Співучий світ українського народу. Літературні тематичні диктанти для 6 класу

Літературні диктанти. Матеріали з української літератури з теми: «Співучий світ українського народу» (за підручником Дудіна Т.К., Панченков А.О. Українська література: 6 кл.: Підручник. – К.: А. С. К., 2006).

Методичний коментар

Літературний диктант як прийом навчання виправдовує себе на уроках української літератури, бо має кілька позитивних характеристик. На уроках для використання цього прийому знадобиться мало часу, а перевірити рівень компетентності з теми можна в усіх учнів. При перевірці робіт здійснюється принцип особистісно - зорієнтованого навчання, бо, перевіряючи загальний рівень підготовки класу, ви маєте можливість побачити пробіли в знаннях конкретних учнів.

Це дає змогу вчителю спланувати наступний урок так, щоб усунути ці недоліки. Крім того, систематичне використання цього прийому змушує учнів більш ретельно готуватися вдома до уроку, читати твори літератури не по «діагоналі» , щоб знати тільки сюжет, а звертати увагу на деталі, бо саме через них розкривається художні образи й можна відчути глибину та майстерність художнього слова митця.

Літературний диктант № 1

Пісні літнього циклу.

  • Назвіть приблизну кількість народних пісень, що уклав народ (близько 500 тисяч);
  • Хто з письменників у своєму творі зауважив про велику роль пісні в нашому житті:

                    Наша дума, наша пісня
                    Не вмре, не загине,
                    От де, люди, наша слава,
                    Слава України (Т. Г. Шевченко);

  • Назвіть пісні літнього циклу (русальні, купальські, жниварські);
  • Звідки беруться русалки, мавки? (русалками стають померлі нехрещені діти, дівчата або молоді жінки, що втопилися);
  • Як називається тиждень під час русальних свят? (зелений);
  • Яке християнське свято лежить в основі русального тижня? (Трійця);
  • Як називався обряд, що проводився у полі для того, щоб позбутися русалок? (спільний поминальний обід – тризна);
  • Що повинні зробити люди, які прийшли на свято Івана Купала? (очиститися вогнем та водою – перестрибнути через багаття та облитися водою);
  • Що треба було зробити в ніч на Івана Купала, щоб навчитися розуміти мову тварин і рослин, лікувати хвороби, знаходити скарби? (знайти в лісі папороть , що цвіте);
  • На які види поділяються жниварські пісні? (зажинкові, жнивні, обжинкові);
  • Що символізує вінок у жниварських піснях? (символ довершеної праці);
  • Що символізують Купала і Марена? (вогонь і воду).

Літературний диктант № 2

Пісні зимового циклу.

  • Які пісні належать до зимового циклу календарно-обрядових пісень? (колядки, щедрівки);
  • Перед якими святами співали колядки, щедрівки? (колядки співали перед Різдвом, а щедрівки – перед Новим роком);
  • Хто зазвичай виконував щедрівки? (дівчата);
  • Хто у перший день Нового року віршами віншували господарів та посипали зерном їхні помешкання? (хлопчики – посівальники);
  • Як називали господарів у колядках та щедрівках? (панами, царівнами, богатирями, князівнами);
  • Чи люди вірили в те, що все сказане у піснях збудеться? (так);
  • Пригадайте про які свята згадують у колядці «Добрий вечір»? (Різдво Христове, свято Святого Василя, Водохреща);
  • Назвіть персонажів християнської релігії, які фігурують у пісні «Нова радість стала» (Бог, янголи);
  • Хто такий святий Миколай?;
  • Люди, звертаючись до Миколая, висловлюють певні сподівання для України. Що вони їй бажають? (процвітання, слави);
  • Як називаються ці художні засоби:

                     Часник – як бик,
                     Цибуля – як зозуля,
                     Пшениця – як рукавиця (порівняння).

  • Як називається цей художній засіб:

                      Ой хто, хто Миколая любить,
                      Ой хто, хто Миколаю служить (анафора, або єдино початок).

Літературний диктант № 3

Веснянки. Колискові пісні.

  • З чого починався цикл весняних обрядів ранньої весни? (із закличок);
  • Хто закликав весну, вірячи, що цим прискорить її прихід? (жіночі та дівочі гурти, діти);
  • Як називалося обрядове печиво, яке мало форму різних пташок? (жайворонки);
  • Що носили діти від хати до хати, прославляючи прихід весни? (зроблену з дерева ластівку);
  • Як побудована веснянка «Ой весно, весно, днем красна»? (побудована у формі діалогу людини з весною);
  • Якими словами ще називають веснянки? Продовжить перелік: веснянки, гаївки…(гаїлки, маївки, рогульки);
  • Коли веснянки стали традиційними для Зелених свят і Великодня? (після прийняття християнства);
  • Як називається пісня, що її співають, коли треба заколисати, приспати дитину? (колискова);
  • Чому колисковим пісням властиві неквапливий розмірений ритм? (щоб заколисати дитину, співаючи в такт гойданню колиски);
  • Назвіть персонажів колискових пісень? (Котик, Гулі, Дрімота);
  • Хто завжди у колискових піснях залишається у центрі сюжету? (дитина, її щастя і здоров’я);
  • Як називається художній засіб з колискової пісні «Ой ти коте, коточок»: коточок, садочок, дівочок, віночок, м’ятонька, барвіночку, василечку, квіточки? (використання зменшено-пестливих суфіксів).

Літературний диктант № 4

Пісні літературного походження. Пісні – гімни. Ліричні пісні літературного походження.

  • Як називається урочиста пісня? (гімн);
  • Назвіть одну з найвідоміших пісень літературного походження (гімн «Ще не вмерла України»);
  • Назвіть автора нашого національного гімну (Павло Чубинський);
  • Хто написав музику до гімну? (Михайло Вербицький);
  • Яка діяльність П. Чубинського призвела до того, що поета вислали з України до Петербурга? (просвітницька);
  • Пригадайте назви річок, що зустрічаються у тексті гімну (…від Сяну до Дону, …і Дніпро зрадіє);
  • Які різновиди гімнів ви знаєте? (державні, партійні, релігійні, революційні, на честь видатних подій, героїв);
  • Назвіть відомих вам поетів – піснярів (Володимир Івасюк, Василь Діденко, Дмитро Луценко);
  • Яку премію вручають кращім поетам – піснярам, співакам , композиторам з 2001 року? (премія ім. Д. Луценка);
  • Що об’єднує ці прізвища: співаки Раїса Кириченко, Олександр Вашненко, композитори Анатолій Пашкевич та Ігор Поклад, поет – пісняр Микола Луків? (вони є лауреатами премії ім. Д. Луценка);
  • У чому особливість побудови пісні Василя Діденка? «На долині туман» (використання анафор);
  • Як називається художній засіб у пісні Дмитра Луценка «Мамина вишня» плаче вишня в саду? (метафора).