"Відоме" й "нове" в реченнях тексту
Мета: розвивати логічне мислення учнів, навички аналізу мовного матеріалу; дати поняття про "відоме" і "нове", формувати вміння знаходити їх у реченнях і виділяти головне; виховувати культуру догляду за власним тілом, особистої гігієни.
Перебіг урок
уІ. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
(Учні зачитують свої твори)
2. Бесіда
Чи важко було скласти власний текст? (Відповіді учнів: ні, не дуже, тому що було багато підказок)
Чий текст, на вашу думку, був кращий? Чому?
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Робота за міні-підручником.
Прочитайте завдання 8 в міні-підручнику. Спишіть текст. З'ясуйте в кожному реченні «відоме», підкресліть однією лінією та «нове», підкресліть хвилястою лінією.
У кожному реченні міститься певна інформація. Вам треба знайти «відоме» і «нове», відповідно їх підкреслити. (Учні відповідають, у разі необхідності учитель надає допомогу.)
Чому треба мити овочі та фрукти
Не встигла бабуся викласти з кошика запашні червонобокі яблука, а Сергійко - тут як тут! Відганяючи настирливу муху, вибрав найбільше і тільки хотів поласувати ним, коли Оксана, сестра-семикласниця, підняла крик:
Ти що робиш?! Яблука не помиті, і руки в тебе брудні!
Сергійко образився. Руки він учора з милом помив, і яблука - чисті.
А ти знаєш, скільки різноманітних мікробів - дрібнесеньких істот - живе навколо нас? І серед них такі, що викликають тяжкі захворювання. А мухи якраз і розносять цих мікробів, глянь, як стараються!
2.Фізхвилинка
3.Продовження роботи над текстом
Мухи літають всюди: залітають на помийниці, у вбиральні та інші місця, забруднюють там свої ніжки, хоботок і крила частинками нечистот. Потім, залітаючи до кімнати. Вони повзають по хлібу, цукру, овочах, фруктах, по обличчю і руках людей і всюди залишають масу мікробів та яєць глистів. Тепер ти зрозумів, чому обов'язково треба мити овочі і фрукти перед вживанням? І чому з брудними руками не можна сідати за стіл?
Сергійко мовчки кивнув головою і поспішив до умивальника.
4. Творча робота.
Допишіть кожне прислів'я, додайте своє речення. підкресліть «відоме» і «нове» в кожному реченні.
- Держи голову в холоді, а ноги... (в теплі)
- Як немає сили, то і ... (світ не милий)
- Бережи одяг, доки новий, а здоров'я - ... (доки молодий).
(Учні зачитують свої варіанти прислів'їв та додаткове речення).
ІV. Підбиття підсумків
- Яку цікаву інформацію ви сьогодні почули на уроці?
- Треба мити тільки овочі та фрукти, щоб уникнути мікробів?
- Як необхідно знаходити в реченні «відоме» і «нове»?
V. Домашнє завдання. (Складіть правила догляду за власним тілом, підкресліть «відоме» і «нове» в кожному реченні.).
Автор: Стецюк Тетяна Михайлівна, спеціаліст вищої категорії, Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10