона заповнила анкету, дану їй секретарем, і стала чекати своєї черги. Вона сиділа поруч із іще чотирма кандидатами, які прийшли раніше.
Раптово через пару хвилин вона знепритомніла та ввійшла до кабінету керівника. Після чого керівник повідомив інших кандидатів у приймальні, що вже вибрав працівника. Люди, які прийшли раніше, стали обурюватись. Їхні протести припинились, коли керівник пояснив, чому він вибрав цього працівника.
Відповідь: гучна установа була телеграфом (адже це перша половина XIX століття). Керівник шукав телеграфіста. Прийнята людина була єдиною, хто в безугавному шумі почув передане абеткою Морзе повідомлення: "Кандидат у приймальні, якщо ви це зрозуміли, негайно зайдіть до мого кабінету". У такий спосіб були перевірені професійні можливості кандидатів.
Вправа
Дуже часто роботодавці приймають працівників за рекомендаціями. Уяви собі, що одного чудового дня директор твоєї школи одержує такий лист.
Що в цій анкеті написали би про тебе директор чи вчителі?
Шановний директор школи,
колишній учень Вашої школи ______ шукає роботу в керованій мною компанії. Мені відомо, що ніхто так добре не знає молодих людей, як їхні вчителі. Ми будемо Вам украй вдячні, якщо Ви відповісте на кілька запитань про його характер. Надана Вами інформація є конфіденційною й буде використовуватись лише для того, щоб оцінити, наскільки кандидат підходить для даної роботи.
ХАРАКТЕРИСТИКА
Скільки років ви були знайомі зі згаданою особою?
Як би ви її охарактеризували? Просимо обвести підходяще слово та трохи докладніше пояснити свою думку:
А. Чесний/Нечесний.
Б. Працьовитий/Ледачий.
В. Здатності працювати у групі:
Завжди добре працює у групі/Іноді добре працює у групі/Не приживається у групі.
Г. Установки роботи у групі (можете відзначити кілька відповідей):
а) допомагає іншим/не допомагає іншим;
б) турбується про загальний результат роботи/турбується лише про особистий успіх/узагалі не турбується про результат;
в) співробітничає/конкурує.
Д. Лідерські якості:
а) схильний керувати/не схильний керувати/іноді керує;
б) може взяти на себе відповідальність за інших, за спільну справу/не бере на себе відповідальності.
Автор: В. Вайцекаускене. "Антикоррупционное воспитание в школе".