1108
Оцініть публікацію

Стаття „Формування соціального здоров’я в сучасного підлітка”

Здоров’я нації в наш час є показником цивілізованої держави і головним чинником безпеки нації. Конституція України проголошує людину найвищою соціальною цінністю. Згідно з національною доктриною розвитку освіти України, пріоритетним завданням системи освіти визнається виховання людини у дусі відп овідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих. Проблема збереження здоров’я дітей та молоді є надзвичайно актуальної для України. При цьому мається на увазі здоров’я, як стан повного фізичного, психічного й соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад.

Однією із складових здоров’я дитини є соціальне здоров’я, яке є запорукою успішності життя дитини в сучасному суспільстві.

Турбота про дітей, їх щастя та здоров’я, благополуччя завжди була і буде головною турботою дорослого. Фундамент фізичного, психічного та соціального здоров’я, закладається саме в дитинстві. Здоров’я дитини, формування характеру, виховання в неї корисних навичок та вмінь — найважливіші задачі, які стоять перед сучасними педагогами.

Розвиток свідомих психічних властивостей особистості неможливий без розвитку психологічної культури всіх учасників виховного процесу.

Існує багато методів, щоб сформувати або покращити соціальне здоров’я дитини.

Соціальне здоров'я характеризується рівнем соціалізації особистості, ставленням до норм і правил, прийнятих у суспільстві, соціальними зв’язками з людьми й соціальними інститутами, набутим соціальним статусом та прагненням до його підвищення у межах чинних законів і моральних традицій, джерелами і рівнем доходів і витрат тощо. Соціальне здоров'я обумовлене рівнем розвитку суспільства й соціальної справедливості у певному середовищі, які відображаються в конкретних життєвих проявах в економічній, соціальній, політичній, духовній сферах.

Які проблеми соціалізації, соціальної адаптації постають перед дітьми та молоддю?

  • відсутність розумної вимогливості до дитини в сім'ї;
  • вседозволеність або недостатня увага до проблем розвитку та виховання, що ускладнюють соціальну адаптацію дитини,створюють передумови для утруднень у спілкуванні з однолітками та іншими людьми, що може призвести до асоціальної поведінки, порушення встановлених суспільних та моральних норм і правил;
  • байдужість вихователів та вчителів, невиправдано завищені вимоги;
  • жорстокість однолітків та старших дітей — обумовлює замкнутість дитини, її агресивність, зневіру у людях та життєвих цінностях, неспроможність налагоджувати довірливі взаємини з людьми.

Для ефективного формування соціального благополуччя велике значення має її освіченість, тому стимулювання пізнавальної активності дітей, починаючи з раннього віку і впродовж всього життя — є необхідною передумовою формування здорової особистості.

Дітям необхідно усвідомлювати, що наше майбутнє за здоровими людьми, бо фізично й морально здорова людина здатна приносити і творити користь людям. Тому виникає необхідність у проведенні занять, метою яких є формування мотивації та навичок здорового способу життя, підвищення рівня фізичного, духовного, соціального здоров’я, виховання особистості, здатної підтримувати та зберігати своє здоров’я шляхом досягнення позитивних змін у поглядах та поведінці.

І. Вправа «Пізнай себе»

Мета:розвивати самостійність мислення, навчити учнів діагностувати свій характер, виявлення уявлень учня щодо себе; активізація самосвідомості.

Кожному учасникові дається аркуш паперу А4. Необхідно скласти аркуш вертикально навпіл, а потім без ножиць, тільки руками, «вирізати» фігурку «Бінго» - силует людини. Після цього кожен учень пише на «Бінго» про свою мрію (на голові), захоплення (на лівій руці), особисті риси (на правій руці), де найзатишніше (на лівій нозі), чим я пишаюсь (на правій нозі), ім’я (на тулубі). Після презентації «Бінго» можна вивісити на ватмані.

ІІ. Вправа «Східці»

Мета:діагностика самооцінки й рівня домагань.

Кожний на аркуші малює чотири драбинки з сімома східцями.

Уявіть собі, що всіх дітей вашого класу розмістили на східцях драбинки, дотримуючись однієї умови. На сьомій посадили тих учнів, які найкраще себе ведуть, ніколи не сваряться, поважають батьків, вчителів. На шостій сходинці розмістили учнів, які також себе гарно поводять, але іноді бувають неуважні. І так далі… Як ви думаєте, хто потрапить на останню сходинку? А тепер подумайте і намалюйте, будь ласка, схематично людину – себе на тій сходинці, на яку, по вашому, посадили б вас. А на другій драбині намалюйте себе на тій сходинці, на якій би ви хотіли сидіти, тобто, як би ви хотіли себе поводити (1, 2 драбинка – поведінка; 3, 4 - навчання).

Обробка результатів: самооцінка і рівень домагань – 1- 2 сходинки – занижені; 3 – 5 сходинки – адекватні; 6- 7 сходинки – завищені.

ІІІ. Вправа «Трояндовий кущ»

Мета: підвищення самооцінки.

Соціальний педагог. Закрийте очі і просто відчувайте своє тіло. Забудьте про те, що відбувається навколо вас…думайте тільки про те, що відбувається всередині вас. Думайте про дихання… ви відчуєте, як повітря надходить через ваш рот, ніс і рухається далі у груди. Уявіть собі, що ваше дихання схоже на м’які хвилі, що накочуються на берег… Кожна хвиля приносить вам заспокоєння.

Тепер уявіть, що кожний з вас перетворився у кущ троянд. Спробуйте відчути, як це означає бути трояндовим кущем… Який ви кущ? Великий? Маленький? Широкий? Високий? У тебе є квіти? Якщо так, то які? Які у тебе стебло і гілочки? На що схоже твоє коріння? Якщо у тебе є коріння, то яке воно? Довге і пряме?...Скручене? Чи глибоко воно йде у землю? Озирніться навколо (пауза). Де ви знаходитеся? У подвір’ї? У парку? У пустелі? У місті? За містом? Посеред океану? Ви знаходитеся у посудині чи зростаєте у землі? Чи може, ви пробиваєтеся крізь бетон? Зростаєте посеред чогось? Озирніться навколо (пауза). Що ви бачите? Інші квіти? Ви самотні? Поблизу дерева? Тварини? Люди? Птахи? Ви схожі на трояндовий кущ чи на щось інше? Чи не огороджує вас огорожа? Хто за вами доглядає? Яка зараз погода? Як ви сприймаєте життя? Що ви відчуваєте? Що відбувається з вами, коли змінюється час року? Не забувайте, що ви – трояндовий кущ. Визначте своє ставлення до свого життя і того, що відбувається з вами.

Через декілька хвилин я порошу вас розкрити очі і зобразити себе на малюнку у вигляді куща троянд. Потім я поставлю вам декілька запитань. Ви розкажете мені про малюнок так, ніби ви були трояндовим кущем (довга пауза)… Готові?

Розкривайте очі і намалюйте кущ троянд.

Запитання після завершення вправи:

- Яким кущем троянд ти є і як виглядаєш?

- Розкажи мені про свої квіти?

- Розкажи мені про своє листя?

- У тебе є шипи? Якщо так, то розкажи мені про них. Якщо ні, тоді розкажи, як ти захищаєшся. Ти добрий чи злий кущ?

- Розкажи мені про своє стебло і гілки.

- Розкажи мені про своє коріння.

- Розкажи мені, де ти живеш? Які предмети тебе оточують? Тобі подобається жити у тому місці, де ти знаходишся?

- Ти думаєш, що схожий на трояндовий кущ чи на щось інше? Якщо так, то на що ти схожий?

- Хто доглядає за собою? Тобі це подобається? Яким чином вони за тобою доглядають?

- Як ти ставишся до теперішньої погоди? Що з тобою відбувається, коли погода змінюється?

- Як ти себе почуваєш у ролі куща троянд? Як тобі живеться у ролі куща? ІV. Вправа «Шукаю друга»

Мета: визначити цінності дружби.

Учасникам пропонується скласти та написати оголошення на тему «Шукаю друга» в довільній формі. Оголошення не підписується і розвішується на дошці. Потім учні відмічають ті оголошення, які особливо привертали їхню увагу.

Серед оголошень більшість, як правило, складають ті, які містять вимоги до друга, наприклад, «…чесний, порядний, розуміючий…», «шукаю подругу, яка б мене розуміла, підтримувала, довіряла…» тощо. В оголошеннях досить рідко вказується, що може запропонувати потенційному другу сам автор. Проте саме це в першу чергу привертає увагу читачів оголошень. На основі отриманих даних потрібно зав’язати обговорення проблеми дружби, друзів, взаємовідносин між друзями. Під час дискусії слід прагнути, щоб учні переконувались в тому, що справжня дружба потребує віддачі з обох сторін, а сильна особистість характеризується, крім інших рис, готовністю прийти на допомогу слабшим, вміє не лише брати, але й давати. Обговорюються також цінності дружби, які «сплили» в процесі дискусії. Виконання вправи має наштовхнути учнів на роздуми відносно власних рис, властивостей, які сприяють налагодженню дружніх відносин, а також тих, що заважають дружбі.

V. Вправа «Я вмію казати «Ні»

Мета: тренування навички відповідальної поведінки.

Усі учні об’єднуються у три групи за принципом «жовтий», «зелений», «жовтий». Кожна отримує картку зі своєю ситуацією. Через 10 хвилин учасникам потрібно запропонувати кілька варіантів відповідальної поведінки в поданій ситуації. Після цього соціальний педагог проводить обговорення запропонованих варіантів відповідей з урахуванням ознак та проявів відповідальної поведінки.

Приклади ситуацій:

1. Друг (подруга) пропонує піти на дискотеку, а ви не в настрої.

2. Ваш друг (подруга) пропонує разом піти в гості до його (її) друзів, які вам не подобаються.

3. Друг (подруга) просить вас дати послухати музичні диски, а ви не хочете давати.

VІ. Вправа «Непотріб»

Мета: дати можливість учням потренуватися у рекламуванні не дуже потрібного «товару», дотримуючись умов толерантного спілкування.

Кожному учню пропонується називати одну річ, яка йому не потрібна, але не викликає відрази (наприклад, «яскраво-зелена краватка», «каструля з діркою» тощо). Соціальний педагог записує ці речі; коли всі висловилися, пропонує учасникам розрекламувати чужі непотрібні речі так, щоб той, хто назвав відповідну річ, забажав її «придбати». Якщо в ході «рекламування» хтось припустить висловлювання, яке викличе погіршання емоційного стану, огиду іншого учасника, винний продовжує працювати стоячи; при повтореній помилці – поза загальним колом і мовчки. Після закінчення соціальний педагог ініціює обговорення результатів, фокусуючи увагу на ефективності емоційних, адресованих конкретній особистості висловлювань; недоцільності непереконливих, незакінчених формувань.

VІІ. Вправа «Лист до себе в майбутнє»

Мета: сформувати психологічні механізми цілепокладання, розвивати зацікавленість і потребу в саморозвитку.

Соціальний педагог повідомляє завдання кожному учасникові – написати собі лист, який зараз буде заклеєний, і відкритий лише через 10 років. Учасники мають коротко описати, які вони зараз, що їх цікавить, що вони думають стосовно свого майбутнього, який вигляд вони матимуть, чим займатимуться, хто поряд з ними, що вони хочуть побажати собі на майбутнє.

VІІІ. Вправа на завершення

Мета:закріпити сформовані на занятті навички, дати кожному учню висловити свою думку.

Запитання до обговорення:

- Що нового ви дізналися на занятті?

- Які у вас виникали емоції під час заняття?

- Як, на вашу думку, ви можете використати дані знання в майбутньому?

Як результат дії занять, дитина починає шляхом самоусвідомлення засвоювати переваги і навички здорового способу життя, зміцнення власного здоров’я, поступово втілює у життя теоретичні засади, що являє собою одну з наглядних ілюстрацій духовно та соціально розвиненої особистості.