Леонід Глібов - відомий український поет і байкар. Віршовані загадки поета
Здається, байка просто бреше,
А справді - ясну правду чеше.
Л.Глібов
Мета уроку: ознайомити із життям і творчістю відомого письменника, його байками та віршованими загадками; навчати виразного читання байок та загадок, пояснювати способи ї
х відгадування; розвивати кмітливість, розумові здібності, пам'ять, творчу уяву; виховувати оптимістичний світогляд на основі сприйняття дотепних доброзичливих жартів.Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрети Глібова, Езопа, Лафонтена, Крилова; різні видання творів байкаря; карта України; плакат „Цікаві факти із життя Л.Глібова"; кросворд-сонечко „Відгадай"; лялька -дідусь Кенир; запис пісні „Гей, соколи".
Теорія літератури: байка, алегорія, віршована загадка, акровірш.
ХІД УРОКУ
І. 1. Перевірити засвоєння попереднього матеріалу і виконання домашнього завдання.
Зачитування і відгадування складених удома загадок про школу і шкільні предмети.
А ось які загадки склали ваші попередники 7 років назад:
Ця споруда - непроста, Є екран - та не телевізор, Розкривається, та не віконце,
В ній учиться дітвора, має кнопки - та не баян, розповідає, та не учитель.
В ній завжди усім цікаво, має мишку - але не живу.
Відгадай, що це за слово? Відгадки: школа, комп'ютер, книжка.
2. Експрес-опитування: (питання дає дідусь)
- а що таке загадка?
- що ж лежить в основі загадки?
- про що складаються загадки?
- у якій формі бувають загадки?
ІІ. Оголошення теми та мети уроку (коли діти записують дату і тему ввімкнути мелодію - „Гей, соколи" -лемк.)
Вступне слово.
Я не випадково ввімкнув пісню „Гей, соколи" у виконанні одного із лемківських ансамблів. Там, у Польщі, вони сумують за рідною Україною, але не втрачають у неї віри; піснею, жартом скрашують собі життя. Так і Леонід Глібов, про якого будемо сьогодні говорити, - як нелегко йому було. але не сумував, а навпаки - своїми творами підносив дух українців.
Кожна цивілізована нація має особистість, яка прославила її на цілий світ. У давніх греків - це Гомер, у італійців - Данте, у англійців - Шекспір, у поляків - Міцкевич, у нас, українців, без сумніву, це хто? - Тарас Шевченко... Але, крім отих велетів, у народів ще є й інші, які немало зробили для слави своєї нації. Я хочу назвати вам ось цей ряд людей: у давніх греків - Езоп (раб, але своїми байками прославився на весь світ); у французів таким байкарем був Лафонтен, у росіян - Крилов, а ми маємо свого поета-байкаря - це Леонід Глібов. І саме до його творчості сьогодні звернемося.
Короткі відомості про байкаря (дехто із учнів мав завдання - знайти відомості про Л.Глібова і дуже стисло їх розказати).
Показати на карті України місця, пов'язані із проживанням Л.Глібова.
ІІІ. Байкар
Дійсно, Леонід Глібов ввійшов у нашу літературу в першу чергу як поет-байкар. Вам ще з початкової школи відомі його байки.
Леонід Глібов писав (і в нас це є епіграфом сьогоднішнього уроку), що
„здається, байка просто бреше,
а справді - ясну правду чеше."
Зараз ви прослухаєте кілька байок Глібова. Слухаючи, занотуйте у зошитах, кого мав на увазі байкар.
„ЛЕБІДЬ, РАК І ЩУКА"
„ОРАЧІ І МУХА"
„ЧИЖ ТА ГОЛУБ"
„КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ"
Зачитайте, будь ласка, кого насправді показує поет у байці
„ЛЕБІДЬ, РАК І ЩУКА", „ОРАЧІ І МУХА", „ЧИЖ ТА ГОЛУБ", „КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ".
А тепер скажіть, як називається художній засіб, коли в образі тварин, рослин чи явищ природи зображуються люди?
Отже, запишімо у зошит визначення:
алегорія - це зображення людей в образі тварин, рослин чи природних явищ.
А як би ви сказали, що таке байка?
Думаємо разом:
обсяг - невеликий,
написано віршем чи прозою? - віршем (хоча бувають прозові),
звичайний твір чи повчальний? - повчальний,
людей зображено в образі кого? - тварин, рослин і природних явищ.
Байка - це невеликий алегоричний твір повчального змісту.
ФІЗКУЛЬТПАУЗА
ІІІ. Віршовані загадки
У дитячому журналі „Дзвінок" спеціально відводилися сторінки під загальним заголовком „Загадки і жарти Дідуся Кенира". Ви вже знаєте, що це псевдонім Леоніда Глібова. Він розвинув жанр поетичної загадки, спираючись на загадки народні. Щиро і просто поет звертається:
А нуте лиш сідайте!
Я загадку за хвіст піймав;
Подумайте і розгадайте,
Чи я диковинку придбав.
Прочитаємо ж і ми одну із віршованих загадок, яка є у підручнику на с.100 - „ХИМЕРНИЙ, МАЛЕНЬКИЙ".
ІV. Робота із текстом
А зараз попрацюємо із текстом цього акровірша (до речі, ви звернули увагу, що таке - акровірш?)
Четверо із вас виконуватиме завдання, що на дошці:
(зняти карту України, під нею записано завдання, але тільки ліву частину)
Слова, які характеризують вареник (художні означення) | Химерний, маленький, бокастий, товстенький |
Дії вареника, які роблять його смачним | У тісто прибрався, чимсь смачним напхався, в окропі скупався, на смак уродився, ще й маслом умився, в макітрі скакав |
Інші назви вареника (синоніми) | Коханчик, таке добро |
Натяк на призначення вареника | Недовго нажився, у дірку скотився, круть-верть - та й пропав |
Ми ж разом випишемо деякі слова і дамо їм тлумачення або пояснення... Яке слово вам видається малозрозумілим?
Химерний - дивний,
коханчик - улюбленець,
окріп - кип'яток,
макітра - велика глиняна миска,
шкандибати - повільно важко йти.
Хто із вас знає, у якому словнику можна знайти пояснення цих слів? - Так, справді, у тлумачному словнику.
Виразне читання інших акровіршів: (питання дає „дідусь")
- „ЩО ЗА ПТИЦЯ?" - як ви розумієте рядки „Ходить старець, просить, гнеться, а у неї всюди є"?
- „ХТО РОЗМОВЛЯЄ?" - кого названо джеркотухою? Чому так про сороку написав Л.Глібов?
- „ХТО СЕСТРА І БРАТ?" - про яку страву говориться, що кипить у полі на вітрику?.. - Це козацький куліш, який варили із проса.
Заслухаймо ж, як виконали завдання, запропоноване на дошці.
Скажіть, будь ласка, хто, окрім героїв акровірша, присутній у прочитаних загадках Л.Глібова? (Сам автор; це робить розповідь довірливою, задушевною, наближає її до нас з вами).
V. Закріплення знань: (питання дає „дідусь")
- пригадайте, що таке байка?
- у байці використовується алегорія: що це за художній засіб?
А зараз я пропоную вам розв'язати „кросворд-сонечко" - нагадати народні загадки, а заразом і творчість чи біографію Леоніда Глібова - коли розв'яжемо кросворд, тоді й побачимо, що ж тут зашифровано.
VІ. Домашнє завдання:
(зняти портрет поета, під ним - завдання) навчитись виразно читати акровірші Глібова, зробити ілюстрації у зошиті, за бажанням - вивчити напам'ять один вірш.
Підсумки уроку, оцінки.
Ввімкнути мелодію „Гей, соколи" - в цій пісні відчувається подих старовини, дух минулого, нашого історичного минулого. Ось і на уроці ми заглянули більше як на сто років назад; але у пісні відчувається і оптимізм - так і творчість Леоніда Глібова, сподіваюсь, принесла вам задоволення, віру у творчі можливості нашого народу.
Автор: Василь Кóстюк, вчитель-методист Івано-Франківської ЗШ № 25.