Тематичне речення в мікротемі. Мовні засоби зв'язку речень у тексті
Мета: розвивати логічне мислення учнів; дати учням поняття про мікротему, абзац, тематичне речення, удосконалювати навички визначати тему та головну думку тексту, мікротеми тексту; виховувати бажання бути здоровим, свідоме ставлення до власного здоров'я.
trong>Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Самостійна робота на аркушах
1) Текст - це:
А) кілька слів;
Б) кілька речень, об'єднаних спільною думкою;
В) два і більше речень
2) Однією із ознак тексту є:
А) зв'язність;
Б) стислість;
В) уривчастість
3) Яка ознака не характерна для тексту:
А) завершеність;
Б) незв'язність;
В) задум
4) Речення в тексті пов'язані:
А) спільним присудком;
Б) спільною думкою;
В) однаковим початком
5) Основна думка тексту - це:
А) те, про що розповідається в тексті;
Б) головне, що хотів сказати автор;
В) зміст останнього речення
6) Тема тексту - це:
А) слово, яке повторюється;
Б) те, про що розповідається в тексті;
В) перше речення
2. Перевірка домашнього завдання
(Учні зачитують свої варіанти плану до поданого тексту.)
3. Бесіда
Про які цікаві факти ви довідались, виконуючи домашнє завдання? (Відповіді учнів: про те, що зарядку роблять і тварини.)
Який висновок ви винесли з попередніх завдань, що виконували на уроці і вдома?(Відповіді учнів: зарядку робити необхідно.)
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Робота за міні-підручником
Прочитайте завдання 4 в міні-підручнику.
Ледача подушка
Маленькій Яринці треба рано-рано вставати, щоб до школи йти, а не хочеться, ой як не хочеться! Ввечері питає Яринка у дідуся:
Дідусю, чому вранці вставати не хочеться? Навчіть мене, дідусю, спати так, щоб хотілося вставати і йти до школи.
Це подушка в тебе ледача, - відповів дідусь.
А що ж їй зробити, щоб не була ледачою?
Знаю я таємницю, - пошепки сказав дідусь. - Ото саме тоді, як вставати не хочеться, візьми подушку, винеси на свіже повітря, добре вибий її кулачками - вона й не буде ледачою.
Справді? - зраділа Яринка. - Я так і зроблю завтра.
Ще дуже рано, а треба збиратися до школи. Не хочеться вставати Яринці. Але треба ж нарешті подушку привчити, лінощі з неї вибити!
Схопилась Яринка швиденько, одяглася. Взяла подушку, винесла на подвір'я, поклала на лавку - та кулачками її, кулачками. Повернулась до хати, поклала подушку на ліжко - та й умиватися.
А дідусь у вуса посміхається.
Скільки абзаців у даному тексті? (5). Спробуйте визначити мікротеми кожного з них, тобто скласти план.
Учні пропонують свої варіанти пунктів плану. Орієнтований план.
- Чому Яринці вранці вставати не хочеться?
- Справа у подушці.
- Треба вибити лінощі з подушки.
- «Ранкова зарядка» Яринки.
- Хитрощі дідуся.
2. Бесіда.
Зверніть увагу: виділені в абзацах речення або йог частини називаються тематичними реченнями. Головне слово в цьому реченні називається тематичним словом. Схематично можна зобразити цей текст таким чином, як у міні-підручнику.
Фізхвилинка
Тема. Ледача подушка | ||||
І мікротема. Чому Яринці вранці вставати не хочеться? | ІІ мікротема. Справа у подушці. | ІІІ мікротема. Треба вибити лінощі з подушки | ІV мікротема. «Ранкова зарядка» Яринки | V мікротема. Хитрощі дідуся. |
Перше тематичне речення. Чому вранці вставати не хочеться? | Друге тематичне речення. Візьми подушку, винеси на свіже повітря, добре вибий її кулачками | Третє тематичне речення. Але треба ж нарешті подушку привчити, лінощі з неї вибити! | Четверте тематичне речення. Взяла подушку, винесла на подвір'я, поклала на лавку - та кулачками її. | П'яте тематичне речення. Дідусь посміхається |
Тематичне слово. не хочеться | Тематичне слово. подушка | Тематичне слово. лінощі | Тематичне слово. кулачки | Тематичне слово. дідусь |
3. Робота в групах.
Спробуйте, працюючи в групах, виконати завдання 5 так, як зазначено у завданні 4 (зразок). Допоможуть вам уже виділені тематичні речення.
Як Суворов дужим став
Славетний полководець О.В. Суворов у свої 70 років вражав молодих воїнів, з якими ділив труднощі походів, міцним здоров'ям і залізною витривалістю. І ніхто з них не здогадувався, що в дитинстві їхній командир був надзвичайно кволим і хворобливим. Саме через це його батько, генерал, уже було втратив надію побачити свого сина військовим. Та хлопчика захоплювали книжки про військові подвиги, видатних полководців. І він поставив перед собою мету - стати воїном!
Для цього Суворов наполегливо почав гартувати своє тіло і волю: в будь-яку погоду їздив верхи, плавав, займався фізичними вправами.
Щоденні заняття загартували організм хлопчика, хвороби назавжди відступилися від нього.
І ось настав день, коли здійснилася мрія Суворова: він став солдатом гвардійського полку. І було йому на той час 15 років.
ІV.Підбиття підсумків
- Чому сьогодні навчились на уроці?
- Що цікавого дізналися?
- Чи може бути Олександр Васильович Суворов прикладом для наслідування?
- Чому?
- Що таке мікротема? Тематичне речення?
V. Домашнє завдання. Складіть текст за схемою
Тема. Найбільше багатство - здоров'я | ||
І мікротема. Найбільше багатство | ІІ мікротема. Ранкова зарядка | ІІІ мікротема. Здоров'я не купиш |
Перше тематичне речення. Я вважаю, що кожна людина заслуговує на багатство, а найбільше багатство - це здоров'я. | Друге тематичне речення. Щоб бути здоровим, необхідно кожного дня робити ранкову зарядку | Третє тематичне речення. Ось чому здоров'я за гроші не купиш.
|
Тематичне слово. здоров'я | Тематичне слово. зарядка | Тематичне слово. за гроші |
Автор: Стецюк Тетяна Михайлівна, спеціаліст вищої категорії, Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10