Повторення вивченого про спілкування і мовлення. Ситуація спілкування та її складові
Мета: поновити в пам'яті учнів те, що відомо їм про відмінності між мовленням та види мовленнєвої діяльності, про мовленнєву ситуацію; розвивати в учнів логіку мислення, зв'язне мовлення; виконувати правила етикету.
Хід уроку
І
. Організаційна частинаІІ. Розвиток зв'язного мовлення
1. Прослухайте казку
Знахар
Колись давно люди мало жили, бо не вміли рятуватися від хвороб. Про першого на землі знахаря є така казка.
Служив у аптекаря бідний хлопець. Якось приніс аптекар білу гадюку й наказав слузі її засмажити. Але самому не їсти.
Хлопець засмажив гадюку й попробував, чи не забув посолити. Вийшов надвір і чує, що квіти, дерева, птахи й тварини говорять, як люди. І він їхню мову розуміє.
Наказав аптекар слузі взяти кошика та йти з ним у луг збирати зілля. Нахилився хлопець до квітки, а вона листочком шелестить. Той шелест - як слова, і він їх розуміє. Квітка хлопцеві сказала, що лікує застуду. Той кивнув і зірвав її.
Аптекар це спостеріг і усе зрозумів: відтяв слузі язика, відрубав руки і прогнав.
Довго блукав німий каліка лісом. Якось почув щебетання двох пташок. Колінця їхнього щебету були як слова. Хлопець їх зрозумів.
- Чула, що царівна тяжко захворіла? - щебече перша пташка.
- Чула. І знаю, як її вилікувати, - відповіла друга.
- А як? А як? - запитує перша.
- Завтра вранці випаде така роса, що всі недуги лікуватиме...
Наступного ранку німий каліка змастив росою культі рук - руки й виросли. Змочив у роті язик - і той відріс.
Тоді набрав у коновку тієї роси, пішов до царського палацу, сказав цареві купіль для хворої зготувати. Накрапав у ту купіль роси. Царівна скупалася і видужала.
Вдячний цар видав свою дочку за хлопчину заміж. Став хлопець знахарем. Багатьох він вилікував, життя продовжив.
2. Бесіда з учнями
Чого хлопець набув, скуштувавши зміїного м'яса, - знання мови рослин і тварин, чи здатності мовлення за допомогою їх мови?
Що втратив, позбувшись язика, - знання мови рослин і тварин, людей, чи здатності спілкуватися, тобто спроможності мовлення? Чи можливим є мовлення без знання мови? Чи завжди знання мови забезпечує можливість мовлення?
3. Робота з підручником. Розгляд таблиці за вправою 15
Які існують дві основні форми мовлення? Назвіть чотири основні види мовленнєвої діяльності.
Що ми робимо, коли сприймаємо
а) усне висловлювання; б) письмове мовлення?
Що ми робимо, коли створюємо
а) усне висловлювання; б) письмове мовлення?
Від чого залежить характер нашого мовлення?
Назвіть складові поняття "мовленнєва ситуація".
4. Скориставшись таблицею, визначити тему, основну думку та форму можливого висловлювання, уявивши, що ви прийшли:
- до шкільної бібліотеки; до книгарні;
- до аптеки; до поліклініки;
- на засідання мовного гуртка.
5. Скласти першу репліку діалогу, в який ви вступите за поданих нижче ситуацій. Зорієнтувавшись у ситуації, скористайтесь таблицею. Які ввічливі слова ви використаєте?
Ви хочете купити в книгарні книжечку, останній примірник якої виставлено на вітрині;
- ви знайшли у вагоні поїзда метро кимось загублену парасольку;
- ви прийшли до цирку, не маючи квитка на виставу;
- ви прийшли відвідати хворого однокласника.
6. Прочитати. У спілкуванні з ким може бути використане кожне з поданих звернень? У якій обстановці (офіційній чи неофіційній?)
Людмило Семенівно! Пані Оксана! Оксанко! Тітонька Василино! Люба моя Василинка! Громадянко Василенко Тетяно! Вельмишановна добродійко Валентина Ткачук!
7. Скласти репліку діалогу з використанням відповідних до ситуацій етикетних формул, висловивши вдячність:
- матері за смачну вечерю в колі сім'ї;
- учителеві за позаурочну допомогу в навчанні;
- улюбленому письменникові за його творчість;
- сестрі (брату) за подарунок на день народження.
8. Скласти і "проговорити" за особами діалог, який міг би відбутися між однокласниками, котрі вперше після літніх канікул зустрілись на шкільному подвір'ї. Використати відповідні етикетні формули.
ІІІ. Підсумок уроку
Що таке мова і мовлення?
Які існують форми мовлення? А види мовленнєвої діяльності?
З чого складається мовленнєва ситуація?
IV. Домашнє завдання. Виконати вправу 18.