8671
Оцініть публікацію
2 з 5 на основі 2 оцінок

Тексти різних типів - розповідь, опис, роздум (повторення)

Мета: розвивати усне і писемне мовлення, образне мислення; поглибити знання учнів про типи мовлення, навчити розрізняти висловлювання різних типів мовлення, збагачувати словниковий запас, виховувати культуру відпочинку.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

(Учні зачитують свої правила)

2. Бесіда

Важливо дотримуватися цих правил? (Відповіді учнів: так, тому що від їх виконання залежить іноді людське життя)

Чи дотримуєтесь ви їх? (Не завжди)

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Робота в групах

Прочитайте завдання 11 в міні-підручнику.

  • І група. Текст-розповідь
  • ІІ група. Текст-опис
  • ІІІ група. Текст-роздум

Виконайте завдання.

Прочитайте тексти, визначте тему та основну думку висловлювань. Яке питання можна поставити до кожного тексту?

Текст1. Головне в загартуванні - поступовість. Почніть з малого. Вставайте рано, завжди в один і той самий час. обов'язково зробіть зарядку. Після зарядки розітріть тіло холодним мокрим рушником. З часом можна почати і обливання прохолодною водою.

Текст 2. Надворі буяє тепле літо. Зеленіють дерева, щебечуть пташки. Голубінь ставка кличе покупатися. Вода ставка така прозора, що бачиш своє відображення в ній.  Як же добре зануритись у її обійми!

Текст 3. Чи вмієш ти відпочивати? Не дивуйся: для того, щоб відпочинок пішов на користь, треба навчитися відпочивати правильно. Спробуй розв'язати таку задачу. У двох приятелів був день відпочинку. Один ліг на диван, дивився телевізор з ранку до вечора. А його товариш до обіду відкидав сніг, потім рубав дрова, а увечері пішов на ковзанку. Хто з них краще відпочив і набрався сил?

Відповіді спікерів груп. (Під час відповідей, за необхідністю учитель за допомогою інших груп коректує відповіді).

2. Опрацювання теоретичного матеріалу за міні-підручником

Розповідь учителя з опорою на міні-підручник та таблицю.

Назви типів мовлення

На які питання відповідають у висловлюванні

Про що говориться у висловлюванні

Будова висловлювання

Розповідь

Що робить особа або предмет?

Про події, про дії персонажів

Початок, розгортання, завершення дій

Опис

Який предмет, особа, дія?

Про ознаки предмета, особи, дії

Загальне враження, окремі деталі, ознаки

Роздум

Чому саме такими є предмет, особа чи дія?

Про причини ознак та дій

Тези (думка, яка доводиться або заперечується) , аргументи (докази), висновки


Фізхвилинка

3. Робота за міні-підручником.

Прочитайте текст, визначте тип мовлення, дайте відповіді на питання.

Уривок 1.Улітку в теплі, погожі дні намагайтеся більше бути на свіжому повітрі - в лісі, біля річки. Купайтеся, але не до посиніння. Загоряйте, але не перегрівайтеся на сонці. Грайте в м'яча, в інші рухливі ігри. Ходіть у походи. Пам'ятайте: сонце, повітря і вода - найвірніші ваші друзі.

  • До якого типу мовлення належить даний текст? Доведіть.
  • Випишіть дієслова, доберіть до них синоніми.
  • Які ще є найвірніші друзі людини?
  • Пригадайте і запишіть прислів'я та приказки про сонце, повітря і воду.

Уривок 2.. Спеціальними дослідженнями доведено, що загартовані дівчатка і хлопчики рідше застуджуються і хворіють, ніж незагартовані. Чому запитаєте? Тому що здорове тіло повинно фізично працювати. Якщо воно не працює, то - знесилюється. Загартовуйтесь, і ідіть сонцю і вітру назустріч!

  • До якого типу мовлення належить даний текст? Доведіть.
  • Знайдіть тезу, аргументи і докази
  • У чому,  на вашу думку,  тіло людини повинно працювати?

ІV.Підбиття підсумків

  • Які типи мовлення ми сьогодні повторили на уроці? Назвіть їхні особливості?
  • Які правила загартування вивчили?
  • Як необхідно відпочивати?

V. Домашнє завдання. Скласти зв'язне висловлювання за поданим початком.

Автор: Стецюк Тетяна Михайлівна, спеціаліст вищої категорії, Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10