786
Оцініть публікацію

Стаття «Використання інноваційних технологій на уроках теоретичного навчання як умова ефективної підготовки кваліфікованих робітників і молодших спеціалістів»

В умовах розбудови незалежної держави особливе місце і значення належить освіті. Процес реформування профтехосвіти характеризується пошуками таких педагогічних технологій, які б максимально сприяли формуванню соціально активної, творчої особистості.

Зараз відбувається дуже швидкий розвиток будівельної індустрії. Швидко з'являються нові технології та матеріали. Навіть в умовах світової кризи, темпи і обсяги будівництва нових будівель і споруд майже не зменшилися. Але конкуренція на ринку праці будівельників стала біль гострою. Тому ще більшої гостроти набуває питання підготовки в нашому училищі дійсно конкуренто спроможних кадрів.

Спеціалістів, що не тільки будуть володіти класичними технологіями будівництва, а зможуть при необхідності швидко перестроїтися на нове. Для цього я, як викладач повинен прикласти максимум зусиль при вихованні і при формуванні знань та навичок у наших учнів, формувати в них творчий потенціал, бажання самостійно отримувати знання і використовувати їх на практиці.

З огляду на важливість і актуальність поставлених завдань, я вибрав для себе проблему: "Компетентністна спрямованість через деференційний та індивідуальний підхід, на уроках теоретичного навчання зі спеціальних предметів."

За час роботи в училищі я зрозумів, що автоматичне викладання інформації на уроках, на сьогоднішній день, немає сенсу. Необхідно створити таку ситуацію, при якій учні самостійно будуть вирішувати проблемні питання опираючись на засвоєні знання або засвоюючи знання на уроці.

Основний принцип, якого дотримуюсь в роботі з учнями: навчання і виховання – складові єдиного процесу, формування висококваліфікованого робітника. Як викладач постійно працюю над удосконаленням своєї педагогічної майстерності, беру активну участь в засіданнях циклової комісії, виступаю на педагогічних читаннях, школі активних форм і методів навчання, місячники з інтегрованих професій.

Впроваджуючи активні та інтерактивні методи навчання, віддаю перевагу тим, які дозволяють в повній мірі донести до учнів зміст навчальної інформації, активізувати їх пізнавальну діяльність, реалізувати проблемно-розвиваючий, творчий характер навчання. Впровадження диференційного та індивідуального навчання як засобу активізації пізнавальної діяльності учнів, визначають моє педагогічне кредо:

"Учень – це не посудина,
яку потрібно наповнювати,
а факел, який треба запалити"
К. Ушинський

Враховуючи рівень підготовки учнів, які поступають в наше училище, я намагаюсь не тільки подати інформацію, а й привити звичку до самостійної роботи з спеціальною літературою. Особливо це стає актуальним коли учні переходять на ІІ ступень навчання в групи 4-го, 5-го курсу.

Наприклад, під час виконання курсових робіт з предмету "Будівельні конструкції" учні самостійно, за допомогою каталогів, вибирають необхідні залізобетонні конструкції, приймають об'ємно - планувальне рішення будівлі тощо. При виконанні розрахунково-графічних робіт, учні користуючись робочими кресленнями реально існуючих будівель визначають обсяг робіт. В другій роботі вони на основі цих обсягів складають локальний кошторис використовуючи ДБН, РЕСН та інші нормативні документи.

Основним джерелом інформації я вважаю підручник, але широко використовую і інші джерела: технічні журнали, спеціальна література по будівництву, СНіПи, Інтернет, телевізійні спеціалізовані передачі та багато іншого.

На уроках спеціальної технології використовую різні форми роботи – індивідуальну, парну, групову в залежності від проблеми яка поставлена на уроці.

Головним на уроці, вважаю, щоб в процесі навчання було задіяно, як найбільша кількість учнів.

Дуже велике значення для якісного проведення уроку має комплексно – методичне забезпечення. Без нього неможливо досягти будь якої активізації учнів на уроці. Багато уваги приділяю також вихованню в процесі викладання предмету. Намагаюсь сформувати в учнів активну громадську позицію, дисциплінованість, відповідальність та інше.

За висловом В. Сухомлинського: "Всі наші задуми, пошуки перетворюються на порох на мертву мумію, якщо не має дитячого бажання вчитися". Цей вислів допоміг мені, зрозуміти, що потрібно глибоко вивчати методику викладання, знайомитися із новітніми педагогічними технологіями.

Спочатку ознайомився з досвідом своїх колег, потім опрацював методичні настанови обласного управління щодо проведення сучасних уроків, спеціальну педагогічну літературу. І дійсно, самостійні думки виникають тільки із "самостійно отриманих знань", як сказав великий педагог К. Ушинський. Тому основною метою своєї педагогічної праці вважаю допомогу кожному учневі певною мірою реалізувати свої здібності, виховувати та прищеплювати любов до предмету до обраної професії.

В своїй роботі уникаю будь-якого бюрократизму, звожу до мінімуму контролюючі функції, натомість привожу їх у площину співпраці, взаємодопомоги, створюю в учнівському колективі клімат, що сприяє повному взаєморозумінню, дружній підтримці один одного. Самокритично оцінюю свою діяльність, свої результати, намагаюсь швидко адаптуватись до інноваційних процесів, що з’являються в педагогічній науці, в будівництві, впроваджую їх у навчально-виховний процес.

Зацікавив мене зміст інновацій тим, що це є змістом оптимізація і інтенсифікація навчального процесу через новітні технології будівництва.

Мета впровадження інновацій:

  • побудова навчального процесу на основі закономірностей і принципів навчання, осмислення, наукове обґрунтування вибору найкращого для конкретних умов варіанту побудови уроку і навчального процесу в цілому;
  • підвищення якості підготовки мулярів, монтажників, молодших спеціалістів, їх адаптація до сучасних умов виробництва;
  • поліпшення матеріально-технічного і навчально-методичного забезпечення професії (предмету).
  • На мою думку, результативністю впровадження нових виробничих технологій в професійно-теоретичну підготовку мулярів, монтажників, молодших спеціалістів:
  • учні І курсу адаптуються до умов виробництва;
  • рівень підготовки кваліфікованих робітників на належному рівні (не має нарікань з боку роботодавців на підготовку учнів);
  • поповнюється комплексно-методичне забезпечення професій (кабінетів);
  • зростає рівень успішності в групі
  • налагоджено зв’язок з підприємствами, приватними особами;
  • оновлюється методика проведення уроків (мультимедійна система, ТСО);
  • спостерігається ріст професійної майстерності викладача;
  • збільшується щорічно кількість учнів, які після закінчення І ступеню навчання, продовжують навчатись на ІІ ступені у групах ВПУ. Залишаються працювати в училищі майстрами виробничого навчання;
  • йде потужний пошук по всіх ключових параметрах нових форм роботи з учнями з обраних професій.

Нині важливо не тільки дати учням міцні знання і навички з технічних предметів, а й розвинути їхнє мислення, зацікавити вивченням спеціальних предметів, привчати працювати самостійно, щоб закінчивши вище професійне училище № 17, вони могли самостійно підвищувати свою кваліфікацію в майбутній трудовій діяльності.