727
Оцініть публікацію

Організація дозвілля першокласників у школі

Дитинство – це дивовижний час людського життя! Воно буває раз і не повторюється ніколи. У дивовижній країні дитинство немає негараздів і світ навколо сповнений фарб, все нудне і сіре стає яскравим, барвистим і цікавим.

Вступ до школи докорінно змінює становище дитини, вона відкриває у собі цілий новий світ. Навчання стає основним провідним видом діяльності. Тому обстановка в шкільному закладі мусить бути максимально правильною. Це дозволить пом’якшити перехід із світу дитячого садочка у світ, поки що чужий для дитини, світ соціуму, який допоможе її надалі у розвитку.

Почуття довіри до людей, психологічне входження у світ предметів людської культури, розвиток екологічної свідомості, рефлексивні здібності і вміння користуватися знаками – важливі людські досягнення, які проявляються в дитині в попередніх видах діяльності і повинні продовжувати свій розвиток в умовах навчальної діяльності.

Шестирічна дитина має своєрідні фізіологічні та психологічні особливості, які повинні враховуватися при організації ефективного освітнього середовища. У школі для шестирічок, їх нормального фізичного і психологічного самопочуття необхідна така організація ігор і навчання, яка приносить їм радість буття і дасть життєво стверджувальну перспективу.

У школі зростає навантаження на організм дитини, особливо в молодших класах. Виникає необхідність засвоєння та переробки великої кількості інформації, а також підвищується напруження організму. Діти менше рухаються, більше сидять, як наслідок виникає дефіцит м’язової діяльності. Це призводить до порушення постави, зору, підвищення артеріального тиску, накопичення ваги.

Однією з найсуттєвіших проблем стає створення для першокласників ігрової кімнати. Дитина перебуваючи в стінах школи, повинна повністю задовольнити потребу в грі.

Ігрова діяльність – це вільна, самостійна діяльність, що здійснюється за власної ініціативи дитини, вона вільна від обов’язків перед дорослими. Гра є найприроднішою та найпривабливішою діяльністю для молодших школярів. Вона дає можливість вступати дітям у вільні контакти із друзями, об’єднуватися в групи за інтересами, а спілкування з учителем набуває невимушеного характеру.

Діти грають разом, а відтак розподіляють обов’язки, приймають спеціальні рішення, відстоюють свою думку, отримують свій перший досвід співіснування в суспільстві.

Ігрова діяльність, організована під час перерви, ігрові моменти на уроці дають дитині відчуття свободи при виборі гри і можливість розрядки під час уроку.

Шкільна перерва ховає в собі не менше проблем, ніж урок. Від того наскільки глибоко діти зможуть переключитися з навчальної діяльності на другу – динамічну, ігрову, залежить знімання фізичного і розумового напруження, підвищення емоційного тонусу організму, залежить збереження працездатності на уроках і здоров’я дитини в цілому. Перерви у першокласників кожного дня займають певний час. Суть організації перерви заключається у створенні комфортного ігрового середовища.

Доцільно для першокласників у школі облаштувати класні кімнати, ігрову та спальну кімнати для денного відпочинку. У класних кімнатах шестирічкам створюються необхідні умови для успішного і комфортного навчання з дотриманням усіх санітарно – гігієнічних умов.

Облаштована ігрова кімната дає можливість першокласникам гратися, бути як вдома, сісти на килимок на якому діти можуть розміщатися з іграшками, створюючи ігрові ситуації. У цій кімнаті під час перерви їх чекають скакалки і кеглі, веселі картинки, яскраві дитячі книжки та журнали, дошка з кольоровою крейдою, шахи, шашки, ігрові будівельні матеріали.

У приміщенні треба виділити місце для зберігання ігрового матеріалу, іграшок, атрибутів для сюжетно – рольових ігор. У шафах розміщуються ящики, коробки, в яких поступово накопичуються атрибути для сюжетно – рольових ігор за темами ("школа", "поліклініка", "пошта", "дорожній рух", "супермаркет" та інш.). Ящики виготовлені у відповідності з розміром і кількістю атрибутів, маркіруються емблемами ігор. Для ігор є елементи костюмів, головні убори, нескладне обладнання, наприклад, універсальний прилавок, який можна використовувати в іграх у магазин, пошту, аптеку, бібліотеку, емблеми різних видів транспорту, каски будівельників, іграшкові інструменти, тощо.

Таке середовище стимулює появу самостійних ігор шестирічок, робить перерву радісною, довгоочікуваною.

Першокласникам не вистачає рухової активності. А рух – це ключ до здоров’я дитини, це основа життя, бо тільки рухова енергія дає заряд росту, наснаги і бадьорості. Добре організована рухова діяльність на перерві, активний відпочинок – обов’язкова умова вироблення навичок здорового способу життя.

Рухливі ігри проходять у відповідному місці, щоб не заважати іншим дітям, всі гравці дотримуються правил техніки безпеки.

Зоною відпочинку для першокласників, які відвідують групу продовженого дня є спальня кімната, яка відповідає санітарно – гігієнічним вимогам. Приміщення умеблене дитячими ліжками. Для дітей є зручний відокремлений туалет.

Шкільний коридор також потребує естетичного оформлення. На стінах намальовані епізоди улюблених казок чи мультфільмів, дитячі шпалери, літери та цифри.

Створення сприятливого ігрового середовища забезпечує формування фізичного, психічного, духовного здоров’я молодших школярів.

Література

1. Газман Г. О. До школи – з грою. – М: Педагогіка. 1991.

2. Берест А. В. Виховання у грі – Все для вчителя. 2007.