Характеристика дійових осіб п'єси Івана Карповича Карпенка - Карого "Сто тисяч"

Мета: вчити учнів аналізувати драматичні твори, характеризувати персонажів; розвивати навики роботи з текстом, виховувати в учнів почуття ненависті до будь-якого шахрайства; читання напам'ять за ролями (інсценізація) уривків.

Обладнання: портрет І. Карпе нка-Карого, виставка книг драматурга, підручник, ілюстрації театрів.

Хід уроку:

I. Оголошення теми й мети уроку

Доброго дня! Сьогодні ми з вами продовжуємо працювати над творчістю І. Карпенка-Карого, а саме над його п'єсою "Сто тисяч". Спробуємо охарактеризувати персонажів, проаналізувавши їхні риси, з почутих інсценівок. Висловлюватимемо свої думки, почуття, називаючи при цьому риси характеру того чи іншого персонажу. Отже, тема нашого уроку: "Характеристика дійових осіб п'єси І.Карпенка-Карого "Сто тисяч".

II. Актуалізація опорних знань учнів.

*Літературний диктант

З'ясувати кому належать слова, записати тільки прізвище або ім'я

  • "Ох, земелько, свято земелько - приобрітав би тебе без ліку"(Герасиму Калитці)
  • "Чув я, що Жолудь нечисті гроші має, від самого, не при хаті згадуючи, сатани. Тільки ж де вони з ним познайомились і як? От що цікаво!" (Савці)
  • "... у всякого своя комерція. У нас фабрика на весь світ, другой такой нема; ми продайом тисячу за п'ятдесят рублей"(Невідомому).
  • "Неділя, свята , а ти ні світ, ні зоря вже й жереш! Не пропадеш, як до обіда попостиш хоч раз у тиждень"(Калитці).
  • "Бий, бодай тобі руки посохли! У ззамолоду з синяків не виходила, бий і на старість! Харциз - коняку жаліє, а жінку бить збирається..."(Парасці).
  • "Не журіться, я зумію заховать, аби було що"(Савці).
  • "Буде здоров'я, будуть і гроші, а я навіки від них одрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіти більше, ніж Бог дає"(Савці).
  • "Обікрали... ограбили..Пропала земля Смоквинова! Нащо ви меня зняли з Верьовки? Краще смерть, ніж така потеря"(Калитці).
  • "Сором людям в очі дивиться! Та ми ж пышки поспыэмо на шапкобрання. Так буде, як у ту неділю: люде з церкви, а ми в церкву"(Параска).
  • "Одразу ж не можна! Ви візьміть прімєр з свині: от вона ходить на подвір'ї - худа, обдряпана, а закинули ви її в саж, стали харчі кращі давать, то вона помалу й отягнеться, а там і сало наростає - так і ви... Опит - велікоє діло! "(Копач).

Робота в групах: кожна група - представники з різних театрів: актори, критики, режисери, постановники. (У дітей відповідно цього бейджикі з назвами)

  • Театр імені Л.Українки
  • Театр імені Т. Шевченка
  • Театр імені І.Франка
  • Театр імені М.Заньковецької

III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Інсценізація уривків з п'єси, після кожного виступу дітей аналізуємо: чи вдалося показати ті чи інші риси героїв, мотивуючи, як майстерно зіграли актори.

Перед тим як розпочати нашу роботу, я хотіла би вам нагадати вислів, який часто виголошував І. Карпенко - Карий і саме ним, цими захоплюючими словами визначав основне спрямування свого життя, своє творче покликання. Це вислів Віссаріона Бєлінського:

"Театр!...Чи любите ви театр так, як я люблю його, тобто всіма силами душі вашої, зі всім ентузіазмом, зі всією нестриманістю, на яку тільки здатна палка молодість, жадібна і пристрасна до вражень вишуканого? Або, краще, сказати, чи можете ви не любити театр більше всього на світі, крім добра й істини?"

Інсценізація уривків

Які риси характеру Калитки розкриваються у монолозі з .......

діалозі........

Ставлення Калитки до інших персонажів (Сина Романа, кума Савки)?

Яким способом Калитка хоче розбагатіти?

Як Калитка висловлюється про науку і як це характеризує його?

* Зачитати цитати, виписані з тексту, що характеризують Герасима.

Характеристика образу Г. Калитки за планом:

  • Власницька любов до землі
  • Зажерливість
  • Пристрасть до грошей
  • Обмеженість
  • Взаємини з рідними, знайомими, наймитами
  • Шахрайські звички

Продовжити перелік рис характеру Герасима: скупість, жорстокість, грубість, прагнення загрібати жар чужими руками.....

Бесіда-гра

Від першої особи діти розповідають про дійових героїв, а інші учасники намагаються відгадати хто це, а потім аналізуємо й обговорюємо риси характеру.

  • Якими ви уявляєте Параску і Мотрю? Позитивні чи негативні вони персонажі? Доведіть свою думку.
  • Яким ви уявляєте Романа? Назвати основні риси його характеру.
  • Чим схожий на Калитку його кум Савка? А чим відрізняється?
  • Який спосіб життя веде Бонавентура? (Цитати з тексту у підтвердження зачитуємо).

IV. Висновок, виставлення оцінок

Діти! Молодці! Гарно підготувалися, майстерно зіграли дійових осіб, таке враження , що побував в театрі, відчув ту атмосферу. Я думаю, що нам вдалося виконати поставлені завдання на початку уроку, а саме: ми навчилися аналізувати драматичний твір, характеризувати персонажів, розвиваючи при цьому навички роботи з текстом, читати напам'ять за ролями, тобто інсценізувати.

V. Оголошення домашнього завдання:

  • підготуватися до написання твору.

Автор: Товстоп'ят Олеся Володимирівна