1550
Оцініть публікацію
5 з 5 на основі 1 оцінок

Твір-опис природи за власними спостереженнями

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про опис, його будову; формувати вміння і навички правильно користуватися дібраним матеріалом; розвивати мислення, мовлення; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.

Хід уроку g>

І. Організаційна частина.

II. Робота з класом.

1. Прочитати. Яким настроєм пройнятий опис природи?

Починалось бабине літо. Надворі стояла суша. Небо синіло, як літом. Сонце ходило на небі низько, але ще добре припікало косим промінням. Тихий вітер лише ворушився. Над полем миготіло марево. Половина листя на вербах вже пожовкла, але на тополях та осокорах листя зеленіє, ніби влітку. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо. Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь. Надворі летіло павутиння. (І. Нечуй-Левицький).

Рання осінь тільки-но заходить у замріяні тихі села, ступаючи по золотих стежках перших падолистів. За тинами, попід вікнами хат цвітуть айстри. Білі, червоні й сині. Лапаті жоржини горять всіма барвами осені. Синій квіт-мороз хизується своєю запізнілою красою. Він цвістиме до глибоких морозів наперекір холодам і негоді. (І. Цюпа).

- Які художні засоби використані про описі природи? Визначте "відоме" і "нове" в реченнях.

2. Оголошення теми і мети уроку.

Колективне складання плану творчої роботи "Мій улюблений куточок природи".

План

1. Які місця я люблю.

2. Моя улюблена (галявина, стежина, берег і т.д.).

3. Що врізалося в пам'ять:

а) "в" - "н";

б) "в" - "н".

4. Чому саме цей куточок природи я люблю найбільше?

Які типи мовлення можуть бути поєднані у творчій роботі за складеним щойно планом?

Якому пункту плану може відповідати частина твору, складена у формі розповіді?

Складіть текст-розповідь "Які місця я люблю найбільше".

Що є "даним" і "новим" у тексті-розповіді?

Як "нове" використайте слова, що значать дію: люблю, ходити, спостерігати, милуватися, роздивлятися, побути на самоті, відпочити.

Як ви гадаєте, чому кінцівку твору найдоречніше складати у формі роздуму?

ІІІ. Підготовчі роботи.

1. Доберіть до поданих слів епітети та порівняння: дерево, береза, дуб, клен, тополя, ялина, кущ.

- Запишіть слово та означення у два стовпчики, як "в" і "н".

2. Складіть і запишіть слова, у яких персоніфікованими були б такі предмети:

небо, сонце, вітер, галявина, ліс, річка, дорога.

3. Спишіть, вставляючи на місце крапок такі слова, щоб у читача виникло захоплення, зачарування.

На річці ... ... хвиля ... вітер ... над водою. У дзеркалі води відбивалося ... небо. Сонце ... з нього. Кожен, хто бачив цю ... картину, відчував ... та ... .

IV. Самостійна робота учнів.

Учні складають на чернетках свій опис природи.

V. Домашнє завдання. Закінчити роботу.