Докладний переказ тексту художнього розповідного характеру
Мета: навчити учнів умінню докладно переказувати художній текст розповідного характеру, правильно висловлювати і будувати свою розповідь, розвивати навички грамотного письма; врахувати акуратність, охайність у написанні.
Хід уроку
<
strong>І. Організаційна частина.II. Зв'язки мовлення.
1. Різдвяна пригода.
Давно мріяв турецький султан знищити запорожців. Дуже вже дошкуляли вони йому своїми набігами. Думали султанові радники, гадали і вирішили напасти на Січ під час свята Різдва. Козаки тоді переп'ються і міцно спатимуть.
Султан викликав до себе татарського хана й наказав йому одібрати з орди найстрашніших зарізяк. Довго готувалися до походу татари й турки.
Третьої ночі Різдва вороги оточили Січ, зайняли всі виходи і входи, а тоді позахоплювали гармати.
Серед ночі прокинувся козак Шевчик. Зиркнув у вікно і побачив, що між куренями розгулюють нападники. Розбудив Шевчик козаків. Ті тихесенько позаряджали рушниці, поставили біля вікон і почали палити у ворогів. Прокинулася Січ. Мало кому з нападників пощастило втекти від запорожців.
Козаки ж сіли гуртом й встругнули султанові глузливого листа. (За М. Слабошпицьким; 119 сл.).
2. Пояснити значення слів: орда, глузливий.
3. Дібрати синоніми до слів дошкуляти (зачіпати, злочинці), зиркнути (глянути); встругнути (відчебучити).
4. Пояснити написання слів свято, Різдво, переп'ються, розгулювати, глузливий, розбудити.
5. Записати на дошці: Різдво, турецький, глузливий, розбудити.
6. Орієнтовний план.
1. Мрія турецького султана.
2. Підготовка до походу на Січ.
3. Січ в облозі.
4. Козак Шевчик.
5. Битва козаків з ворогом.
6. Лист султанові.
III. Самостійна робота учнів.