Краса духовна й фізична як необхідні чинники розвитку здорової та толерантної особистості

Вступ

З вікна своєї квартири споглядаю картину, як жіночка багатоповерхівки кожного року відвойовує у бур'янів шматочок землі і садить ніжні квіти. Вона їх постійно доглядає. Поруч знаходиться дитячий майданчик, але ніхто ніколи не зриває або топче жодної квітки. Натомість рослини вітають мешканців приємними пахощами й різнокольоровою палітрою.

На думку приходять слова Тараса Шевченка: « Квіти мої, діти». Розповідати про дітей і ростити їх – це різні речі. Вони теж прагнуть уваги й тепла. Щоб отримати гарну дитину, в неї треба вкласти багато любові й добра. Її не обдуриш. Це дорослі навчились говорити штампами, відшукувати постійні відмовки, коли не праві, чи не хочуть чогось робити. А маленькі діти кажуть те, що бачать. Доросліші швидко вчаться – і ось з їхніх вуст ми вже чуємо чергові завчені фрази підлабузництва або бачимо відкриту агресію. Десь заблукали правда й щирі почуття серед фальшивих висловлювань, обіцянок,а простіше - серед брехні.

Мета наших програм – вщент завантажити їх потрібними правилами, винятками з них, а потім перевірити наскільки наші діти грамотні. А як виміряти емоційний стан дитини? Не кожна легко розкриє свою душу. Та й «матерія» ця така абстрактна, що страшно й торкатися. Скільки годин треба відвести на дитячий сміх або переживання, фантазію?

Але я вважаю, що якраз емоції правлять світом. Підтвердженням тому є герої майдану, добровольці АТО і фрази: « Борітеся- поборете» Тараса Шевченка або« Якщо не я, то хто?» Мама льотчиці Надії Савченко у листі до полоненої доньки написала слова з вірша Лесі Українки: « Я на гору круту крем'яную буду камінь тяжкий піднімать. І несучи вагу ту страшную, буду пісню веселу співать». Вона підкреслила, що написала дочці, щоб кріпилася й пам'ятала, що « за нами, українцями, буде перемога».

Хочу поділитися своїм баченням гармонійного фізичного й емоційного розвитку толерантної особистості на уроках української літератури в десятому класі.

Основна мета: Формувати вміння зберігати й зміцнювати здоров’я в умовах навчально - виховного процесу сучасної школи; розвивати бажання підходити до виконання завдань творчо; виховувати толерантне ставлення до культури здоров’я учасників педагогічного процесу.

Основний план розвитку особистості

1.Тема навчального матеріалу.

2. Творчий підхід до виконання завдання

3. Підвищення здоров’язбережувальної компетентності.

Піднесення творчої активності учні

1.Спостереження

2. Образне мислення

3. Розвиток творчої уяви

4. Емоційно – естетичне сприйняття дійсності

5. Глибина почуттів і вміння виражати їх в літературній формі

6. Багатство мови

7. Фізична активність під час виконання завдань

Здоров'язберігаючі технології під час вивчення теми: І. Карпенко – Карий. “ Мартин Боруля”

Завдання № 1.Літературний двобій: “ Культура мовлення ”

Учням пропонується виправити “ культурну ” мову головного героя:

1 – й учень: “ Що ж мені тепер з тобою робить? Га? Що?... Бодай ти галушки не проковтнув, щоб ти вареником подавився, кажи шкуру з тебе здерти?..Розказуй, анахтема, як було діло?” 2- й учень: “ Вельмишановний пане, дозвольте зауважити, що ви припустилися помилки, вирішуючи важливу справу. Прошу розповісти про непорозуміння й ми разом знайдемо шлях до вирішення проблем.”

Продовжити двобій в парах, самостійно вибираючи неправильні вирази й виправляючи їх.

Фізичні вправи під час вивчення теми: І.Карпенко – Карий “ Мартин Боруля”

Завдання №1. Знайти й продемонструвати види привітань від минулих століть й до сучасності.

Завдання №2. Підготувати анімацію до комедії. Головний герой страждає від того, що не має дворянського титулу й одна буква в прізвищі скасовує його мрії. Продемонструвати різні самі незвичайні українські прізвища ( пантоміма), з якими люди досягли популярності, стали знаменитими.

Завдання №3.Продемонструвати стосунки між багатим шляхтичем та його сім’єю. Показати стосунки між батьками й дітьми в сучасних сім‘ях.

Здоров‘язберігаючі технології до теми: Л.Українка. “ Лісова пісня. ”

Завдання №1. У зв‘язку з тим, що в драмі – феєрії основний конфлікт – це змагання за високе в людині, запропонувати підготувати презентацію про щасливе життя ( модель), або мрію про майбутнє. Завдання №2. Провести літературний турнір. Основний напрямок його – боротьба з буденщиною, прагнення зберегти в серці “ те, що не вмирає ”.

Завдання № 3. У драмі головна героїня Мавка з’являється в зоряному вінку - символі незнищенності краси й любові. Провести конкурс на найкращий український вінок із завданням розповісти про справжнє ( лікарське) призначення його, а також міфи й легенди, пов’язані з рослинами.

Фізичні вправи до теми: Л.Українка. « Лісова пісня»

Завдання №1. Урок – перевтілення. Леся Українка дуже любила музику, яка допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння матеріалу, сприяє естетичному вихованню. Наш емоційний стан, процеси сприйняття, запам’ятовування, розуміння залежить від звукової енергії. Запропонувати дітям підготувати до кожного уроку теми музичну релаксацію за улюбленими музичними оповіданнями Лесі Українки й продемонструвати образ героя, якого уявляла письменниця під час написання драми.

Завдання № 2. За допомогою міміки й жестів розповісти про своє кохання або дружнє ставлення до когось.

Здоров`язберігаючі технології до теми: М.М. Коцюбинський. “ Intermezzo”.

Завдання № 1. Головною темою новели є душа ліричного героя, внутрішня боротьба персонажа із самим собою на фоні яскравої художньої колористики й звукового наповнення. Запропонувати намалювати на великому аркуші спільну художню картину, де кожен учасник зможе зобразити своє бачення місця людини в суспільстві.

Завдання № 2. Релаксація. Ви в полі. Пройшов дощ. Трава виблискує яскравими кольорами під теплими сонячними променями. Повітря наповнене ніжним запахом польових квітів. Навколо звучить музика степових звуків. Вдихніть приємні запахи, послухайте мелодійну пісню жайворонка. Ви спокійні, ви готові до нових звершень.Підібрати музику природи до наступних уроків.

Фізичні вправи до теми: М.М.Коцюбинський. “Intermezzo”

Завдання № 1.Урок – інсценізація. Продемонструвати: “ дрібні краплі дощу ”; “ гладжу рукою соболину шерсть ячменів ”; “ вітер кошлатить волосся ”; “ залізна рука міста – потяг ”;” життєдайне тепло сміху дитини ”.

Завдання № 2.Вправа для очей. Подивитися вгору, уявити маленького жайворонка, внизу розгледіти степових мешканців, праворуч – сільську хату з бідним селянином і маленькими дітьми, ліворуч – метушливе місто. Закрийте очі й уявіть круговерть життя головного героя ( кругові кола очима). Підняти руки вгору й потягнутись до небесної сині, глибоко вдихнути,видихнути й пояснити свій стан.

Здоров`язберігаючі технології до теми: І.Я.Франко. “ Сойчине крило”

Завдання № 1. Головна тема оповідання – проблема місця людини в суспільстві. Відлюдництво – це спосіб життя чи трагедія людини, яка не змогла здолати життєві проблеми. Об`єднати учнів у групи для обговорення самотності головного героя, його обмеженості в спілкуванні.

Завдання № 2. “ Хто я?” Швидко записати якості, які не подобаються в людях; свої якості, що заважають щирому спілкуванню. Обговорити, що вас відштовхує в оточуючих і що ви від них чекаєте. Пояснити, що людина повинна мінятися сама й міняти суспільство, в якому знаходиться

Фізичні вправи до теми: І.Я. Франко. “ Сойчине крило”

Завдання № 1. Іноді життєва енергія може бути ослаблена. Якщо людина почуває себе самотньою, байдужою, значить їй необхідно поповнити втрачені сили. Треба сісти, щільно притиснути ноги й з`єднати руки, вкладаючи пальці однієї руки між пальцями другої. Замкнувши круговий струм, можна поповнити запас сили ритмічним диханням. Завдання № 2. “ Броунівський рух ”. Учасники стоять по колу. Очі зав`язані. Учасники гри рухаються по кімнаті. Після гри організувати обговорення: “ Що ви відчули під час пересування?” “ Чи комфортно ви себе почували в самотності?” “ Чи хотілось знову побачити людей, спілкуватися з ними?” “ Від чого залежить почуття довіри та безпеки?” Обговорити питання про те, що треба насолоджуватися спілкуванням з людьми.