473
Оцініть публікацію

Педагогічне навчання батьків із питань імунопрофілактики та збереження здоров’я дітей різних вікових груп

Актуальність статті передбачає пропаганду здорового способу життя дітей та молоді, через проведення батьківських лекторіїв, конференцій, тренінгів, "круглих столів", лекцій, практичних занять для батьків та учнівської молоді.

Завдання:

  • Охарактеризувати стан здо ров’я дітей та підлітків України, повідомити шляхи вирішення цієї проблема завдяки співпраці вчителів та батьків;
  • Допомогти усвідомити, що кожна людина повинна дбайливо ставитися до власного здоров’я як головної умови реалізації свого творчого, соціального, інтелектуального, природного та фізичного потенціалу;
  • Особливу увагу зосередити на громадянську відповідальність за власне здоров’я та здоровий спосіб неповнолітніх;
  • Вести роз’яснювальну роботу щодо зміцнення імунітету та необхідності своєчасних щеплень;
  • Пов’язати стан здоров’я людини з різними сферами її життєдіяльності (здоров’я і навчання, здоров’я і праця, здоров’я і сім’я) та з довго тривалістю життя.

Ключові слова: здоровий спосіб життя, профілактика шкідливих звичок, імунітет, імунопрофілактика, загартування, режим дня, психічна культура, вікові категорії, нервова система дитини, щеплення.

Кожна шоста людина на землі – це підліток. Рішення, які прийматимуть у майбутньому ці молоді люди, щоб зробити навколишній світ, життя людей кращими, залежить сьогодні від тісної співпраці учителів та батьків. Щоб зберегти здобуте і продовжити рух вперед, кожна дитина повинна розуміти закономірності природи, вчитися бути здоровою. Здоров’я людини, тривалість її життя, творче довголіття залежить від неї самої. Відомо, що понад 50% смертності людей припадає на десять найбільш поширених хвороб, які зумовлені шкідливими звичками: тютюнопалінням, вживанням алкоголю, наркотиків, переїданням, стресами тощо.

Поширюються інфекційні хвороби: ВІЛ/СНІД, туберкульоз. Шкідливі звички послаблюють імунну систему організму, зумовлюють численні захворювання в тому числі і серед дівчат – підлітків. Дівчата, жінки – це берегині, продовжувачі роду, а пристрасні молоді курці та ті, що вживають алкогольні напої, не можуть народити здорових дітей. В Україні спостерігається високий рівень вживання алкоголю підлітками та учнівською молоддю.

Зростає обсяг споживання найпоширеніших міцних, енергетичних та слабоалкогольних напоїв, пива тощо. Розвиток нових економічних відносин, нав’язлива реклама, відносно доступні ціни, легкість придбання та різноманітність асортименту алкогольних виробів роблять їх привабливими для молоді. Молодшає і вік "знайомства" з алкогольними та тютюновими виробами. Початок вживання пива на досить ранній вік (діти 12 – 13 років), а міцних напоїв – на 14 років. Більше 90% неповнолітніх хлопців та дівчат вже мають "досвід знайомства" з алкоголем. В уявленні багатьох із них куріння, вживання алкогольних напоїв є ознакою стильного життя, що стимулює бажання "йти в ногу" з часом.

Провідною ідеєю спадщини В. О. Сухомлинського є виховання здорового, фізично розвинутого громадянина. Педагог приділяв увагу не тільки режиму дня, загартовуванню організму, зміні фізичної та розумової діяльностей, різноманітним видам спорту, спілкуванню з природою, але й психічній культурі дитини. "Рождение мужчины. Рождение женщины", "Физическая культура", "Режим питания, труда и отдыха", "Берегите нервную систему ребёнка", "Психическая культура" - ось далеко не повний перелік розділів книги "Рождение гражданина".

Саме ці прописні істини великого педагога учитель повинен закласти в душі батьків та дітей. Саме виховання відповідального ставлення до свого здоров’я допоможе підлітку в майбутньому. "Хорошее здоровье, ощущение полноты, неистощимости физических сил – важнейший источник жизнерадостного мировосприятия, оптимизма, готовности преодолеть любые трудности", - писав В. О. Сухомлинський.

В зв’язку з екологічно – забрудненим навколишнім середовищем (після аварії на Чорнобильській атомній електростанції) в країні відмічається послаблення у значної кількості людей активності імунної системи і, як результат, - збільшення частоти інфекційних захворювань. Організація та проведення заходів з імунопрофілактики передбачає формуванню у батьків про імунітет та шляхи зміцнення імунітету, збереження здоров’я дитини. З давніх-давен людство страждає через біди, які спричиняють інфекційні хвороби.

Від чуми, віспи, холери, черевного тифу, кору в минулому помирало багато народів, А епідемія чуми у ХІХ столітті продовжувалась 50 років. Ще недавно дифтерія була одним із найбільш розповсюджених тяжких дитячих захворювань, яке забирало тисячі дитячих життів. Пандемія грипу 1918 – 1919 років забрала більше життів, ніж перша світова війна.

Тепер відомо. Що імунітет – (від латинської immunitos –звільнення від чого – небудь) – це комплекс фізіологічних факторів, які перешкоджають розмноженню мікробів та дії їх на організм. Імунітет може бути вродженим і набутим. Вроджений імунітет залежить від притаманних людському чи тваринному організму властивостей, які придбані ним в процесі довгого еволюційного розвитку.

Правильно було б його назвати видовим імунітетом. Завдяки видовому імунітету людина несприятлива до ряду захворювань, які вражають тварин – чума собак, куряча холера, чума великої рогатої худоби, і навпаки, - тварини не хворіють у звичайних умовах черевним тифом, поліомієлітом, кором та іншими інфекційними захворюваннями, до яких сприятлива людина.

Наявність видового імунітету висока і зберігається протягом усього життя. Він значно сильніший, ніж всі види придбаного імунітету. Набутий імунітет виробляється протягом усього життя, або після перенесення інфекційного захворювання (природний набутий імунітет), або після вакцинації (штучний набутий імунітет). Вченими створено вакцини для профілактики захворюванню віспою, чумою, туберкульозом, дифтерією, кором, правцем, поліомієлітом, бруцельозом та іншими захворюваннями.

Захистом людей від інфекційних хвороб шляхом проведення щеплень займається імунопрофілактика. Починати роботу з означеного питання треба за трьома напрямками: організація праці та відпочинку дитини в сім’ї; спілкування батьків з дітьми; спільна діяльність педагогів, батьків та дітей. "Воспитание должно способствовать исцелению человека, избавлению его от недугов" - зазначав В. О. Сухомлинський.

Організацію освіченості батьків з проблеми виховання мотивації підлітків до здорового способу життя доцільно здійснювати через: батьківські збори, лекторії, бесіди, дискусії, круглі столи, педагогічні практикуми, консультації, проведення вечорів запитань і відповідей, відкритих виховних заходів спільно з педагогами, батьками та дітьми, перегляд та обговорення відеофільмів, телепередач, Інтернет – роликів, індивідуальних консультацій, зустрічей з лікарями, юристами, психологами, випуск стіннівок.

Для медико-педагогічного навчання батьків бажано підбирати теми занять з актуальних питань збереження здоров’я, організації сімейного виховання та формування навичок здорового способу життя дітей та підлітків, висвітлювати питання впливу сімейних традицій, способу життя на здоров’я дітей.

Звертаючись до педагогічної спадщини В. Сухомлинського, вражаючими є запропоновані бесіди з батьками: "…каким физическим трудом заниматься підросткам утром, перед завтраком, и днём, после обеда; какой пищей должны питаться підростки, как распределять еду". Педагог рассказывал "… как правильно душать во время отдыха, работы, ходьбы, классных занятий. Учил делать дыхательные упражнения". Батьки мають усвідомити, що для зміцнення імунітету дітей важливе значення має фізична культура, відпочинок на свіжому повітрі, рухливі вправи, прогулянки в парку, біля річки, в лісі. В. О. Сухомлинський рекомендував загартовувати дитячий організм.

Влітку – сон на свіжому повітрі, турпоходи, взимку катання на лижах та ковзанах, обов’язково приймати водні процедури у вигляді обтирань, обмивання, душу, купання. Купання у водоймах є найсприятливішим способом загартування. "Единство физической и духовной сфер особенно важно, когда в подростках рождается мужчина и женщина. Чувство собственного достоинства, уважения к себе, которое играет исключительную роль в формировании чистых, благородных морально – эстетических отношений, формируется тогда, когда человек постоянно открывает в другом человеке что- то красивое, морально целое. Лишь при этом условии человек переживает желание быть лучше". Значними навантаженнями на здоров’я дітей є тривалий за часом перегляд телевізійних передач та захоплення комп’ютерними іграми.

Діти повинні усвідомлювати, що тривале зорове напруження, погане освітлення, недотримання правил збереження гарного зору – основні причини розвитку хвороб очей. Одним із основних аспектів формування здорового способу життя є гігієнічне навчання та виховання. Батькам необхідно добре пам’ятати, що найголовніше – зміцнення імунітету дитини від дня її народження. Сповідування принципів здорового способу життя, бажання жити в гармонії з людьми та навколишнім середовищем, уміння створювати собі та іншим добрий настрій, посміхатися і виявляти турботу до навколишніх – все це разом буде чудовим профілактичним засобом від небезпечних хвороб.

Тематика занять з батьками

  • Закони України про відповідальність батьків за виховання дітей.
  • Наркоманія – тяжке захворювання. Причини виникнення, процес лікування, наслідки.
  • Чи треба родині знати про друзів своєї дитини?
  • Репродуктивне та статеве здоров’я підлітків.
  • пияцтво руйнує сім’ю.
  • Роль родини у вихованні здорового громадянина.
  • Спільна діяльність школи та родини щодо формування в учнів потреби у самоосвіті, інтелектуальному, духовному та фізичному розвитку.
  • Виховання гігієнічних навичнів у сім’ї.
  • Про родинну демократію.
  • Роль родини в організації дозвілля дитини.
  • Про виховання правдивості та чесності.
  • Режим дня – необхідна і важлива умова виховання.

Література

  1. В. А. Сухомлинский. Сердце отдаю детям. Рождение гражданина. Письма к сыну. - К.: "Радянська школа" 1985 – 557с.
  2. Указ Президента України "Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадянина від27 квітня 1999 р, №4456/99. – Урядовий кур’єр, 11.05. 99р., №26.
  3. Концепція позакласної виховної роботи загальноосвітньої школи // Радянська школа. - № 6, 1996р.
  4. С. В. Ковальов. Психологія сучасної сім’ї. – М.: Просвещение, 1985.
  5. В. Гебель, М. Геклер. Ребёнок от младенчества к совершеннолетию: Кн. для родителей, педагогов и врачей. – М., 1996.
  6. Т. С. Гурлєва. Дівчинка – підліток: проблеми віку і профілактика важковиховуваності: Метод. Посібник. – К.: ІЗМН, 1997.
  7. С. В. Кириленко, Н. І. Косарєва. Книга класного керівника. Нормативні документи міністерства освіти і науки України. Додаткові матеріали для організації діяльності класного колективу. – Х.: Торсінг плюс. 2005.
  8. В. Д. Володин., Н. Н., Иванец., Пемтас В. Е. Профилактика наркомании. Профилактика заболеваний и укрепление здоровья. – 1999.
  9. К. Г. Гаркава Знову про здоров’я наших дітей. // Почат. Освіта. 2001. – № 19.
  10. Проблеми наркоманії, ВІЛ – інфекції та ЗПСШ в Україні. Інформаційний вісник. №1., 2001.
  11. А. Г. Рахманова., Н. А. Чайка. ВИЧ / СПИД: сегодня это должен знать каждый. – Canada AIDS Russia Projekt, 1998.
  12. Формування навичок здорового способу життя в дітей та підлітків: навч. Посіб. За ред.. В. Г. Панка. – К.: Ніка – Центр, 2002.
  13. С. Панютова. Мне не всё равно, а тебе? Відкритий урок: розробки, технології, досвід. Тов. "Видавництво "Плеяди"., №4., 2012.
  14. Д. В. Варивончик. Девіантна поведінка підлітків та ризик соціальних захворювань / сучасні методи залучення до здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок та захворювань у дітей та підлітків.
  15. Формування здорового способу життя молоді: проблеми і перспективи. О. Яременко, О. Балакірєва, Вакуленко та ін.. – К.: Український інститут соціальних досліджень, 2000.