Тренувальні вправи
Мета: удосконалювати уміння та навички у визначенні граматичних основ у частинах складного речення, правильному інтонуванні складних речень, вживанні розділових знаків між частинами складних речень; розвивати логічне мислення, увагу, мовлення, естетичні почуття; виховувати любов
до прекрасного.Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.
Обладнання: використання мультимедійної дошки, музики Петра Чайковського "Вальс квітів" із балету "Лускунчик", ілюстрацій.
Бог дав квіти людям, щоб вони дивилась на них
І їхня душа ставала такою ж красивою і квітучою.
П. Мовчан
Хід уроку
І. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення.
Повторення теоретичного матеріалу.
Бесіда
- Які речення називаються складними?
- Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?
- Як пов"язані між собою частини речення у складному?
- Як інтонуються складні речення?
- Якими сполучниками можуть з"єднуватися частини складного речення?
- Які сполучники з"єднують прості незалежні одне від одного речення в складному?
- Які вивчені сполучники, сполучні слова з"єднують прості залежні одне від одного речення в складному?
- Де інколи може стояти сполучник чи сполучне слово?
Прочитати і записати тільки складні речення, підкреслити в них граматичні основи.
Завдання отримує кожний ряд:
І ряд має прочитати речення, правильно інтонуючи їх. Пояснити вживання ком.
ІІ ряд має вказати речення, у складі яких прості речення є незалежними одне від одного.
ІІІ ряд має вказати речення, у складі яких одне просте речення підпорядковане іншому.
Коли молоденька травичка ще не встигла розстелити свої шовкові килими, у парках і садах розсипає весна свої фіалкові усмішки.
Фіалка - улюблена квітка багатьох народів, і уособлює вона прихід весни.
Грецька міфологія розповідає, що дочку Зевса Прозерпіну викрав підземний бог Плутон. У пам'ять про себе вона встигла кинути на землю кілька квіточок, серед них були і фіалки. Вони проросли, а ранньої весни нагадують квіти людям про красуню Прозерпіну, про її чарівну усмішку.
Як пов'язані між собою частини речення у складному?
Пояснити, як пов'язані частини речення у складному: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?
Спочатку букети складали з прянощів, куди входили кріп, селера, петрушка, кмин. Гості дарували їх господині, а вона прикрашала ними страви.
Коли почали робити букети з квітів, зародилася і мова квітів. З'явився і словник, що містить необхідні відомості для з'ясування стосунків мовою квітів. Волошки символізують довір'я, конвалії і бузок - оновлення, лілея - чистоту. Якщо в Європі фіолетовий колір символізує дружбу, велич, розкіш, то в Японії - сум, біль. В англійців незабудка означає любов, в Україні вона пов'язана з пам'яттю.
Червоний колір - символ життя, любові; рожевий - молодість; зелений колір означає надію, спокій; синій - вірність.
Чому ми зосереджуємо увагу на сполучниках і, й, та. Що вони можуть поєднувати. Пояснити наявність і відсутність коми перед сполучником і. В кожному реченні підкреслити граматичну основу. Вказати речення прості й складні.
Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні. На золоті крил із-під тучі бджола поспішає у світ і вишні хустини пахучі на плечі розвішує цвіт. Вже облетів весняний цвіт і літо вже минуло і тихий осені привіт хвилює серце чуле. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори.
Сховав грудень під кригою річки і повдягав ліси у білі мережива. Полетів останній лелека і не залишився на нашій землі жоден перелітний птах. Товста снігова ковдра і міцний килим опалого листя надійно вкривають землю від морозу. Мчали коні навпрошки, перекинули санки і вже наша віхола далі не поїхала.
Поєднати прості речення в складні. Записати одне з утворених складних речень, пояснити розділові знаки в ньому. Накреслити схему речення.
Блискуче зелене листя цієї квітки не в"яне ні взимку, ні влітку. Навесні звеселяють блакитні зірочки.
Плели з барвінку весільні вінки молодим. Його можна було побачити на могилі.
Колись чужоземець побачив українську дівчину. Він закохався в неї дуже.
По смерті попросив Бога пустити до коханої ще раз. Господь повернув його на землю квіткою барвінку.
Синтаксичний розбір речення.
Нахилився якось гарний юнак над струмком, і побачив він своє відображення. Відтоді Нарцис не міг відійти від води, бо палко закохався у свою вроду. Невдовзі юнак помер від туги й голоду, а не могилі його виросла ніжна біла квітка. Так пояснює грецька легенда походження цієї рослини.
Творча робота.
- А чи зможете ви написати невеличке оповідання про сірого котика та білу ромашку, використовуючи складні речення?
Опорні слова: білосніжна квітка; чудова біла краса; звеселяє очі; потягнулися вгору до сонця; вінок одягли; на високому гінкому стебельці; рівна; висока; білі ніжні пелюстки.
Опорні слова: сіренький котик; цікава мордочка; бажання погратися; краса зупинила.
Спробуйте самостійно дописати поезію. Звірте з оригіналом.
На стрункій високій ніжці
Біля річки, на лужку,
...........................................
...........................................
...........................................
...........................................
...........................................
...........................................
Ромашка
На стрункій високій ніжці
Біля річки, на лужку,
У косинці - Білосніжці
Стрів я квітоньку таку.
Ясним оком жовтуватим
Посміхалася мені...,
Я хотів її зірвати,
А бджола сказала: - Ні!
М.Познанська
Під час творчої роботи звучить музика П. Чайковського „Вальс квітів" із балету „Лускунчик".
Висловіть свої роздуми з приводу прочитаного тексту про розділові знаки
Бережіть розділові знаки!
Чоловік загубив кому і почав боятися складних речень, шукав фрази, щоб простіші. За нескладними фразами прийшли нескладні думки.
Потім він загубив знак оклику і почав говорити тихо, з однією інтонацією. Його вже ніщо не бентежило, не радувало, він до всього ставився без емоцій.
Потім він загубив знак питання і перестав запитувати. Жодні події не викликали в нього цікавості, де б вони не відбувалися: в космосі, не Землі чи навіть у власній квартирі.
Ще через якийсь час він загубив двокрапку і перестав пояснювати людям свої вчинки.
Нарешті у нього залишилися одні лапки. Він не міг висловити жодної власної ідеї, весь час тільки когось цитував. Так він зовсім розучився думати і дійшов до крапки.
О. Каневський
Домашнє завдання.
Автор: С. Боженко