Поняття про стилі мовлення, сфери їх уживання (повторення)
Мета: розвивати культуру усного і писемного мовлення, спілкування; поглибити знання учнів про стилі мовлення, сфери вживання кожного з них, навчити учнів розрізняти функціональні стилі; виховувати свідоме ставлення до власного здоров'я, бережливе ставлення до води.
"center">Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
(Учні зачитують тексти, вказують тип мовлення, доводять)
2. Бесіда
- Назвіть ознаки типів мовлення?
- Які питання можна задати до різних типів мовлення?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Колективна робота
Прочитайте текст. У чому помилковість висловлювання?
Вода - найпоширеніша речовина на Землі. Вона займає три чверті планети, точніше 71% поверхні Землі. Без води людина не проживе більше 10 днів. Дивовижно, але тіло людини теж на 70% складається з води.
Сину, принеси водички з криниці, бо вже ні вмитися, ні обід приготувати. Біжу, мамо, я скоро!
Покропив Сірий Вовк Івана-царевича мертвою водою - загоїлися рани, покропив живою - ожив царевич і став ще кращим, ніж був.
Усе, що відбувається в нашому організмі, пов'язане з водою. Вона супроводжує нас всюди з першої і до останньої миті нашого життя.
Учні відповідають.
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1.Слово вчителя
Різні висловлювання, навіть бездоганні у мовному плані, можуть істотно відрізнятися один від одного загальним колоритом і тоном викладу. Зумовлене це не тільки змістом висловлювань, але й комунікативною настановою автора, тим, з якою метою створено текст, яку функцію він покликаний виконати. Залежно від призначення тексту - спілкування, повідомлення чи впливу на адресата - добираються й мовні засоби, здатні забезпечити досягнення мети. Так виникають різновиди висловлювань, які обслуговують різні сторони суспільного життя. Їх називають стилями, а науку, що їх вивчає, - стилістикою.
Кожен стиль відрізняється від інших характерними для нього мовними засобами.
Для публіцистичного стилю, що покликаний формувати громадську думку, впливати на слухача або читача в соціально-політичному плані, найхарактернішим є вживання суспільно-політичної лексики.
Для наукового стилю (підстилі - науково-популярний і науково-навчальний), мета якого - виклад наукової інформації, найхарактернішими ознаками є вживання термінів, логічність, аргументованість викладу.
Для офіційно-ділового стилю характерна точність, повна відсутність емоційно забарвлених засобів, особлива (більша чи менша в різних жанрах) стандартність оформлення та розміщення частин тексту.
У розмовно-побутовому стилі вживаються мовні засоби з емоційним забарвленням, допускаються просторічна лексика, жаргонізми.
Відмінність художнього стилю полягає передусім в образності, емоційності мовлення, розрахованій на естетичний вплив на адресата. Із цією метою можуть вживатися засоби, властиві будь-якому стилю. Вибір мовних засобів залежить і від індивідуальних уподобань письменника.
2. Опрацювання теоретичного матеріалу за міні-підручником.
Розповідь учителя з опорою на міні-підручник та таблицю.
Назва стилю | Сфера застосування | Мета спілкування | Основні види висловлювань |
Розмовний | Побут, сімейні, дружні стосунки | Обмін інформацією, думками, встановлення стосунків | Діалоги, записки, особисті листи |
Науковий
| Наука, техніка, освіта | Виклад наукової інформації, пояснення явищ | Виступи, доповіді, лекції, монографії, підручники |
Офіційно-діловий
| Офіційні стосунки | Регулювання стосунків між людьми, підприємствами, установами | Договори, угоди, постанови, закони, ділові папери |
Публіцистичний
| Суспільне життя | Формування ставлення людей до суспільно важливих справ | Виступи, доповіді, лекції, статті, брошури |
Художній
| Мистецтво слова (фольклор, художня література) | Естетичний вплив через образне відтворення дійсності | Оповідання, повісті, романи, п'єси, вірші, казки, легенди тощо |
Церковний | Церква, релігія | Регулювання стосунків між людьми та церквою | Молитви, проповіді тощо |
До яких стилів належать дані уривки. Свою думку обґрунтуйте, спираючись на таблицю.
3. Фізхвилинка
4. Робота за міні-підручником. Прочитайте подані уривки та заповніть таблицю
Текст | Стиль | Обставини мовлення | Стильові ознаки | Мовні засоби |
Текст 1 |
|
|
|
|
Текст 2 |
|
|
|
|
Текст 3 |
|
|
|
|
Текст 1. Вибирай, що тобі до душі, не гаючи часу. Мабуть, не хочеш бути схожим на тих лежнів, що човгають ногами, як старезні діди, не можуть висидіти й десяти хвилин , щоб не підпертися рукою
Текст 2. Треба привчати свій організм не боятися холоду. Для цього і влітку, і взимку роби зарядку в самих трусах.
Текст 3. - Я хочу бути сильним, - якось сказав Славко. - Для цього мені треба багато їсти.
- Ти, мабуть, переплутав. Для того, щоб бути сильним, необхідно щодня робити зарядку, їсти здорову їжу, дотримуватися режиму дня, - відповів Андрій.
- Так всього багато треба? - здивувався Славко, - я вже не хочу бути сильним.
- Ні, це добре, що ти захотів бути ним, запевнив Андрій, - я тобі допоможу.
V. Домашнє завдання. 12. Скласти розповідний текст художнього стилю за темою «У воді - людське життя».
Автор: Стецюк Тетяна Михайлівна, спеціаліст вищої категорії, Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10