Твір-опис природи за картиною
Мета: повторити з учнями функції пейзажу в літературних творах; скласти твір-опис природи за картиною; розвивати творчу уяву школярів засобами мистецтва, будити почуття краси навколишнього світу, радість спілкування з ним; виховувати любов до рідної землі, бережливе ставлення до
природи.Наочність: картини художників про природу, фото, поезії про природу.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
II. Робота з класом.
1. Оголошення теми і мети уроку.
2. Бесіда з учнями.
а) Сьогодні ми на уроці будемо говорити про мистецтво, про красу мистецтва, про витвір мистецтва, про вплив його на думки і почуття людей.
- Як ви гадаєте, хто причетний до мистецтва?
(Художники, письменники, композитори, скульптори і т.д.)
Митці покликані народом для того, щоб показати світові, насамперед, що життя прекрасне, що вже саме по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ. Щоб довести вам це, я зачитаю висловлювання про красу:
Педагог, учитель В. Сухомлинський у листі до сина висловив таку думку: "Якщо дитину з дитинства виховують на красі, на хороших книгах, якщо у неї розвивається схильність до переживань, захоплення красою, то навряд чи вона стане людиною розбещеною, безсердечною".
- А ми сьогодні поговоримо про те, як і за допомогою чого передає красу навколишнього світу художник.
- Подивіться уважно на репродукції цих картин, фото. Що змальовано на них?
(Красу природи).
- Як називаються такі картини? Художники?
(Пейзажами, пейзажистами).
Давайте пригадаємо, для чого в творах використовується пейзаж. Пейзаж - ... .
Це вид чи зображення якоїсь місцевості.
Жанр живопису, в якому предметом зображення є природа.
Отже, пейзаж - це жанр живопису.
Ми часто зустрічаємося з пейзажем в художніх творах, письменники передають їхнє ставлення до описаного куточка природи (певний настрій), а допомагають їм у цьому відповідним чином дібрані художні засоби мислення.
- Які?
- Світ природи здавна приваблював і митців пензля. З ХVІІ-ХVІІІ ст. пейзаж стає самостійним жанром. Виникають різновиди: міський, сільський, історичний, морський, фантастичний.
Художники, зображуючи картини природи, теж виразно передають власне ставлення до зображуваного: захоплення, відразу, зачарування, здивування. Крім того, кожен пейзаж пройнятий відповідним настроєм і радістю, смутком, гнівом.
б) Відомості про художника.
ІІІ. Опис природи за картиною.
1. Огляд картини.
2. Складання плану до картини.
Слово "план" нам давно знайоме. Ми говоримо про державні, особисті, пишемо план до твору, плануємо особистий робочий план. І пейзаж має план:
а) правий план (те, що зображено справа);
б) лівий план (те, що зображено зліва);
в) передній план (те, що зображено ближче до глядача, в центрі картини);
г) задній план (те, що зображено далі).
- А зараз, діти, давайте пофантазуємо. Уявіть собі, що ви раптом по-трапили в таке місце на землі, про яке мріяли все життя.
Озирніться навкруги, прислухайтесь, помрійте. Опишіть спочатку усно свої враження від побаченого.
А цим місцем і буде куточок природи, змальований на цій картині.
- Отже, яке ваше перше враження від картини?
- Визначте, яку пору року відтворено на картині.
- А час доби, зображений на картині (ранок, вечір, полудень)? Щоб відповісти на це запитання, уважно погляньте: чи вся картина освітлена, осяяна сонцем?
- Чи можливо, якась частина затінена; на який план картини падає тінь від хмари? (і т. д.)
IV. Самостійна робота.
Діти самостійно на чернетках складають опис.
V. Домашнє завдання. Дописати роботу.