Презентація книги В. Сухомлинського "Вічна тополя"

Мета: ознайомити учнів з новою книгою В. Сухомлинського «Вічна тополя», з'ясувати тематику, жанрову специфіку й художні особливості творів, що ввійшли до збірки; удосконалювати вміння та навички виразного читання; розвивати усне й писемне мовлення; виховувати творчі здібності учн ів.

Тип уроку: виставка творів В. Сухомлинського та про нього, грамзапис голосу педагога; книга «Вічна тополя»; учнівська творчість.

Випереджувальні завдання

Робота у групах.

Завдання для першої групи: підготувати біографію В. Сухомлинського. Прочитати твори з розділу «Ластівка над вікном».

Завдання для другої групи: із книги «Спогади про Сухомлинського» виписати найцікавіші факти, які характеризують особистість педагога, ученого, письменника В. Сухомлинського. Прочитати оповідання, казки, етюди з розділу «Білий камінь».

Завдання для третьої групи: проілюструвати оповідання, які найбільше сподобались. Робота над третім розділом «Незакінчені казки».

Місце проведення: музей В. Сухомлинського.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань учнів

1. Розповідь двох учнів по черзі про життя та творчість В. Сухомлинського в цифрах і фактах

  • 28 вересня 1918 р. - народився в с. Василівка Онуфріївського району на Кіровоградщині.
  • 1926-1933 рр. - навчання у Василівській семирічці.
  • 1934 р. - студент Кременчуцького учительського інституту, факультет української мови та літератури.
  • 1935-1938 рр. - учителює у Василівській і Зибківській семирічних школах і заочно навчається в Полтавському педінституті на філологічному факультеті.
  • 1938 р. - працює в Онуфріївській СШ спочатку вчителем, а потім завучем.
  • 1941 р. - на фронті.
  • 9 лютого 1942 р. - тяжке поранення під Ржевом.
  • 1942-1944 рр. - директор Увинської СШ в Удмуртії.
  • 1948 р. - призначений директором Павлиської СШ.
  • 1958 р. - присвоєно звання Героя Соціалістичної Праці.
  • Нагороджений двома орденами Леніна, медаллю А. Макаренка. Книга «Серце віддаю дітям» удостоєна першої премії Педагогічного товариства УРСР і Державної премії Української РСР (посмертно).
  • 2 серпня 1970 р. перестало битися серце В. Сухомлинського.

2. Літературна та громадська діяльність

  • З 1949 р. починає друкуватись у місцевій і республіканській пресі.
  • 1956 р. побачила світ перша книга педагога «Виховання колективізму у школярів».
  • Основні твори педагога: «Як ми виховали мужнє покоління», «Духовний світ школяра», «Праця і моральне виховання», «Моральний ідеал молодого покоління», «Павлиська середня школа», «Серце віддаю дітям».
  • В. Сухомлинський не раз обирався депутатом районної й обласної рад народних депутатів, членом виконкому.
  • Часто виступав на пленумах і сесіях, з лекціями серед населення. Добивався посилення ролі громадських організацій і сім'ї у виховній роботі з дітьми.
  • Був членом-кореспондентом Академії педагогічних наук РРФСР і СРСР.
  • Обирався делегатом з'їздів УРСР і Всесоюзного з'їзду вчителів.

3. Сухомлинський як людина і як громадянин

В. Сухомлинський - уважний і чуйний чоловік, люблячий батько. Бібліографічний огляд постійно діючої виставки творів педагога, виданих в Україні й за кордоном.

4. Бесіда з учнями

  • Пригадайте, які з названих тут книг ви тримали в руках, переглядали. Що прочитали? Яке враження на вас вони справили?
  • Хто вперше вам порекомендував їх прочитати? Чим вони вам запам'ятались? Чи хотіли би перечитати ще раз і чому?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. В. Сухомлинський був великим працелюбом. Учням, учителям, батькам він любив декламувати вірш Заболоцького «Не позволяй душе лениться», мабуть, тому, що ця поезія була йому близькою по духу. За своє коротке життя (помер на 52-му році) він написав десятки чудових книг і сотні статей, що стали добрими порадниками не тільки для педагогічної громадськості, а і для батьків та учнів. Сьогодні в нас презентація нової книги педагога «Вічна тополя», видана до 85-ї річниці з дня народження Василя Олександровича.

IV. Оголошення теми, мети й завдань уроку

Учитель. Наше завдання полягає в тому, щоб дослідити зміст і художню цінність творів, що ввійшли до збірки.

V. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

1. Працівник музею

В. Сухомлинський у 1955 році захистив кандидатську дисертацію «Директор школи - керівник навчально-виховної роботи», в якій виклав свої погляди на зміст виховання школярів. На його адресу щодня надходили десятки листів від батьків із проханням відповісти на ті чи інші запитання, що їх хвилювали. Сам Василь Олександрович часто виступав перед молоддю, студентами, зустрічався з юнаками в місцях позбавлення волі з метою допомогти їм вибрати єдино правильний шлях у житті - стати людиною.

Грамзапис «В. Сухомлинський «Витоки громадянської зрілості». Читає автор.

Свої педагогічні ідеї він переніс у дитячі твори - оповідання, казки, етюди. Збірки «Гарячка квітка», «Школа під Голубим Небом», «Чиста криниця» й інші ви бачите на нашій виставці.

Книга «Вічна тополя», про яку йтиме сьогодні мова, належить до посмертних публікацій літературної спадщини В. Сухомлинського. Вона вийшла у видавництві «Генеза» за загальною редакцією Д. Чередниченка, упорядкування О. Сухомлинської, у 2003 році. Над видавництвом книги працювали головний редактор Олександр Удод, редактор Олександра Тищенко. Художник Олена Колесник, художнє оформлення Оксани Ільїних, Павла Машкова.

2. Словникова робота

Презентація (лат.) - захід, присвячений знайомству, популяризації кого- чи чого-небудь.

Етюд - слово багатозначне, одне зі значень - невеличкий літературний твір, присвячений якому-небудь одному питанню.

3. Слово вчителя про книгу

«Вічна тополя» відкривається вступною статтею Д. Чередниченка «Біль чистої криниці» і трьох розділів: «Ластівка над вікном», «Білий камінь», «Незакінчені оповідання». Оповідання «Вічна тополя» не ввійшло до жодного розділу, а винесено окремо на початок книги. Саме так називається і книга. Чому це так? Поділіться своїми думками з приводу цього.

4. Пояснення вчителя

Увага! Запиши до свого словника:

Лейтмотив. Основний мотив (тема), який повторюється, підкреслюється в чому-небудь.

Робота над мініатюрою «Вічна тополя».

Виразне читання.

Бесіда.

  • Про що йдеться у «Вічній тополі»?
  • Подумайте та скажіть, як ви розумієте образ вічної тополі. Чому вона вічна? Аргументуйте свою думку текстом.
  • Чи помітили ви ще образи, що уособлюють нашу Батьківщину? Назвіть їх.
  • Крім В. Сухомлинського хто ще з українських письменників звертався до цих поетичних образів? (Т. Шевченко «Край дороги гне тополю до самого долу» («Тополя»), В. Симоненко «Лебеді материнства» та «Верби й тополі. Діброви й гаї»; ці образи взяті з усної народної творчості.)
  • Назвіть інші образи, слова, словосполучення, вирази, які підсилюють думку про те, що наша Україна - вічна.
  • За жанром це... оповідання, казка чи етюд?

5. Висновки

Учитель. Коли ми говоримо про символи України, то на думку спадають червона калина біля криниці, вишневі сади, оспівані Т. Шевченком, верба, яка схилила свої віти над ставом, тополі, що ростуть біля нашої школи. Їх садив Василь Олександрович разом з учнями, вашими батьками, дідами й, може, прадідами. Скільки стоїть школа, стільки віку й цим тополям. І куди б не закинула вас доля, ви теж пам'ятатимете їх, бо для вас вони є частиною України, вашою «малою» батьківщиною. Пройде час, до школи ви приведете вже своїх дітей, а тополі ростимуть, бо вони теж вічні, як і наша Україна. Вони для вас стануть легендою. Отже, який найголовніший мотив цього оповідання, а значить, і книги?

6. Перегорнемо сторінки збірки та продовжимо розмову про ті твори, які ввійшли до першого розділу. Яка тема їх об'єднує? Як із ними перегукуються образи мініатюри «Вічна тополя»?

  • Назвіть персонажів оповідання «Ластівка над вікном». Чи можна сказати, що тополя теж є символом Батьківщини?
  • Тополю гне вітер, а вона не хилиться. Чого? Горда. Ще яка? Створіть асоціативний кущ.
  • Чи можна так сказати про дерево, як про людину? Як називається такий художній засіб? Його роль в оповіданні?

Вдумайтесь у ці слова: коли ластівки повернулись на батьківщину, то спочатку кудись літали швидко-швидко та приносили в дзьобиках землю й ліпили гніздечко. Потім вони були спокійні та ласкаві. Ласкаві, як хто? А потім стали сторожкі, обережні й чутливі. Чому вони були такі різні протягом певного часу? Чим зворушили автора і стали піснею далекого дитинства? Яку асоціацію викликали в нього перша грудочка землі в ластів'ячому гнізді й візерунки на шибці? Прочитайте.

  • Чи можна сказати, що Батьківщина - це і ластів'яче гніздо над вікном? В яких іще творах ми зустрічаємося з цими образами?

7. Про що йдеться в мініатюрі «Верба - мов дівчина золотокоса»? Визначте жанр, назвіть ознаки цього жанру.

  • До чого прислухається верба?
  • Чому засумувала верба-дівчина?
  • Коли пташка відчує себе щасливою?
  • Як ви розумієте образи верби, пташки?
  • Які слова, вирази передають почуття любові автора до рідної землі?
  • Прочитайте речення, які виражають основну думку мініатюри.

8. Василю Олександровичу належать слова: «З малих років учись жити так, щоб тобі було добре, приємно, коли робиш добре для людей, і неприємно, коли зробиш щось погане, негідне».

  • Як ці слова співвідносяться з казками збірки?
  • Виразно прочитати оповідання: «Чого? Чого?»
  • Про що думав хлопчик?
  • Що так вразило його серце?
  • До чого закликає оповідання? Над чим змушує задуматись?

9. Чим зворушує оповідання «Білка й добра людина»?

  • Що побачила білочка в очах Доброї Людини?
  • Що про Добру Людину могла розповісти білочка своїм діткам?
  • Поясніть назву оповідання. Тема чи основна думка криється в ній?
  • Якою бачить автор справжню людину в оповіданні «По одному ковтку - найслабшому?» Якими рисами вона наділена?
  • З якою метою діти разом з учителькою пішли до лісу? Що вони там шукали?
  • Чому так ніхто з дітей і не попросив води? Яка риса характеру тут проявилась?
  • Прочитайте опис квітки. Яку роль у цьому описі мають епітети, порівняння, пестливі слова?
  • Який висновок для себе ви зробили?

10. Назвіть морально-етичні проблеми, що порушуються в оповіданнях «Невиховані й виховані» та «Наїлися, встали й пішли» та «Палець у чорнилі» і «Як Павлик списав у Ніни задачу», а у творі «Горбатенька» навіщо кажуть «спасибі»?

11. Висновки

  • Хто є героями оповідань і казок, шо ввійшли до другого розділу? Які вони? Подивімось на них зблизька.

Запитання й завдання

  • Порівняйте два оповідання: «Кам'яне серце» й «Людина з кам'яним серцем», визначте спільне й відмінне (за діаграмою Вена), зробіть висновки:
  • Чому є люди з кам'яними серцями?
  • Хто чи що їх породжує?
  • Кого ви засуджуєте в тому, що такі люди є поміж нас, і чи маємо ми право їх засуджувати?
  • Чому хлопчик, герой оповідання «Він ненавидів красу», перестав помічати матір?
  • Чи може людина мати все, чого хоче? А якщо ні, то чому?
  • Доберіть синоніми до вислову «кам'яне серце».

Учитель. Особливістю творів для дітей В. Сухомлинського є те, що вони не дають готових рецептів, діти повинні до всього дійти самі, і в цьому їх «висока художня педагогіка - література, що містить тисячі й тисячі унікальних, глибоких, вічних уроків», - як сказав Д. Чередниченко, окремі з них закінчуються риторичними запитаннями або ж таке запитання винесене в заголовок.

12. Читання оповідання «А серце тобі нічого не підказало?» в особах

Запитання учням:

  • Які почуття у вас викликав цей твір?
  • Схвалюєте чи засуджуєте ви поведінку Андрія?
  • Наведіть свої приклади таких оповідань.

13. Оповідання «Чи винен м'яч?»

  • Переказати оповідання.
  • На яку думку наштовхує назва?
  • Чому бабуся плакала? Їй було боляче? Що її образило?
  • Прочитайте останні два абзаци оповідання.
  • За своєю будовою чим воно відрізняється від інших, про які ми сьогодні говорили на уроці?

14. Висновки

Є ряд оповідань, казок, що закінчуються висловами, які дають оцінку сказаному. Вони влучні, легко запам'ятовуються; це узагальнена думка, висловлена стисло й у дуже виразній формі. Такі вислови називаються афоризмами.

Діти зачитують афоризми, які виписали вдома: «Сміятися над старістю - сміятися над самим собою», «Сміятися над фізичною вадою - злочин», «Посіяв байдужість - пожав зневагу», «Розуміти чуже горе - велика людська краса», «Батьківщина - це найдорожче для нас», «Дорожчого за Вітчизну немає нічого», «Ледаще усе непутяще», «У кожної людини є своя співуча пір'їнка. Нещасний той, хто її не має» та ін.

  • В яких оповіданнях звучить мотив: Батьківщина - найдорожче для нас? Поділіться враженнями від прочитаного (це оповідання про війну).

Учитель. Третій розділ найменший. Він містить лише три оповідання.

  • Чим особливий цей розділ? (Треба було вдома дописати незакінчені казки, уміщені в цьому розділі.)

Зачитування учнями казок у завершеному варіанті, їх обговорення.

Учитель. Читаючи книгу, ви розглядали ілюстрації, виконували свої. Яку роль вони відіграють? Ваша точка зору?

Розгляд виставки дитячих малюнків.

VI. Підсумки уроку

Учитель. Наш урок підходить до кінця, але, я впевнена, прощатися з книгою ви не будете, бо ще не раз звернетесь до неї, шукаючи відповіді на складні проблеми, які доведеться розв'язувати в житті.

Запитання для учнів

  • До яких тем звернувся В. Сухомлинський у творах, що ввійшли до збірки «Вічна тополя»?
  • Який зміст вкладено в назву книги?
  • Чому навчають вас герої оповідань, казок?
  • Як думаєте, сюжети оповідань узяті з життя чи вигадані?
  • Які враження від уроку винесли?
  • В. Сухомлинського називають сучасним педагогом-гуманістом. Зрозуміти (погодитись із цим твердженням чи не погодитись) нам допоможуть спогади сучасників педагога.

Учні зачитують два-три спогади, які підготували за книгою «Спогади про Сухомлинського», упорядник С. Заволока.

  • Яким із цих спогадів постає Василь Олександрович?
  • Які риси характеру є визначальними?
  • Що особливо характеризує Сухомлинського як особистість?

VII. Домашнє завдання

1. Своїми враженнями від книги В. Сухомлинського «Вічна тополя» поділіться зі своїми батьками. Багато хто з них був його учнями і, безперечно, захочуть їх прочитати.

2. Написати відгук на оповідання, яке найбільше сподобалось.

Автор: Р. Гришина