Спрощення в групах приголосних
Мета уроку: розкрити особливості такого мовного явища, як спрощення в групах приголосних; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати навички правильного написання слів, у яких відбувається спрощення; формувати вміння записувати слова фонетичною тр
анскрипцією; розвивати фонетичний слух, увагу, пам'ять; виховувати інтерес учнів до мови.Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань
1. Зробити звуковий запис слів.
Життя, сім'я, боротьба, Україна, барвінок, блищить, сміється, дзеркало, футбол.
2.Орфоепічна п'ятихвилинка.
Поставте наголос у словах.
Туга, черговий, міліметр, русло, посмішка, подруга, вимова, олень, чотирнадцять, алфавіт, вірші, столяр, читання, бажання, роблю, кілометр, завдання, запитання, одинадцять, донька, послуга, веземо, чарівна, новий, гуртожиток, позначка, ознака, заголовок, загадка, ненависть, договір, котрий, товстий.
3. Правильно вимовте слова, назвіть орфограму. Усно доберіть перевірочні слова там, де можливо.
Вечірній, блищать, високий, кривавий, блискавиця, календар, степовий, шелестіти, серпень, череда, хлопець, оселитися, черешня, апельсин, писати, математика, киянин.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Українська мова є однією з наймилозвучніших мов світу. Милозвучність досягається різними засобами: чергуванням окремих голосних і приголосних, використанням паралельних форм слів. Окрім того, милозвучність досягається шляхом спрощення у групах приголосних (в усній вимові та письмі).
Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає.
Спробуємо дослідити це явище.
Творча робота.
На дошці записано слова, від яких потрібно утворити прикметники:
тиждень - ждн-жн
проїзд - здн-зн
радість - стн-сн
щастя - стл-сл
Пояснення нового матеріалу.
Отже, спрощення - це випадання середнього звука в групах приголосних. Але є слова-винятки, які не підлягають цьому правилу.
Запишіть їх до зошита і запам'ятайте.
Щоб краще запам'ятати є ключ-символ „Рука". Лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки „зап'ястний"; проведіть рукою від зап'ястя до згинів пальців правої руки - „пестливий"; потім проведіть по фалангах пальців - „кістлявий"; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки - „шістнадцять"; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте - це символ слова „хворостняк"; і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом „хвастливий".
Не піддаються спрощенню слова іншомовного походження: контрастний, баластний, форпостний.
Лексична робота.
Контрастний - протилежний, баластний - зайвий, форпостний - передовий.
ІІІ. Закріплення знань, формування умінь і навичок.
Утворіть від поданих іменників прикметники і вимовте їх відповідно до правил орфоепії. Слова запишіть парами.
Якість -
Почесть -
Пестити -
Ненависть -
Виїзд -
Піст -
Совість -
Масло -
Доблесть -
Пристрасть -
Заздрість -
Швидкість -
Знайдіть можливі помилки в словах.
Совісний, доблестний, якісний, злістний, областний, жалісливий, улестливий, перехрестний, радісний, виїзна, тиждня, хрустнути, заздрісно, пестливий.
Поставте, де потрібно, пропущенні букви у реченнях.
Чес...ному усюди честь. У дитини заболить пальчик, а в матері - сер...це. Робити добре діло нікому й ніколи не піз...но.
Творча робота.
Напишіть листівку другові з привітанням на День народження, використовуючи такі слова:
щас...ливий, радіс...ний, чес...ний, добросовіс...ний.
IV. Узагальнення вивченого на уроці. Оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання: §21, вправа 299.
Автор: В. Шльоміна