"Відоме" й "нове" в реченнях тексту

Мета: розвивати логічне мислення учнів, навички аналізу мовного матеріалу; дати поняття про "відоме" і "нове", формувати вміння знаходити їх у реченнях і виділяти головне; виховувати культуру догляду за власним тілом, особистої гігієни.

Перебіг урок у

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання.

(Учні зачитують свої твори)

2. Бесіда

Чи важко було скласти власний текст? (Відповіді учнів: ні, не дуже, тому що було багато підказок)

Чий текст, на вашу думку, був кращий? Чому?

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Робота за міні-підручником.

Прочитайте завдання 8 в міні-підручнику. Спишіть текст. З'ясуйте в кожному реченні «відоме», підкресліть однією лінією та «нове», підкресліть хвилястою лінією.

У кожному реченні міститься певна інформація. Вам треба знайти «відоме» і «нове», відповідно їх підкреслити. (Учні відповідають, у разі необхідності учитель надає допомогу.)

Чому треба мити овочі та фрукти

Не встигла бабуся викласти з кошика запашні червонобокі яблука, а Сергійко - тут як тут! Відганяючи настирливу муху, вибрав найбільше і тільки хотів поласувати ним, коли Оксана, сестра-семикласниця, підняла крик:

Ти що робиш?! Яблука не помиті, і руки в тебе брудні!

Сергійко образився. Руки він учора з милом помив, і яблука - чисті.

А ти знаєш, скільки різноманітних мікробів - дрібнесеньких істот - живе навколо нас? І серед них такі, що викликають тяжкі захворювання. А мухи якраз і розносять цих мікробів, глянь, як стараються!

2.Фізхвилинка

3.Продовження роботи над текстом

Мухи літають всюди: залітають на помийниці, у вбиральні та інші місця, забруднюють там свої ніжки, хоботок і крила частинками нечистот. Потім, залітаючи до кімнати. Вони повзають по хлібу, цукру, овочах, фруктах, по обличчю і руках людей і всюди залишають масу мікробів та яєць глистів. Тепер ти зрозумів, чому обов'язково треба мити овочі і фрукти перед вживанням? І чому з брудними руками не  можна сідати за стіл?

Сергійко мовчки кивнув головою і поспішив до умивальника.

4. Творча робота.

Допишіть кожне прислів'я, додайте своє речення. підкресліть «відоме» і «нове» в кожному реченні.

  • Держи голову в холоді, а ноги... (в теплі)
  • Як немає сили, то і ... (світ не милий)
  • Бережи одяг, доки новий, а здоров'я - ... (доки молодий).

(Учні зачитують свої варіанти прислів'їв та додаткове речення).

ІV. Підбиття підсумків

  • Яку цікаву інформацію ви сьогодні почули на уроці?
  • Треба мити тільки овочі та фрукти, щоб уникнути мікробів?
  • Як необхідно знаходити в реченні «відоме» і «нове»?

V. Домашнє завдання. (Складіть правила догляду за власним тілом, підкресліть «відоме» і «нове» в кожному реченні.).

Автор: Стецюк Тетяна Михайлівна, спеціаліст вищої категорії, Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10