Вибірковий переказ тексту наукового стилю
Мета: поглибити знання учнів про науковий стиль, формувати вміння учнів правильно висловлювати свої думки в науковому стилі; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
II.
Робота з класом.1. Оголошення теми і мети уроку.
2. Читання тексту.
Вишивка
Вишивка - вид народного декоративного мистецтва; орнаментальне або сюжетне зображення на тканині, шкірі, повсті, виконане різними ручними або машинними швами.
Основним матеріалом для вишивки є нитки (льняні, конопляні, бавовняні, шовкові, металеві та інші), в окремих випадках - різні, часом дорогі, матеріали (золото, срібло, самоцвіти, намистинки, бісер, блискітки, монети тощо).
Вишивка застосовується для прикрашання одягу (жіночі блузи, чоловічі сорочки, корсетки, кептарі, кожухи, плаття тощо); речей побутового вжитку (рушники, скатерті тощо); інтер'єрів житлових і громадянських приміщень (декоративні панно)...
Народна вишивка відзначається багатством і різноманітністю геометричних елементів, зображенням тварин і рослин. В Україні є близько 100 видів і різноманітних технічних прийомів вишивання. Основні - мережання, вирізування, низь, гладь, хрестик та інші. Багатий колорит і складні геометричні узори, що часто заповнюють тло тканини, властиві вишивкам Галичини, Буковини, Закарпаття; рослинний орнамент червоного, чорного й синього кольорів, інколи в поєднанні із зображенням тварин, характерний для Полтавщини, Київщини, Чернігівщини...
Серед найвідоміших майстрів вишивки - заслужені майстри народної творчості України Г. Герасимович, П. Березовська, О. Василенко, а також Л. Вандальська, Г. Гринь, Г. Кравченко... (З журналу, 158 сл.).
3. Бесіда з учнями.
До якого стилю належить даний текст? Аргументувати свою відповідь.
(Текст належить до наукового стилю. У ньому точно, детально розповідається про один із видів народного мистецтва - вишивку, про матеріал, використання, технічні прийоми вишивки, її особливості, кращих майстринь). У тексті багато наукової лексики (повсть, льняні, конопляні, геометричні елементи, інтер'єр тощо). Речення, як правило, складні. Майже відсутня емоційна лексика).
Що таке вишивка?
Для чого застосовують вишивку?
Які є види та технічні прийоми вишивання?
Яких ви знаєте майстрів народної вишивки?
Хто із вас вміє вишивати і вже зробив не одну річ власними руками?
4. Попередні вправи.
а) Записати на дошці: мережання, низь, гладь, вирізування - основні види вишивання.
Найвідоміші майстри вишивки - Г. Герасимович, П. Березовська, О. Василенко та інші.
б) Використавши поданий матеріал, пояснити значення слів:
повсть - виготовлений з вовни способом валяння цупкий матеріал;
бісер - дрібне різнокольорове скляне намисто, що застосовується у вишиванні;
корсетка - верхній жіночий одяг, безрукавка, пошита в талію з кольорової тканини;
кептар (у гуцулів) - верхній хутряний одяг без рукавів;
панно - картина, барельєф і т. ін., декоративного характеру, що кріпиться, звичайно, до стіни.
в) Пояснити пунктуацію двох перших речень.
г) Колективне складання плану.
1. Що називається вишивкою?
2. Основний матеріал для вишивки.
3. Орнаментальне зображення.
4. Багатство української вишивки.
5. Народні майстрині.
III. Зв'язне мовлення
1. Усний переказ тексту.
2. Завдання: написати вибірковий переказ (народна вишивка).
3. Складання переказу на чернетках.