1754
Оцініть публікацію

Про що розповість хобі підлітка. Психологічний аналіз

Хобі, захоплення - важлива частина життя людини. Настільки важлива, що одне з перших питань, яке задасть Вам англієць при знайомстві, буде "Яке у Вас хобі?". Хобі –це життєве захоплення людини (тимчасове, або постійне), яким їй хочеться займатися, не шкодуючи часу і сил. Значить хобі нам може роз повісти про те, до чого тягне людину, які в неї "таргани в голові" і навіть про те, які в людини найважливіші проблеми в даний момент.

Хобі в дорослих можуть бути, а може їх і не бути. Для підліткового віку захоплення це характерна риса. Підлітковий вік без захоплення подібний до дитинства без гри.

Захоплення у підлітків і різноманітні, і відносно обмежені. Хокей і футбол, мотоспорт и автомобілі, поп-музика. Але поряд з ними зустрічаються найнеочікуваніші хобі. Виділені такі типи захоплень:

Інтелектуально-естетичні захоплення - пов’язані з глибоким інтересом до любимої справи (музики, малювання, радіотехніки, історії або до розведення квітів, птахів, риб і т. д.).

До цієї ж групи відносяться і любителі постійно що-небудь винаходити або конструювати. Часто подібні заняття для інших, особливо старших, здаються непотрібними і дивними. Однак для самого підлітка вони надзвичайно цікаві та важливі; йому, байдуже, як до цього ставляться інші. Поглинуті захоплюючою для них справою, підлітки іноді запускають навчання і інші справи і майже весь час віддають улюбленій справі.

Цей вид захоплень найбільш властивий інтровертованим підліткам. Вони дуже часто демонструють зовнішню байдужість до оточуючих людей, погано розуміють стан інших, їх почуття. Дуже стримано, холодно відноситься до інших людей, навіть до близьких. Занурюються в себе, про свої переживання не розповідають, хоча їм характерна велика вразливість. Їх дуже важко зрозуміти оточуючим, особливо однолітками, їх, як правило, не дуже люблять.

Тілесно-мануальні - пов’язані з намірами укріпити свою силу, витривалість, спритність. Сюди відносяться заняття різноманітними видами спорту (наприклад карате (або інші види єдиноборств), яке стало модним серед підлітків не тільки хлопців, але й дівчат) а також прагнення навчитися що не будь майструвати, вишивати, їздити на велосипеді, мотоциклі або автомобілі. Але всі ці захоплення, можна віднести до даного типу, якщо за ними стоїть бажання розвинути певні фізичні якості, оволодіти певними вміннями і т. п.

Задоволення часто доставляє не стільки сам процес занять, скільки досягнуті результати. До тілесно-мануальних захоплень особливо схильні сензитивні підлітки, у яких ці захоплення тісно переплітаються з реакцією гіперкомпенсації. Вони характеризуються високою чутливістю до всього: і те що втішає, і те, що засмучує. Такі підлітки не люблять великих компаній, веселих ігор. Найчастіше вони сором’язливі і несміливі при сторонніх, а відкритими і товариськими вони бувають тільки з добре знайомими людьми. Віддають перевагу спілкуванню з малюками і дорослими, чим з ровесниками. Дуже слухняні і прив’язані до батьків. Дуже рано формується почуття відповідальності, високі моральні вимоги до себе й оточуючих.

Накопичувальні захоплення — це насамперед колекціонування у всіх його видах. Враховуючи, що люба колекція, досягаючи значної величини, набуває певної матеріальної цінності, можна припустити, що в основі цього захоплення лежить схильність до накопичення матеріальних благ. Стійкий потяг до колекціонування часто поєднується з особливою прискіпливістю та акуратністю. Найяскравіші випадки належать епілептоїдним підліткам. Вони дуже часто плачуть, особливо в ранньому віці. Такі діти люблять мучити тварин, ображати меншого, в компаніях дітей поводять себе як диктатори. Їх риси - жорстокість, власність, егоїзм.

Егоцентричні захоплення — всілякі заняття, показна сторона яких дозволяє опинитися в центрі уваги оточуючих. Частіше за все це художня самодіяльність, особливо модні її форми — участь в аматорських естрадних ансамблях насамперед, іноді спортивні змагання — все, що дає можливість публічних виступів, зосередження на собі загальної уваги.

Сюди ж може відноситись захоплення екстравагантним одягом. Звичайно, все це буде суттєво відрізнятися мотивами. Однак всі ці заняття мають на меті — демонстрацію своїх успіхів, привернення уваги оригінальністю своїх захоплень, бажання піднестись в очах оточуючих, вислуховувати у свою адресу захоплення і похвалу. Найбільш сприяють цьому істероїдні риси характеру.

Азартні захоплення — картярські ігри, ставки на хокейних та футбольних матчах, різноманітні парі на гроші, захоплення грою на ігрових автоматах і т. п. Види захоплень можуть змінюватись, але кожне з них керується азартом. Цей рід захоплень найчастіше зустрічається в епілептоїдних та гіпертимних підлітків.

Такі підлітки вирізняються добрим й навіть підвищеним настроєм, енергією, спрямованістю до неформального лідерства. Почуття нового в них поєднується з нестійкістю інтересів, а спілкування з нерозбірливістю у виборі знайомств. Вони схильні переоцінювати свої можливості, та їх викривають надмірно оптимістичні плани на майбутнє. Завдяки жазі діяльності, вони зазвичай досягають успіху. Вони здатні говорити, не зупиняючись, особливо коли їх слухають. Але їх оптимістичний настрій та жага новизни таять у собі ту небезпеку (особливо якщо ці риси виражені яскраво), що такі люди легко можуть пройти повз подій, до яких потрібно віднестись серйозно.

Бувають моменти, коли вони втрачають відчуття обов'язку, легко ставлять на карту авторитет та своє ім'я. Інколи жага діяльності може перетворитися у них в безплідне марнотратство самого себе, пусте прожектерство (вони беруться за багато, але не доводять нічого до кінця.

Інформативно-комунікативні захоплення проявляються в прагненні отримання нової легкої інформації, яка не потребує ніякої критичної інтелектуальної обробки, а також потребою великої кількості поверхових контактів, які дозволяють цією інформацією обмінюватися. Багатогодинні порожні розмови із випадковими приятелями, детективно-пригодницькі фільми, рідше книги того ж змісту, багато годин перед телевізором – зміст цього роду захоплень. Контактам и знайомствам віддається перевага таким же легким, як і сама інформація.

Все засвоюється на надзвичайно поверховому рівні і головним чином для того, щоб відразу ж передати іншим. Отримані відомості легко забуваються, в їх зміст не вникають і висновків з них не робиться. Все це можна було б вважати на захопленням, а лише манерою поведінки, формою спілкування і т. п. Але все це займає час і місце захоплень і справедливо було б вважати їх як самий примітивний їх рівень. Зазвичай, якщо сам підліток говорить, що у нього ніяких захоплень немає, то мова йде насправді про подібне інформативно-комунікативне хобі. Цей рід захоплень найбільш властивий нестійким і конформним підліткам.

Вони пливуть за течією. Таких підлітків дуже притягають розваги, ледарство, святковість. Відсутні будь-які серйозні в тому числі професійні інтереси, майже зовсім не думають про майбутнє

Одне й теж захоплення може ґрунтуватися на неоднакових прагненнях, тобто відноситись до різних типів хобі. Наприклад, заняття музикою може слугувати задоволенню естетичної потреби або егоцентричного бажання привернути до себе увагу, "виділитися" серед оточення, або навіть просто бути одним із мануальних хобі, коли бажання бренькати на гітарі народжується так, як навчитися плавати, їздити на велосипеді або водити автомобіль. Все це також можна сказати про багато видів спорту, про заняття іноземними мовами і ін. Навіть колекціонування не завжди є накопичувальним хобі.

Хобі у підлітків можуть лежати в основі порушень поведінки. Це відбувається або через надмірну інтенсивність хобі, коли ради нього запускається навчання, робота, всі справи і навіть ставиться в небезпеку власне благополуччя, або через незвичайність, дивність і навіть асоціального змісту захоплень.

Список використаної літератури

1. В. В. Шпалинський, Л. В. Морозов - Введение в современную психологию личности и коллектива. - Харків: Гуманітарна академія, 1995.

2. О. І. Бондарчук, Л. І. Бондарчук - Навч. видання/ Основи психології і педагогіки. Курс лекцій. 3-тє видання, стереотипне (рос. мовою). - Київ: МАУП, 2002.

3. Д. Я. Райгородский (редактор-составитель) - Психология и психоанализ характера. Хрестоматия по психологии и типологии характеров. - Самара: Издат. дом "Бахрах-М", 2002.

4. А. В. Семенова, Р. С. Гурін, Т. Ю. Осипова - Основи психології і педагогіки: Навч. посіб. - Київ: Знання, 2006.

5. В. С. Лозниця - Основи психології та педагогіки: Навч. посібник. - Київ: КНЕУ, 2001.