771
Оцініть публікацію

Здоров’я через освіту. Упровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми для учнів 7-8-х класів та їх батьків

На превеликий жаль, небагато директорів є проповідниками прогресивної освіти, спрямованої на гідний результат у навчанні та вихованні підростаючого покоління, підготовку майбутніх здоровомислячих членів суспільства і отримання задоволення від процесу досягнення дієвого результату. І це не тому, щ о директор, в багатьох випадках, є заклопотаний господарськими чи іншими справами посадовець, а тому, що небагато є лідерів в освіті. І розпочинати нову об’ємну і, до того ж, кропітку роботу - не просто.

Уперше про впровадження Програми "Сімейна розмова" за напрямками: "Моє здоров’я..", "…Моє рішення…", "…Мій вибір" у школі ми заговорили значно раніше. Бо з кожним днем, в умовах постійних змін соціального середовища, набуває особливої значимості набуття людиною необхідних компетенцій (знань, умінь, навичок) підтримки здорового способу життя та особистісного захисту.

Наша школа розташована в центрі Пролетарського району м. Донецька, і давно затвердила імідж "Школи сімейного виховання "Берегиня", що має свої давні традиції та авторитет як конкурентоздатної за даним напрямком школи на ринку освітніх послуг. Що ж підштовхнуло нас до впровадження Програми "Сімейна розмова" у закладі?..

У 2011 році ми були запрошені на Всеукраїнський семінар за темою: "Впровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми в умовах загальноосвітнього навчального закладу", який проходив у місті Києві з 08 до 10 лютого. Проаналізувавши всі "за" і "проти" даної Програми, ми вирішили, що вона нам підходить для нашої роботи. І тоді маленькими кроками розпочали її впровадження в навчально-виховний процес. Програма "Сімейна розмова" стала дієвою у закладі з 01 вересня 2011 року серед учнів 1 – 11 класів за напрямками:

  • 1 – 4 класи – "Моє здоров’я.."
  • 5 – 8 класи – "…Моє рішення…"
  • 9 – 11 класи – "…Мій вибір".

Основною ідеєю програми стала співпраця з батьками з метою виховання в учнів відповідального ставлення до власного здоров’я. Відповідно до цього програма "Сімейна розмова" ставить перед нами такі задачі:

  • системне проведення профілактичних занять для учнів та їх батьків;
  • підвищення соціальної та особистісної компетентності учнів;
  • забезпечення цілісного інформування і навчання з питань попередження алкогольних проблем;
  • формування навичок підтримки здорового способу життя;
  • формування навичок особистісного захисту, а саме: протистояння соціальному тиску, відстоювання власної позиції, впевнена поведінка, ефективне спілкування, критичне мислення, самоповага, самоконтроль, прийняття рішення;
  • зменшення особистісних факторів ризику та підвищення особистісних факторів захисту;
  • підвищення компетентності батьків щодо факторів захисту від алкогольних проблем в умовах сімейного життя;
  • допомога батькам в усвідомленні того, що головна роль в профілактиці проблем, пов’язаних із вживанням алкоголю, належить сім’ї.

Тематичний блок програми для батьків базується на теорії про наявність соціальних та особистісних факторів захисту і ризику щодо появи алкогольних проблем у дітей.

Протягом року на батьківських зборах психолог школи проводить профілактичні заняття з батьками учнів 7 – 8 класів, на яких допомагає батькам усвідомити, що головна роль в профілактиці проблем, пов’язаних із вживанням алкоголю, належить не школі, лікарям або державі, а батькам! У ході профілактичних занять психолог акцентує увагу батьків саме на тих особливих моментах в сімейному житті, які допоможуть у формуванні особистісного захисту дитини та у зменшенні факторів ризику, пов’язаних із вживанням алкоголю.

Програма "Сімейна розмова" спрямована на розвиток навичок, що будуть корисні в ситуаціях ризику. В учнів у ході занять формуються навички критичного мислення, ефективного спілкування, відстоювання власної позиції, протистояння тиску з боку інших людей, впевненість, самоповага, самоконтроль уміння прийняти рішення.

Заняття розраховані на спільну діяльність батьків і учнів. Адже разом з батьками діти сприймають матеріал зручніше і сумісна робота є більш ефективнішою. Батьки відповідають на питання анкет, які знаходяться в "Сімейному щоденнику для сімейної розмови". За допомогою цього щоденника батьки спілкуються, налагоджують контакт та вирішують разом питання з власною дитиною. У ході занять батьки також отримують профілактичну інформацію у формі інформаційних листків для самостійного вивчення.

При першому знайомстві батьків з Програмою психолог показує презентацію Програми, в якій інформує батьків з метою, завданнями та принципами програми. Після знайомства оголошуються теми, які будуть розглядатися з батьками протягом року за допомогою "Сімейного щоденника для сімейної розмови" (який поділений на 2 частини: територія підлітка та територія батьків), а також які вони разом з дітьми будуть обговорювати.

У роботі з батьками використовуються наступні методи:

  • тематичні вправи;
  • робота в групах;
  • мінілекції:
  • метод "мозкового штурму";
  • анкетування;
  • групова дискусія та обговорення;
  • комп’ютерні технології (презентації, аудіофільми, відеоролики та відеоматеріали) тощо…

Батьки мають можливість познайомитись з наступними темами:

  • фактори ризику появи алкогольних проблем у дитини;
  • задоволення духовних потреб дитини;
  • стиль виховання, як фактор ризику або захисту від появи алкогольних проблем у дитини;
  • мотиви вживання алкоголю підлітками;
  • факти про алкоголь та наслідки його вживання;
  • корисні навички та вміння дитини в ситуаціях, пов’язаних з ризиком вживання алкоголю;
  • ефективний діалог з підлітком;
  • сімейні правила щодо невживання алкоголю.

Батьки вибирають теми, які вони хотіли б обговорити й отримати розгорнуту інформацію. Потім на наступних батьківських зборах проводиться наступне профілактичне заняття на обрану батьками тему із запрошенням відповідних спеціалістів: дільничний інспектор, представник кримінальної міліції у справах дітей, медичні працівники, психологи, соціальні працівники, які відповідають на питання батьків.

Ми плануємо залучати батьків не тільки 7 – 8 класів, але в подальшому проводити бесіди та сумісні заняття батьків з їх дітьми в інших класах.

Існують і труднощі в роботі, які пов’язані з батьками, котрі не зацікавлені в співпраці. Як правило, це батьки, які ведуть асоціальний спосіб життя, зловживають алкоголем. У такому випадку необхідно активізувати роботу з дітьми із таких сімей. Знання, засвоєні на заняттях за програмою "Сімейна розмова" ці учні будуть доводити до відома батьків. У таких дітей буде формуватися свій погляд на здоровий спосіб життя і хибність того шляху, який обрали батьки.

Таким чином, знання про здоров’я, здоровий спосіб життя формуються через освіту. І цей процес буде результативним, коли він здійснюватиметься у тісному співробітництві педагогів, психологів, батьків і дітей.