Урок-турнір - узагальнення вивченого про фразеологізми
Нема мудріших,
ніж народ, учителів.
У нього кожне слово
Це перлина...
М. Рильський
Мета уроку: поглибити й узагальнити знання учнів з даної теми; навчитися пояснювати значення фразеологізмів і доречно їх уживати; розвивати спос
тережливість, логічне мислення, уміння аналізувати, узагальнювати; виховувати повагу до слова, підтримувати інтерес до вивчення рідної мови.Тип уроку: узагальнення та закріплення навчальної інформації (ігрове навчання).
Урок-турнір (можна використати для додаткових чи факультативних занять, а також у позакласній роботі. Підбір вправ дає можливість використати інтерактивні методи навчання: «мозковий штурм», роботу в парах, роботу в малих групах та ін.).
І. Організаційний момент
Повідомлення про порядок і проведення мовознавчої гри:
- дві команди гравців, які у свою чергу поділяються на підгрупи в залежності від складності чи накопичення завдань;
- гра складається із 12-ти завдань.
ІІ. Повідомлення теми, мети, очікування навчальних результатів, мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Ви знаєте, я сьогодні зайшла до кабінету і на столі побачила телеграму. Нас запрошують у країну Фразеологію, там відбудеться турнір на кращого знавця рідної мови. Я вважаю, що нам не треба відмовлятися, правда? Переможці будуть відзначені. Отож почнемо.
ІІІ. Застосування учнями навчальної інформації в нестандартних умовах
1-й раунд. Розминка
- Що вивчає фразеологія?
- Що таке фразеологізм?
- Чим фразеологізми відрізняються від однозвучного з ним вільного словосполучення?
- Які за походженням фразеологізми наявні в українській мові?
- Яка роль фразеологізмів у мовленні?
- Якими членами речення можуть бути фразеологізми?
(О. Глазова, Ю. Кузнєцов. Рідна мова. 5 клас, с. 247. Тут і надалі завдання подані за згаданим підручником.)
2-й раунд. «Латка на фразеологізм»
Доповнити поданими «латками» слова, щоб отримати фразеологізм (завдання для двох груп на швидкість).
1. «Латка»: ніс, язик, окор, вухо, губа, зуб
тримати ... за вітром; на ... нічого покласти; і за ... не свербить; робити з ... халяву; хоч в ... стрель;
2. «Латка»: кіт, кінь, курка, свиня, собака, коза
гарна як ... в дощ; носиться як ... з яйцем; нагадати ... смерть; як ... на плакав; пише як ... лапою.
3-й раунд. «Розумній голові досить два слова» (для двох груп)
Дібрати фразеологічне порівняння.
1. Бити як (Сидорову козу);
2. Упав як (сніг на голову)
Автор: Самсонова Тетяна Дмитрівна